«Oenomel» — Santa Aulmane, foto — Mārtiņš Aulmanis

Noslēdzot studijas Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas modes dizaina apakšnozares maģistrantūras programmā, Santa Aulmane radījusi apģērbu kolekciju «Oenomel». Tās galvenais ierosmes avots ir naktskrekls, kas transformējies, autorei domājot par apģērba etiķeti un pētot ētikas robežas.

Sižeti Fold 13. jūlijs, 2017

Santas Aulmanes maģistra darbu, apģērbu kolekciju «Oenomel», iedvesmojis autores mammas stāstītais par to, kā padomju okupācijas laikā krievu virsnieku sievas devušās uz teātri naktskreklos, domādamas, ka tie ir vakarkleitas. Lai arī parasti šim stāstam piešķir sarkastisku zemtekstu, Santu tas rosināja izpētīt apģērba etiķeti un pārdomāt ētikas robežas.

«Vērojot mūsdienu tendenci popkultūrā publiski demonstrēt arvien vairāk atsegtus ķermeņus, man radās jautājums, kāpēc redzēt mūzikas videoklipos minimāli piesegtus miesas laukumus sāk šķist ierasti un pieņemami, bet ierasties saviesīgā pasākumā ķermeni pilnībā nosedzošā naktskreklā var likties neveikli, pat rupji,» Santa dalās pārdomās par to, vai kailums mūsdienās ir pieņemamāks par pasākuma etiķetei neatbilstošu apģērbu.

Kolekcijas koncepcijas pamatelements ir 19. gadsimta beigu naktskrekls, kas tolaik tika nēsāts vienīgi guļamistabā, slēpts no svešinieku acīm un nepieminēts sarunās. Tas bija tikpat intīma cilvēka privātās dzīves sastāvdaļā kā gulta un atradās vislielākajā intimitātē ar ķermeni.

Santas apģērbu kolekcijā «Oenomel» naktskrekls simbolizē personisko robežu pārkāpšanu. «Naktskrekls gultā» pārtapis par «naktskreklu sabiedrībā», radot jaunu anarhista–sapņotāja tēlu un interpretējot veselīgu etiķetes normu pārkāpšanu. Tērpos atklājas naktskrekliem un gultas tekstilam raksturīgi elementi — noteikti toņi un raksti, brīvas, ķermeni nosedzošas formas, drapējumi un lentas. Šajā kolekcijā Santa turpinājusi maģistrantūras 1. kursā aizsākto «ielāpu» tēmu, attīstot to jaunā izpildījumā un stilizējot kamuflāžas aplikāciju rakstus.

Savukārt kolekcijas nosaukums «Oenomel», kas cēlies no grieķu valodas un nav tieši pārtulkojams latviešu valodā, apzīmē divus pretstatus, saldu un stipru vienlaikus. Šī dualitāte, maigā un drosmīgā līdzāspastāvēšana, veido kolekcijas raksturu.

Santas Aulmanes maģistra darba vadītāja ir Latvijas Mākslas akadēmijas lektore Santa Zariņa.

Šobrīd Santa Aulmane, kura pirms studijām Latvijas Mākslas akadēmijā absolvējusi Rīgas Tehniskās universitātes Arhitektūras un pilsētplānošanas fakultāti, strādā arhitektu birojā «MARK Arhitekti» un paralēli meklē savu nišu modes mākslā. Santa vēlas attīstīt sava zīmola koncepciju, kas saglabātu autentiskumu — atgriešanos pie roku darba, personiskas pieejas un unikalitātes. Santas radošo rokrakstu raksturo manuāla audumu apstrāde.