
Līdz 13. septembrim Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» skatāma Latvijas dizaina ekspozīcija «89th second», kas aplūko cilvēces trauslās attiecības ar dabu, dažādi interpretējot vienu no mūsu nacionālajiem simboliem — priedi. Ekspozīcijā iekļauti dizaineru Daces Sūnas, «Gateris Works» un «Studio Sarmīte» darbi, kas rosina pārdomas par ekoloģisko krīzi un cilvēces lomu tajā. «89th second» ir daļa no Eiropas Savienības rīkotās izstādes «Design Beyond Things».
«89th second» ir Latvijas dizaina ekspozīcija Eiropas Savienības oficiālajā izstādē «Design Beyond Things», kas aicina «Expo 2025 Osaka» apmeklētājus pārdomāt Eiropas mūsdienu dizaina leksiku laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās pārmaiņas un ir steidzami nepieciešamas jaunas cerības nākotnei. Kuratoru Patrīcijas Katalano (Patrizia Catalano) un Mirjamas Džordāno (Miriam Giordano) atlasītie darbi, ko veidojuši 30 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 16 ES dalībvalstīm, uzsver dizaina transformējošo spēku — no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.
«Latvijas dizainam dalība «EXPO 2025 Osaka» ir patiesi unikāla iespēja būt pārstāvētam pasaules nozīmīgākajā izstādē. Esmu gandarīta, ka trīs Latvijas dizaineri ir radījuši darbus kā vienotu ansambli, kur priede — simbols ar dziļām saknēm Latvijas dabā un kultūrā — pārtop emocionālā un pārliecinošā vēstījumā par ekoloģisko krīzi un cilvēces atbildību tajā. Ceram, ka gan darbu estētika, gan dziļais vēstījums piesaistīs «Expo» apmeklētāju un mediju uzmanību, ļaujot Latvijas dizaina vārdam aizvien pārliecinošāk ieņemt vietu pasaules dizaina kartē. Mums ir svarīgi, lai ar šo ekspozīciju ne tikai rosinām sarunu par aktuālām globālām problēmām, bet arī parādām Latvijas dizaina spēju piedāvāt inovatīvas, jutekliskas un cilvēku domāšanu ietekmējošas idejas,» komentē Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa.
Latvijas dizaina ekspozīcijas nosaukums — «89th second» — atsaucas uz «Doomsday Clock» jeb Pastardienas pulksteni, kas šobrīd rāda 89 sekundes pirms pusnakts — laika, kas simboliski iezīmē pasaules bojāeju. Izstādē iekļautie darbi aicina reflektēt par mūsu kopīgo atbildību pret dabu un vidi, iezīmējot dažādus veidus, kā dizains un radošums var palīdzēt globālu izaicinājumu risināšanā.




Dizainere Dace Sūna ekspozīcijā prezentēs gaismekli «Sky–Set», kas, atsaucoties uz Releja izkliedes fenomenu un dendrohronoloģiju, veidots no vairākos slāņos kārtota opāla stikla. Gaismeklis maina toni no debeszila uz saulrieta sarkanu, vienlaikus atspoguļojot gan dabas skaistumu, gan intensīvās krāsas, ko dabā ienes piesārņojums, mežu ugunsgrēki un klimata krīze.
Studija «Gateris Works» izstādei radījuši «Freckle» krēslu, kas ir veltījums zaru izraibinātai, kukaiņu bojātai un neviendabīga toņa koksnei — visam kokam, ko mēbeļu industrija kvalificē kā «zemākas šķiras». Koncepciju iedvesmosi ķermeņa pieņemšanas kustība un skaistuma industrija, kur individualitāte ir kļuvusi par galveno virzītājspēku. «Freckle» krēsls ir aicinājums pārskatīt iekļaušanas un ilgstpējas standartus dizainā.




«Studio Sarmīte» ekspozīcijā piedalās ar «PineSkins» pufu — skulpturālu objektu, kas sapludina robežas starp funkcionālu mēbeli un artefaktu. Pufa forma atgādina reizē celmu un abstraktu reljefu, kas klāts ar vairāk nekā 2000 zvīņām no «PineSkins» — dizaineres Sarmītes Poļakovas izstrādāta inovatīva materiāla, kas veidots no mīkstinātas priežu mizas, transformējot kokrūpniecības atlikumus taktili bagātīgā pieredzē.
«Latvijas ekspozīcija atklāj, cik dažādi iespējams interpretēt vienu simbolu — priedi — un cik plašu problēmu loku aptver dizains. Tā ir mūsu iespēja parādīt, kādu pienesumu varam dot ilgtspējīgas nākotnes veidošanā,» komentē Dace Sūna. «Lai gan mūsu aplūkotie jautājumi un dizaina pieejas ir atšķirīgas, ekspozīcijā iekļautie darbi lieliski papildina viens otru. Dalība «Expo» ir iespēja ne vien rosināt diskusiju par, mūsuprāt, nozīmīgām tēmām, bet arī izcelt Latvijas dizaina potenciālu — īpaši Japānā, ar kuru mūs vieno līdzīgs skatījums uz dabas, cilvēka un amata mijiedarbību,» norāda Eva Abduļina no studijas «Gateris Works».




«Izstāde «Design Beyond Things» demonstrē dizaina spēju veidot iekļaujošāku un ilgtspējīgāku vidi, vairojot cieņu kā pret dabu, tā cilvēkiem. Latvijas dizaineru ekspozīcijas koncepcija «89th second» organiski iekļaujas kopējā izstādē, mūsu vēstījumam par apkārt notiekošajām ekoloģiskajām un sociālekonomiskajām pārmaiņām kļūstot par bāzi unikālam produktu dizainam,» stāsta Sarmīte Poļakova («Studio Sarmīte»).
Izstāde «Design Beyond Things» Osakā būs atvērta no 31. augusta līdz 13. septembrim. Tā norisināsies hibrīdformātā: daļa atlasīto darbu būs aplūkojama klātienē, bet daļa — digitāli. Eiropas Savienības paviljonā būs skatāmi trīspadsmit dizaineru darbi, savukārt Latvijas un Lietuvas dizaineru veikums tiks eksponēts Baltijas paviljonā.
Latvijas dizaineru dalību izstādē «Design Beyond Things» organizē Latvijas Dizaina centrs, nodrošinot ekspozīcijas saturisko un praktisko īstenošanu Baltijas paviljonā «Expo 2025 Osaka» Japānā. Ekspozīcija tapusi ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Kultūras ministrijas un Valsts kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.
Viedokļi