Grāmatas «Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains.» vāka fragments. Dizains — Matīss Kūlis

Šonedēļ atklāšanas svētkus svin Matīsa Kūļa grāmata «Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains.», kurā aplūkotas lietotāja grafiskās saskares, pētīta to uzbūve, veidi un vēsture, meklētas atsauces mākslā. Autora mērķauditorija ir plaša — grāmata esot paredzēta lasītājiem, kurus interesē «gan datori, gan māksla».

Izglītība Fold 23. februāris, 2016

«Mūsdienu cilvēks, vairāk nekā jebkad agrāk, ir neskaitāmu ekrānu ielenkumā un bieži vien, gribot vai negribot, ikdienā uzņem prātam neaptveramu vizuālās informācijas lavīnu. Šai vizuālajai informācijai nevajadzētu būt tehnoloģiski bezpersoniskai, tai vajadzētu būt mākslinieciski kvalitatīvai, jo mākslinieciskums ir cilvēka radošuma un iztēles augstākā forma,» skaidro svaigi izdotās monogrāfijas «Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains.» autors Matīss Kūlis. Viņš uzsver, ka arī pati grāmata neesot par to, kā tehniski izstrādāt lietojumprogrammu vai tīmekļa vietni, bet gan par radošumu, mākslinieciskumu un to, kā cilvēka darbu ar datoru padarīt patīkamāku.

Grāmatā ir aprakstīta datora lietotāja grafisko saskarņu (graphical user interface) vēsture, uzbūve un veidi, grafikas dizaina un tēlotājmākslas nozīme saskarņu attīstībā. Tāpat autors aplūko rakstzīmju kopas un kodējuma ASCII jeb Amerikas informācijas apmaiņas standartkoda (American Standard Code for Information Interchange) mākslu, tīkla un programmatūras mākslu, mākslinieciskās izstrādes problēmas, mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus — formas, fontus, krāsas, teksta un attēla attiecības, ikonas, universālā un radošā lietotāja nostādnes un saskarņu nākotnes vīzijas.

Līdztekus vēsturiskiem un teorētiskiem aprakstiem Matīss Kūlis savā grāmatā meklē atbildes uz jautājumiem — kā vērts ir viens pikselis, kāpēc plakanais grafikas dizains kļuva populārs, kāpēc hakeriem patīk ASCII māksla, un visbeidzot — vai nākotnes cilvēki pārvērtīsies par pelēkām kotletēm, kuras apkalpos roboti?

«Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains.» ir 344 lappušu biezs ilustrēts izdevums. Tā zinātniskie recenzenti ir datorzinātņu doktors Jānis Ķikuts un Jauno mediju kultūras centra RIXC dibinātājs Raitis Šmits.

Grāmatas «Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains.» teksta, dizaina autors un izdevējs ir Matīss Kūlis, un tā nākusi klajā ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu. Vairāk informācijas iespējams iegūt autora mājaslapā, kā arī, ierodoties uz grāmatas atvēršanas pasākumu 24. februārī Latvijas Mākslas akadēmijas jaunajā korpusā plkst. 18.30.