Attēls — «Overpriced»

Izglītības uzņēmums «Lielvārds» nesen nācis klajā ar jaunu produktu — mācību satura platformu «Soma», kas nodrošina bezmaksas piekļuvi mācību grāmatām dažādiem zināšanu līmeņiem no pirmsskolas līdz pat 12. klasei. Tāpat lietotnē pieejamas darba lapas, izglītojoši video, interaktīvie un metodiskie materiāli, kā arī grāmatas skolotājiem. Radīta ar mērķi «vairot mācīšanās fanus», «Soma» izceļas ar kvalitatīvu saturu, pārdomātu vizuālo tēlu un augstu funkcionalitāti.

Sižeti Veronika Viļuma 3. oktobris, 2016

Jaunizveidotās platformas «Soma» idejas autors, izglītības uzņēmuma «Lielvārds» dibinātājs un vadītājs Aivars Gribusts stāsta, ka doma apkopot izdevniecības teju 25 gadu garumā radīto mācību saturu vienuviet radusies jau pirms astoņiem gadiem. Sākumā atsevišķi projekti tika izdoti diskos; kad Latvijas tirgū ienāca interaktīvās tāfeles, tika radīti tām piemēroti mācību materiāli. Pirmais mēģinājums bagātīgos resursus apkopot pirms vairākiem gadiem vainagojās ar «Lielvārds» digitālo bibliotēku, kurā bija pieejamas visas izdevniecībā klajā laistās grāmatas. Pieprasījums no skolotājiem esot bijis, tomēr abonēšanas sistēma joprojām šķita gana sarežģīta, turklāt skolas vēl nebija gatavas izmantot uzņēmuma ieceri — izmantot lietotni, reģistrējoties ar virtuālo pasi.

Īstais brīdis īstenot uzņēmuma sākotnējo ideju pienāca šī gada sākumā, kad tika uzsākts darbs pie lietotnes «Soma» izveides. Tā bibliotēka kļuva par lietotni, jo mācību saturs šobrīd ir pieejams jebkurā vietā un laikā gan mobilajās ierīcēs, gan datorā. Lai darbotos lietotnē «Soma», ir nepieciešams tikai interneta pieslēgums. Reģistrēties un sākt izmantot lietotni iespējams ar E–klase, MyKoob, Facebook un Draugiem.lv pasēm, kā arī izmantojot e–pastu.

««Soma» ir risinājums, kas nojauc barjeras jauno tehnoloģiju izmantošanai. Tā ļauj katram kārtot savu somu — ar savām grāmatām, saviem priekšmetiem un savu kārtību. Tāpēc šī lietotne ir gluži kā izglītības jomas «Spotify» — piedāvājot apgūt un lietot mācību saturu mūsdienīgā, jauniešiem un skolotājiem draudzīgā formā, iedvesmojot mācīties kopā. Piemēram, ja ceturtā klase vēlas izzināt visu par saules sistēmu, tad šajā lietotnē viņi to apgūs ne tikai savu mācību grāmatu ietvaros, bet visos materiālos, kas par šo tēmu pieejami platformā «Soma». Esmu pārliecināts, ka «Soma» ir jauns atspēriena punkts digitālā mācību satura attīstībā Latvijā,» uzsver A. Gribusts, norādot, ka iespēja lietotājiem pašiem veidot savas izlases no visiem materiāliem atvieglo sagatavošanos stundai un padara mācību procesu daudzveidīgāku. Drīzumā skolotāji izlasē varēs dalīties arī ar savu klasi, nosūtot saiti uz konkrēto apgūstamo mācību vielu.

Zīmola stratēģiju sadarbībā ar «Lielvārds» komandu izstrādājusi aģentūra «White Label». Tās stratēģe Tatjana Baranovska skaidro: «Esam ievērojuši, ka  skolotāju un skolēnu lomas laika gaitā ir mainījušās. Mūsdienās skolotāji ir kļuvuši par vecās sistēmas upuriem un nereti zaudē konkurencē ar «Snapchat» un «Youtube». Tādēļ mēs vēlējāmies radīt zīmolu, kurš palīdzētu gan skolotājiem runāt ar bērniem viņiem tuvākā tehnoloģiju valodā, gan skolēniem uztvert mācību vielu viņiem saprotamā veidā.» Galvenā iecere bijusi lietotni «Soma» padarīt viegli saprotamu un pieejamu, lai tā kalpotu kā «mūsdienu zināšanu tulks».

Šis pozicionējams atspoguļojas arī studijas «Overpriced» veidotajā «Soma» dizainā, kurā izmantotas dzīvespriecīgas krāsas, vienkāršas ikonas un asprātīgs emocijikonu lietojums. ««Soma» ir labs piemērs tam, kā zīmolu dizains tehnoloģiski inovatīvu produktu var padarīt cilvēcīgu un runāt auditorijai saprotamā un interesantā veidā,» komentē studijas mākslinieciskais direktors un vadītājs Krišjānis Mazurs.

Projekta «Soma» izstrādē un jauna satura attīstībā izglītības uzņēmums «Lielvārds» šogad investēs vairāk nekā 100 000 eiro. «Soma» maksas saturu iespējams abonēt gan individuāli, gan arī centralizēti — skolu vai pašvaldību līmenī. Liepāja ir pirmā pašvaldība, kas abonējusi saturu visiem tās skolēniem, skolotājiem un bērnu vecākiem. «Grāmata vienmēr ir un būs nezūdoša vērtība un mācību vielu varēs apgūt arī tāpat kā līdz šim, bet svarīgi, ka varam nodrošināt  modernas alternatīvas,» stāsta Uldis Sesks, Liepājas domes priekšsēdētājs, uzsverot, ka moderno tehnoloģiju gudra izmantošana ir viens no veidiem, kā celt izglītības kvalitāti.

Lai arī «Soma» ir uzņēmuma «Lielvārds» projekts, A. Gribusts neizslēdz iespēju, ka nākotnē lietotni varētu papildināt ar kvalitatīvu sadarbības partneru radītu saturu, tāpēc uzņēmuma vārds «Soma» kontekstā nedominē. Lietotnes programmēšanas izstrādi veicis uzņēmums «Mosties», un to ir iespējams papildināt, uzlabot, un tehniski platformai nav ierobežojumu startēt arī ārpus Latvijas. Tomēr A. Gribusts norāda, ka šobrīd primārais uzdevums ir nostiprināties vietējā tirgū. Pagaidām interese ir noturīga, un prognozes — pozitīvas. Nepilna mēneša laikā lietotnē «Soma» reģistrējušies 6000 lietotāji un to skaits turpina pieaugt.