
Pavisam drīz — 17. un 18. maijā — Rīgas ielas pildīs tūkstošiem skrējēju, jo klāt ir ikgadējais «Rimi» Rīgas maratons, kas šogad svin 35 gadu jubileju. Jau vairākus gadus maratona vizuālais tēls top ciešā sadarbībā ar izciliem un Latvijā atzītiem māksliniekiem un dizaineriem, un šis gads nav izņēmums. 2025. gada medaļu un kreklu dizainu veidojuši Ivars un Helēna Heinrihsoni, kuri dizainā izmantojuši savai daiļradei raksturīgus tēlus — zirga un ziedu motīvus.
Kopš 2008. gada maratona kreklu dizaina izveide tiek uzticēta kādam no Latvijas māksliniekiem, un no 2019. gada šī tradīcija turpinās arī medaļu dizainā. Līdz šim medaļas ir bijušas salīdzinoši standartizētas — tās rotāja Rīgas skati —, taču kopš mākslinieku iesaistes šim apbalvojumam ir piešķirta papildu vērtība — mākslinieciska unikalitāte, kas atspoguļo ne vien Rīgas maratona garu, bet arī paša mākslinieka individuālo rokrakstu. Īpaši tas izceļas šogad, jo abi Heinrihsoni dizainā izmanto motīvus, kas kļuvuši par viņu mākslinieciskās darbības identitātes zīmēm: Ivars — zirgu un Helēna — rozes. Heinrihsonu radītais vizuālais tēls ir simboliska atsauce nerimstošai kustībai un neatlaidībai. Gan kreklu, gan medaļu dizains iemieso to pašu, ko paši maratona dalībnieki — enerģiju un virzību uz priekšu.
Neatkarīgi no distances Ivara veidoto medaļu saņems katrs skrējiena dalībnieks — tā būs ne tikai kā piemiņa no Rīgas maratona, bet arī katra individuālās uzvaras apliecinājums. Medaļā attēlotais zirgs tāpat kā maratona dalībnieki traucas uz priekšu pretim finišam, šķietami laužoties ārā no medaļas. «Zirgs radīts, lai skrietu, un tas ir katrā no mums. Maratona skrējienā es saredzu šīs paralēles,» stāsta Ivars. Māksliniekam zirgs nozīmē izraušanos no ikdienas pelēcības un tiekšanos pretim kam nezināmam. «Zirga motīvs ir dinamika, un īpaši maratonā tā izpaužas kā tieksme sasniegt rezultātu, sasniegt mērķi.»


Savukārt māksliniece Helēna Heinrihsone strādāja pie maratona krekliem. Viņa radījusi divus dizainus — oficiālo «Nike» skriešanas kreklu un maratona 35. jubilejas kreklu. To dizainā dominē ekspresīva ziedu kompozīcija košā krāsu gammā, kas piesaista uzmanību un vienlaikus saglabā māksliniecisku vienkāršību. Dizainā Helēna tiecās pēc virzības un attēlo «ziedus skrējienā». «Gribu, lai savās lielajās eļļas gleznās katra rozes lapiņa it kā mazliet trīc un kustas. «Rimi» Rīgas maratona birojs mani iedvesmoja, likt arī rozēm un ziediem skriet, tiekties uz priekšu,» stāsta Helēna.



Maratona laikā ir bijuši gadi, kad gan ar krekla, gan medaļas dizainu strādā viens mākslinieks, piemēram, Kristiāns Brekte 2022. gadā vai Germans Ermičs 2024. gadā, citus gadus šos pienākumus dalījuši divi autori, kā Maija Kurševa un Artūrs Analts 2019. gadā. Šogad pirmo reizi maratona kreklu un medaļu dizainu veidojis mākslinieku pāris. «Tā ir forša dzimšanas dienas dāvana, ka tieši abi Heinrihsoni, kas ir leģendāri Latvijas mākslas pasaulē, ir jubilejas dizaina autoru lomā,» stāsta maratona organizators Aigars Nords.
Aigars atklāj, ka galvenie pieturas punkti, veidojot dizainu, ir Rīga, skriešana un maratons. Šis uzdevums ir pietiekami plašs, lai katrs mākslinieks to uztvertu citādāk un dizainā varētu atspoguļot pats savu kustības un enerģijas interpretāciju. «Mums patīk dot māksliniekiem vaļu un brīvību, mēs uz viņiem paļaujamies,» saka Aigars. «Tas būtu grēks no mūsu puses mēģināt māksliniekus procesā koriģēt vai viņu ieceres mainīt. Mēs ejam uz priekšu ar viņu redzējumu, lai arī kāds tas būtu.»
Vairāk par kreklu un medaļu dizainu — Rīgas maratona mājaslapā.
Viedokļi