
Studija «Gateris Works» Latvijas dizaina ekspozīcijai «89th second», kas aplūkojama «Expo 2025» Osakā, radījuši krēslu «Freckle» — veltījumu visai tai koksnei, ko mēbeļu industrija kvalificē kā «zemākas šķiras». Velkot paralēles ar skaistuma un modes industrijām, dizaineri aicina dažādību uzlūkot kā normu arī dizainā un mēbeļu industrijā. «89th second» ir daļa no Eiropas Savienības rīkotās izstādes «Design Beyond Things», kas uzsver dizaina transformējošo spēku, vienojot 35 inovatīvākos Eiropas dizainerus.
«Gateris Works» norāda, ka pēdējā desmitgadē mūsu izpratne par skaistumu ir mainījusies — unikāls izskats un ķermeņu daudzveidība ir kļuvusi par modes un skaistuma industriju virzītājspēku. Tomēr mēbeļu ražošanā dažādība joprojām ir retums. Tas ne vien traucē atklāt mums jaunas estētiskās kvalitātes, bet veicina neefektīvu resursu lietojumu.
Kaut arī koksne pēc savas būtības ir ilgtspējīgs materiāls, tikai neliela tās daļa tiek uzskatīta par «pietiekami labu» mēbeļu ražošanai — viendabīga, bez zaru vietām, krāsas svārstībām, kukaiņu bojājumiem vai citām dabiskā augšanas procesa atstātām pēdām. Viss pārējais tiek izmantots finiera vai šķeldas ražošanai, laupot iespēju mums novērtēt koka dažādo skaistumu.




«Freckle» krēsls izaicina šo praksi, izceļot plankumu un nepilnību rotātā priedes masīvkoka dekoratīvās kvalitātes. Vēršot uzmanību uz «zemākās šķiras» koksnes skaistumu, «Gateris Works» aicina mūs pārdomāt, cik daudz koka mēs nepamatoti «norakstām» kā «neglītu». «Freckle» ir ne tikai funkcionāls krēsls, bet arī aicinājums — koka skaistums, tāpat kā ķermeņa skaistums, slēpjas daudzveidībā.
Krēsla robustais veidols turpina «Gateris Works» dizaina izteiksmes meklējumus, kas smeļas iedvesmu vernakulārajā galdniecībā. Naivā formu valoda, ko dizaineriem izdevies pasniegt mūsdienīgā un elegantā veidā, dod balsi jaunai un reizē pazīstamai estētikai, kas pretstatīta nepārtrauktajiem novitātes meklējumiem dizainā.




Par «89th second»
Latvijas dizaina ekspozīcija «89th second» pievēršas cilvēces trauslajām attiecībām ar dabu, dažādi interpretējot vienu no mūsu nacionālajiem simboliem — priedi. Krēsls «Freckle» izstādē aplūkojams līdzās dizaineres Daces Sūnas gaismeklim «Sky–Set», kas iedvesmojas no dendrohronoloģijas — klimata vēstures pētniecības, izmantojot koku gadskārtas — un iemieso mūsu atmosfēras skaistumu, balstoties Releja izkliedes fenomenā. Tāpat ekspozīcijā skatāms «Studio Sarmīte» veidotais «PineSkins» pufs — funkcionāls un reizē abstrakts objekts, kas pārklāts ar dizaineres radītu inovatīvu priežu mizu materiālu.
«Lai gan mūsu aplūkotie jautājumi un dizaina pieejas ir atšķirīgas, ekspozīcijā iekļautie darbi lieliski papildina viens otru. Dalība «Expo» ir iespēja ne vien rosināt diskusiju par, mūsuprāt, nozīmīgām tēmām, bet arī izcelt Latvijas dizaina potenciālu — īpaši Japānā, ar kuru mūs vieno līdzīgs skatījums uz dabas, cilvēka un amata mijiedarbību,» norāda Eva Abduļina no studijas «Gateris Works».
Latvijas dizaina ekspozīcijas nosaukums — «89th second» — atsaucas uz «Doomsday Clock» jeb Pastardienas pulksteni, kas šobrīd rāda 89 sekundes pirms pusnakts — laika, kas simboliski iezīmē pasaules bojāeju. Izstādē iekļautie darbi aicina reflektēt par mūsu kopīgo atbildību pret dabu un vidi, iezīmējot dažādus veidus, kā dizains un radošums var palīdzēt globālu izaicinājumu risināšanā.

«89th second» ir daļa no Eiropas Savienības oficiālās izstādes «Design Beyond Things», kas aicina «Expo 2025 Osaka» apmeklētājus pārdomāt Eiropas mūsdienu dizaina leksiku laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās pārmaiņas un ir steidzami nepieciešamas jaunas cerības nākotnei. Kuratoru Patrīcijas Katalano (Patrizia Catalano) un Mirjamas Džordāno (Miriam Giordano) atlasītie darbi, ko veidojuši 35 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 17 ES dalībvalstīm, uzsver dizaina transformējošo spēku — no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.
Izstāde «Design Beyond Things» Osakā būs atvērta līdz 13. septembrim. Tā norisinās hibrīdformātā: daļa atlasīto darbu aplūkojama klātienē, bet daļa — digitāli. Eiropas Savienības paviljonā skatāmi trīspadsmit dizaineru darbi, savukārt Latvijas un Lietuvas dizaineru veikums eksponēts Baltijas paviljonā.
Latvijas dizaineru dalību izstādē «Design Beyond Things» organizē Latvijas Dizaina centrs, nodrošinot ekspozīcijas saturisko un praktisko īstenošanu Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» Japānā. Ekspozīcija tapusi ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Kultūras ministrijas un Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.
Viedokļi