Foto — Pēteris Vīksna

No 20. jūnija līdz 2. augustam laikmetīgās mākslas galerijā «Asni» būs skatāma fotogrāfa Pētera Vīksnas personālizstāde «This Feels Familiar». Jaunajā darbu ciklā Pēteris pēta divus paralēlus naratīvus — urbāno un ķermenisko —, analizējot to krustpunktus, kontrastus un kopīgās struktūras. Izstāde ir daļa no Rīgas Fotogrāfijas biennāles «Next 2025» programmas, kuras šī gada tēma ir «Neredzams, bet klātesošs». Vīksnas darbs cieši sasaucas ar šo koncepciju, piedāvājot pārdomas par dīvaini pazīstamo atpazīšanas sajūtu.

Ziņas Fold 18. jūnijs, 2025

Pusotra mēneša garumā galerijas «Asni» telpas piepildīs fotogrāfijas darbi ar dažādu materialitāti, kā arī unikāla instalācija, kas veltīta urbanitātei. Tā atklāj pilsētvidi gan kā iekļaujošu telpu cilvēkiem, gan kā antropoloģiskas izpētes objektu. Pēteris Vīksna rosina domāt par to, kā cilvēku kustības veidotās trajektorijas var mainīt savu nozīmi, kad tās tiek fragmentētas fotogrāfijā — ierastām vietām zūd tām piešķirtā jēga, kad kamera izgaismo negaidītas detaļas. Turpinot šo konceptuālo pieeju, Pēteris izstādei radījis arī jaunu darbu sēriju, kurā pievēršas cilvēka ķermeniskuma tēmai. Kailuma dažādību fotogrāfs portretē, atsakoties no tradicionālajam aktam piemītošā androcentrisma — uztverot ķermeni kā aktoru, viņš reflektē par ērtuma un neērtuma robežām, sabiedrībā pastāvošajām dažādajām balsīm un uzskatu sistēmām un vienojas vizuālā spēlē ar katru savu tverto modeli.

 

Rakstniece un kuratore Šarlote Kotona (Charlotte Cotton) ir rakstījusi, ka viens no dramatiskākajiem klusās dabas paņēmieniem fotogrāfijā ir tad, kad fotogrāfi pēta, kā mēs redzam (vai tieši pretēji — neredzam) lietas mums visapkārt. Šādi uzmanība tiek pievērsta tieši mūsu lietu uztverei. Arī Pēteris Vīksna aicina skatītāju domāt, pasaules pilsētu un cilvēku piezīmes veidojot apzināti, gluži kā kartējot apziņas stāvokļus. Vienlaikus viņa darbos ir jūtama spēcīga ironija un uzmanības pievēršana paradoksiem, kuri nereti radušies vēsturisko, politisko un sociālo apstākļu ietekmē.

Pēteris Vīksna ir viens no aktīvākajiem jaunās paaudzes latviešu fotogrāfiem. Šobrīd mākslinieks dzīvo Amsterdamā, un viņa aizraušanās ir kolektīvā vide un urbānā ainava, kurās iespējams saskatīt dažādus kontrastus un absurdus. Pilsētas vidē Pēteris cenšas neiejaukties, bet tajā pat laikā viņš aktīvi dokumentē savu paaudzi dažādās neformālās situācijās, kur tieši kontrole ir viņa galvenais kompozīcijas ierocis.
 Fotogrāfs piedalījies vairākās grupas izstādēs, un viņa darbi tikuši publicēti starptautiskos izdevumos. 2021. gadā sarīkojis personālizstādi «The Skin» («Brīvība», Rīga), 2024. gadā piedalījies arhitektūras un dizaina studijas «Ēter» projektā «Nail Salon» («Magazin», Vīne), bet 2020. gadā Vīksna piedalījās izstādē «Dīkstāve» (Rīgas Fotomēnesis) un tika publicēts žurnāla «Foto Kvartāls» izdotajā Latvijas Fotogrāfijas gadagrāmatā. Paralēli fotogrāfijai Pēteris aktīvi pievēršas filmēšanai un režijai. 2021. gadā saņēmis «Zelta Mikrofonu» par gada labāko mūzikas video. Savukārt 2023. gadā festivālā «Riga IFF» pirmizrādi pieredzēja Vīksnas filmētā «A Dog’s Gaze» (rež. Ieva Aleksejeva).

 

Pētera Vīksnas personālizstāde «This Feels Familiar» galerijā «Asni» būs skatāma no 20. jūnija līdz 2. augustam. Izstādes kuratore — Auguste Petre. Izstādi atbalsta: Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas valstspilsētas pašvaldība, «GroGlass», «Ramirent», tipogrāfija «Adverts», «Arctic Paper», «Arterritory.com», «Echo Gone Wrong», «NOBA». Izstāde ir daļa no Rīgas Fotogrāfijas biennāles «Next 2025» programmas.