Foto — Anna Dāve

Līdz 13. septembrim Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» skatāma Latvijas dizaina ekspozīcija «89th second», kas aplūko cilvēces trauslās attiecības ar dabu un ir daļa no Eiropas Savienības rīkotās izstādes «Design Beyond Things». Dizainere Dace Sūna izstādē piedalās ar gaismekli «Sky–Set», kas, balstoties Releja izkliedes fenomenā, iemūžina mainīgās debesu krāsas. Vienlaikus objekta forma atsaucas uz dendrohronoloģiju — klimata vēstures pētniecību, izmantojot koku gadskārtas.

Ziņas Paula Gāgane 9. septembris, 2025

«Sky–Set» gaismeklis izgatavots no opāla stikla, kas atspoguļo mainīgās debess krāsas — no dienas vēsajiem zilā toņiem līdz saulrieta sārtajai nokrāsai. Veidojot krāsu pāreju, Dace Sūna izmantojusi Releja izkliedes efektu — fenomenu, kas ļauj mums redzēt debesis zilas. Tādējādi objekts reizē vēsta gan par delikāto līdzsvaru mūsu atmosfērā, kas padara dzīvību uz Zemes iespējamu, gan par mūsu uztveri, akcentējot cilvēka lomu atmosfēras saglabāšanā.

Objekta apaļo formu iedvesmojusi dendrohronoloģija — zinātnes apakšnozare, kas pēta klimata vēsturu un pārmaiņas vidē, izmantojot koku gadskārtās ietverto informāciju. Tāpat kā koki arī «Sky–Set» gaismeklis atspoguļo mūsu mainīgās attiecības ar Zemi. Meža ugunsgrēku un piesārņojuma rezultātā gaisu piepilda daļiņas, kas iekrāso debesis apokaliptiskos toņos, un «Sky–set» krāšņā gaisma ir atgādinājums ne vien par atmosfēras brīnumaino skaistumu, bet arī steidzams aicinājums atjaunot saikni ar mūsu planētu un to aizsargāt to.

 

«Sky–Set» tāpat kā citi Daces darbi apvieno dabu un zinātni, pētot telpas un gaismas mijiedarbību. Funkcionālais objekts turpina dizaineres 2022. gadā realizēto instalāciju ar tādu pašu nosaukumu — abi darbi gaismu caur gaismu runā gan par mūsu atmosfēras brīnumaino dabu, gan nepieciešamību to saglabāt.

Par «89th second»

«Sky–Set» gaismeklis Latvijas dizaina ekspozīcijā «89th second» aplūkojams līdzās studijas «Gateris Works» krēslam «Freckle Chair», kas ir dizaineru veltījums «zemākas šķiras» koksnei, un «Studio Sarmīte» veidotajam skulpturālajam «PineSkins» pufam, kas pārklāts ar inovatīvu priežu mizu materiālu. «Latvijas ekspozīcija atklāj, cik dažādi iespējams interpretēt vienu simbolu — priedi — un cik plašu problēmu loku aptver dizains. Tā ir mūsu iespēja parādīt, kādu pienesumu varam dot ilgtspējīgas nākotnes veidošanā,» komentē Dace Sūna.

 

Latvijas dizaina ekspozīcijas nosaukums — «89th second» — atsaucas uz «Doomsday Clock» jeb Pastardienas pulksteni, kas šobrīd rāda 89 sekundes pirms pusnakts — laika, kas simboliski iezīmē pasaules bojāeju. Izstādē iekļautie darbi aicina reflektēt par mūsu kopīgo atbildību pret dabu un vidi, iezīmējot dažādus veidus, kā dizains un radošums var palīdzēt globālu izaicinājumu risināšanā.

«89th second» ir daļa no Eiropas Savienības oficiālās izstādes «Design Beyond Things», kas aicina «Expo 2025 Osaka» apmeklētājus pārdomāt Eiropas mūsdienu dizaina leksiku laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās pārmaiņas un ir steidzami nepieciešamas jaunas cerības nākotnei. Kuratoru Patrīcijas Katalano (Patrizia Catalano) un Mirjamas Džordāno (Miriam Giordano) atlasītie darbi, ko veidojuši 35 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 17 ES dalībvalstīm, uzsver dizaina transformējošo spēku — no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.

 

Izstāde «Design Beyond Things» Osakā būs atvērta līdz 13. septembrim. Tā norisinās hibrīdformātā: daļa atlasīto darbu aplūkojama klātienē, bet daļa — digitāli. Eiropas Savienības paviljonā skatāmi trīspadsmit dizaineru darbi, savukārt Latvijas un Lietuvas dizaineru veikums eksponēts Baltijas paviljonā.

 

Latvijas dizaineru dalību izstādē «Design Beyond Things» organizē Latvijas Dizaina centrs, nodrošinot ekspozīcijas saturisko un praktisko īstenošanu Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» Japānā. Ekspozīcija tapusi ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Kultūras ministrijas un Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.