Vāks — «KID Design», foto — Santa Melehova

Latvijas Eksportētāju asociācija «The Red Jackets» izdevusi grāmatu «Treasures of Latvia: Impressions of the World», kas stāsta par drosmīgām idejām un pasaules līmeņa uzņēmumiem, kas nes Latvijas vārdu ārpus tās robežām un atstāj paliekošus, pozitīvus nospiedumus globālajā tirgū. Arī izdevuma radošās koncepcijas pamatā ir nospiedumi, dabas pēdas, kas atklājas gan burtiski grāmatas vizuālajā veidolā, gan kalpo kā iedvesmas un spēka avots. Grāmatas dizainu, kura radīšanā iesaistījās stāstu varoņi, veidoja Maija Rozenfelde un Jānis Kozinda no dizaina studijas «KID Design».

Ziņas Veronika Viļuma 16. jūnijs, 2025

Uzsākot eksportu, uzņēmēji bieži saskaras ar jautājumiem par Latviju — tās tradīcijām, vērtībām un raksturīgākajām iezīmēm. Tāpēc radīts jauns informatīvs materiāls, kur aktuālākā informācija apkopota vienuviet. Aprīlī atklātais izdevums ir jau ceturtā grāmata sērijā «Treasures of Latvia». Tā ir kā Latvijas eksportējošo uzņēmumu kolāža, kurā iekļauti gan lielie eksporta milži, gan jaunuzņēmumi. Izdevumā pārstāvēti visi Latvijas reģioni, iekļauti stāsti par latviešiem pasaulē, kā arī apkopoti vēsturiski nozīmīgi fakti par dažādu nozaru attīstību Latvijā. Grāmatu veido desmit nodaļas, kas iepazīstina ar 80 eksportējošiem uzņēmumiem no dažādām nozarēm. Radošās industrijas tajā pārstāv Oskaru ieguvusī filma «Straume», bērnu iemīļotā Tuta, radošā apvienība «Skudras Metropole», uzņēmums «Yes We Can», arhitektu birojs «Mailītis Architects», dizaina zīmols «an&angel», īpaša dizaina klavieru veidotājs «Kļaviņš Piano», mūzikas tehnoloģiju uzņēmums «Erica Synths», galda spēļu zīmols «Brain Games» un Andreja un Ernesta Kļaviņu veidotā videospēle «The Case of the Golden Idol». Starp spēcīgākajiem Latvijas vārda nesējiem starptautiskajā arēnā izcelti arī operdziedātāja Elīna Garanča, komponiste Lolita Ritmanis un dizainers Germans Ermičs.

Izdevuma «Treasures of Latvia: Impressions of the World» grafiskais tēls pauž dabas kā iedvesmas avota un latviskuma esences nospieduma ideju ikkatrā niansē no grāmatas pirmajam līdz pēdējam vākam. Nospiedumu veidošanā dizaineri Maija Rozenfelde un Jānis Kozinda no dizaina studijas «KID Design» iesaistīja uzņēmējus, kuru stāsti iekļauti grāmatā. «Ikdienā steidzīgie un nopietnie biznesa cilvēki atrotīja piedurknes, paslēpa kaklasaites un aizrautīgi iesaistījās procesā, augus, dārzeņus un citus dabas elementus mērcējot biešu, burkānu un citās sulās, veidojot abstraktus nospiedumus uz papīra lapām. Pacietīgākie piedalījās meditatīvā nospiedumu veidošanā ar sīpolu sulu, kuras raksti parādās tikai tad, kad papīra lapa ir turēta virs dzīvas liesmas,» stāsta dizaineri. Iegūtie darbi tika digitalizēti un kļuva par grāmatas vizuālo valodu un vēstījuma nesēju. Kā atzīst «KID Design» dizaina direktore Maija Rozenfelde, šī koprade ne tikai veicināja katra dalībnieka personisku iesaistīšanos grāmatas tapšanā, bet arī vēl nebijušā veidā stiprināja eksportspējīgo uzņēmēju kopienas pārstāvju mijiedarbošanos vienam ar otru. «Treasures of Latvia: Impressions of the World»  tekstu autores ir Jūlija Giforda, Anda Asere, Ieva Sīpola un Aiva Streļča.

«Mēs redzam arvien vairāk uzņēmumu, kuri spēj izcelties ne tikai ar produktu, bet arī ar stāstu, dizainu, pievienoto vērtību un skaidru pozicionēšanos globālajā tirgū. Tas liecina, ka Latvija vairs nav tikai ražotājvalsts — mēs kļūstam par ideju, inovāciju un augstas kvalitātes zīmolu eksportētājiem,» uzsver grāmatas izdevēja, Latvijas Eksportētāju asociācijas «The Red Jackets», valdes priekšsēdētājs Kaspars Rožkalns. «Grāmatas vizuālais un saturiskais formāts atspoguļo cilvēces un uzņēmumu atstātās pēdas dabā — taču šie ir tie pozitīvie nospiedumi, kas paliek un iedvesmo,» viņš stāsta.

Tā kā grāmata galvenokārt paredzēta kā dāvana ārvalstu viesiem un sadarbības partneriem, lai stāstītu par Latviju un tās cilvēkiem, dizaineri izdevumā nolēma iedzīvināt kādu labi zināmu faktu — latvieši pievieno dilles visam. Tāpēc vienā no grāmatas atvērumiem asprātīgi ievietots īsts dilles zariņš, kas līdzīgi kā sen aizmirsts herbārija paraugs no skolas laikiem pārsteidz lasītāju ar savu klātbūtni un aromātu. Vienlaikus «KID Design» dizaineri atklāj, ka izdevumu apzināti veidojuši tā, lai tas sasauktos arī ar dizainera Artūra Analta veidoto Baltijas paviljonu «Expo 2025» izstādē un to papildinātu.

2000. gadā dibinātā organizācija «The Red Jackets» izveidota ar mērķi apvienot, atbalstīt un cildināt Latvijas eksportējošos uzņēmumus. Šobrīd asociāciju veido 65 eksportētāji ar četru miljardu eiro kopējo apgrozījumu. Asociācija uzsver, ka šie uzņēmumi ne tikai veiksmīgi veic savu darbu, bet arī veido pozitīvu un atpazīstamu Latvijas tēlu pasaulē. Grāmatu «Treasures of Latvia: Impressions of the World» var iegādāties «The Red Jackets» mājaslapā un grāmatnīcās «Jānis Roze».