
Latvijas dizaina ekspozīcija «89th second», kas līdz 13. septembrim skatāma «Expo 2025» Osakā, aicina domāt par klimatu un atbildību, dažādi interpretējot vienu no mūsu nacionālajiem simboliem — priedi. Materiālu dizaina un izpētes studija «Studio Sarmīte» izstādē piedalās ar «PineSkins» pufu — funkcionālu un reizē skulpturālu objektu, ko klāj zvīņas no inovatīva mīkstinātas priežu mizas materiāla. Ar šo darbu dizainere Sarmīte Poļakova ne vien piedāvā alternatīvu ražošanas paradigmu kokrūpniecībā, bet rosina mūs iztēloties citādas cilvēka un meža attiecības.
Vai meži ir kļuvuši par kokmateriālu ražotnēm? «Studio Sarmīte» dibinātāja Sarmīte Poļakova norāda, ka priedes ir galvenais kokmateriālu avots pasaulē, un Eiropā vien katru gadu tiek nocirsti vairāk nekā 600 miljoni priežu. Tomēr gandrīz puse no katra koka — miza, skujas un tievākie zari — tiek izmesta kā atkritumi. Sarmītes izstrādātais «PineSkins» materiāls pārskata priežu mizas neizmantoto potenciālu, piedāvājot alternatīvu ražošanas paradigmu kokrūpniecībai, kas uzmanības centrā nostāda nevis efektivitāti, bet daudzveidību.



«PineSkins» ir daudzpusīgs, ādai līdzīgs materiāls, kas izgatavots no priežu iekšējās mizas. Tā tiek ievākta no svaigi nocirstiem kokiem un pēc tam apstrādāta ar bioloģisku, mīkstinošu šķidrumu un dabīgo vasku. Iegūto materiālu iespējams izmantot dažādiem interjera risinājumiem, tajā skaitā kā alternatīvu finierim. Tas pieejams dažādās krāsās — no zemes brūnā līdz sārtam, no tumšas terakotas līdz pelnu pelēkam. No viena koka iespējams iegūt līdz pat desmit kvadrātmetriem «PineSkins», un Sarmīte aicina šo skaitli aplūkot globālā mērogā.
«PineSkins» pufs ne vien aicina ieviest jaunas prakses kokrūpniecībā, bet uzlūko meža resursus plašākā kontekstā, rosinot pārdomāt mūsu attiecības ar mežu. Skulpturālais objekts sapludina robežas starp funkcionālu mēbeli un artefaktu, tā forma atgādinot reizē celmu un abstraktu reljefu. Pufa dizainu iedvesmojusi Imanta Ziedoņa «Zaļā pasaka», kas stāsta par meža ienākšanu pilsētā. Dzejnieks raksta: «Bet mežs nāca un nāca, mežam tik daudz bija ziedu un lapu, ka trokšņi apauga ar sūnām. Tie vēl skrēja un kustējās, bet jau mīksti un samtaini, arvien smagāki un smagāki, līdz nokrita, palika un apauga zaļi un klusi kā ciņi mežā.» Tāpat kā mežs apaudzē pilsētu, Sarmīte pārklājusi pufu ar vairāk nekā 2000 «PineSkins» zvīņu.





Par «89th second»
«Studio Sarmīte» veidotais «PineSkins» pufs Latvijas dizaina ekspozīcijā «89th second» aplūkojams līdzās dizaineres Daces Sūnas gaismeklim «Sky–Set», kas iedvesmojas no dendrohronoloģijas — klimata vēstures pētniecības, izmantojot koku gadskārtas — un iemieso mūsu atmosfēras skaistumu, balstoties Releja izkliedes fenomenā. Tāpat ekspozīcijā skatāms studijas «Gateris Works» krēsls «Freckle», kas ir dizaineru veltījums zaru izraibinātai, kukaiņu bojātai un neviendabīga toņa koksnei — visam kokam, ko mēbeļu industrija kvalificē kā «zemākas šķiras».
Latvijas dizaina ekspozīcijas nosaukums — «89th second» — atsaucas uz «Doomsday Clock» jeb Pastardienas pulksteni, kas šobrīd rāda 89 sekundes pirms pusnakts — laika, kas simboliski iezīmē pasaules bojāeju. Izstādē iekļautie darbi aicina reflektēt par mūsu kopīgo atbildību pret dabu un vidi, iezīmējot dažādus veidus, kā dizains un radošums var palīdzēt globālu izaicinājumu risināšanā.

«89th second» ir daļa no Eiropas Savienības oficiālās izstādes «Design Beyond Things», kas aicina «Expo 2025 Osaka» apmeklētājus pārdomāt Eiropas mūsdienu dizaina leksiku laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās pārmaiņas un ir steidzami nepieciešamas jaunas cerības nākotnei. Kuratoru Patrīcijas Katalano (Patrizia Catalano) un Mirjamas Džordāno (Miriam Giordano) atlasītie darbi, ko veidojuši 35 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 17 ES dalībvalstīm, uzsver dizaina transformējošo spēku — no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.
«Izstāde «Design Beyond Things» demonstrē dizaina spēju veidot iekļaujošāku un ilgtspējīgāku vidi, vairojot cieņu kā pret dabu, tā cilvēkiem. Latvijas dizaineru ekspozīcijas koncepcija «89th second» organiski iekļaujas kopējā izstādē, mūsu vēstījumam par apkārt notiekošajām ekoloģiskajām un sociālekonomiskajām pārmaiņām kļūstot par bāzi unikālam produktu dizainam,» stāsta Sarmīte Poļakova.
Izstāde «Design Beyond Things» Osakā būs atvērta līdz 13. septembrim. Tā norisinās hibrīdformātā: daļa atlasīto darbu aplūkojama klātienē, bet daļa — digitāli. Eiropas Savienības paviljonā skatāmi trīspadsmit dizaineru darbi, savukārt Latvijas un Lietuvas dizaineru veikums eksponēts Baltijas paviljonā.
Latvijas dizaineru dalību izstādē «Design Beyond Things» organizē Latvijas Dizaina centrs, nodrošinot ekspozīcijas saturisko un praktisko īstenošanu Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» Japānā. Ekspozīcija tapusi ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Kultūras ministrijas un Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.
Viedokļi