Vizuālā identitāte — Aleksejs Muraško

Dzejas dienas ir ikgadējs rudens notikums, kas pulcē dzejas rakstītājus, lasītājus un klausītājus dažādās kultūrvietās. Šogad festivāls norisinās jau 55. reizi, no 4. līdz 13. septembrim, ar vairāk nekā 30 notikumiem Rīgā. Festivāla rīkotāji nākuši klajā ar jaunu vizuālo identitāti un atjaunotu Dzejas dienu logotipu.

Ziņas Fold 11. septembris, 2020

Dzejas diena tika aizsākta 1965. gadā, un mūsdienās tā ir pārtapusi par vairāk nekā nedēļu garu dzejas festivālu. Pasākuma formāta maiņa atspoguļojas arī tā jaunajā logotipā. Dizaina koncepciju ir izstrādājis grafikas dizainers Aleksejs Muraško. «Iepriekšējais logotips bija rakstīts vecajā ortogrāfijā, kas apgrūtināja tā lasāmību. Es vēlējos atgriezties pie Raiņa rokraksta, bet izdarīt to mūsdienīgāk, tehniski precīzāk,» viņš stāsta. Atjaunotā logotipa izstrādei izmantoti Rakstniecības un mūzikas muzeja arhīvā pieejamie materiāli — dzejoļi Raiņa rokrakstā. Logotips salikts kopā burtu pa burtam.

 

Festivāla sauklis šogad ir «Dzeja dziedē». Grafiskās identitātes krāsu gamma izvēlēta atbilstoši — pasteļu rozā, kas simbolizē cilvēku, un tumši zaļā, kas savukārt simbolizē mežu, dabu, tās dziedniecisko spēku. Grafiskie elementi ņemti no sendienu valodniecības grāmatām. Ar puslociņu un vienu svītru dzejolī apzīmēja ritmu — uzsvērtās un neuzsvērtās zilbes. Šos divus grafiskos elementus dizainers pārvērtis ritma kompozīcijā, kārtojot tos dažādās kompozīcijās. Mūsdienās dzejai vairs nav jābūt ar stingru pantmēra zīmējumu, iespējami dažnedažādi ritma varianti, kas arī attēloti pasākumu vizuālajos materiālos.

 

«Gribēju ar šķietami šķībajām līnijām, puslociņiem nosūtīt sveicienu arī dzejas grafiķiem, piemēram, Žeberam, kurš izkārto dzejas rindas zīmējumos. Savukārt it kā ar otas triepieniem veiktie grafiskie elementi ir atsauce uz festivāla māksliniecisko daļu — performancēm, vizualizācijām un gaismu šoviem,» skaidro Aleksejs Muraško.

Dizaineram bijis svarīgi, lai festivāla vajadzībām netiktu iztērēts vairāk materiālu nekā nepieciešams. Tāpēc drukātajam reklāmas materiālam ir četras dažādas funkcijas — pirmkārt, tas ir liels plakāts, kurš informē par paša pasākuma norisi, otrkārt, tā ir festivāla programma, treškārt, tā ir dzejas grāmata, jo programmas otrā pusē nodrukāti festivāla dalībnieku spilgtākie dzejoļi, un, ceturtkārt, uz tā ir nodrukāts Henrika Eliasa Zēgnera sacerētais Dzejas dienu manifests, kas atklāj pasākuma esenci un nozīmīgumu. Materiāla atgriezumi arī nav nonākuši atkritumu urnās — uz tiem nodrukātas pasākumu skrejlapas.