Publicitātes foto

Pagājušā gada nogalē Latvijas interneta medijos pavīdēja ziņa, ka somi ar latvieša līdzdalību izgudrojuši pasaulē pirmo mētājamo mikrofonu «Catchbox». Vienīgais latvietis komandā — inženieris Miķelis Studers — labprāt pastāstīja par «Catchbox» tapšanas gaitu, biznesa stratēģijas niansēm, kā arī nozīmīgiem ārējiem apstākļiem, kas sekmējuši projekta rašanos.

Reportāžas Irīna Špičaka 6. janvāris, 2014

Viss sākās ar vēlmi studēt

Miķelis Studers Somijā nonācis pirms četriem gadiem, kad sācis studēt Helsinku Tehnoloģiju universitātes Komunikāciju inženierzinātnes maģistrantūras programmā, kas vēlāk pārtapa par vienu no Ālto Universitātes nodaļām. Pirms tam Miķelis ieguvis bakalaura grādu Rīgas Tehniskās Universitātes Elektronikas un telekomunikāciju fakultātē. Miķelis esot izdarījis savu izvēli par labu Ālto Universitātei un Helsinkiem, pateicoties RTU pasniedzējiem, kuri ieteikuši skolu, kā arī ievērību izcīnījušajam somu zīmolam «Nokia». Tas licis domāt, ka Somijā ar tehnoloģijām un tehniskām zināšanām saistītās nozares ir augstā līmenī un vide ir labvēlīga jaunu ideju un projektu realizēšanai. Miķelis piebilst, ka gan Somijā, gan Zviedrijā ir augsti attīstītas industrijas, kur šādas zināšanas tiek pieprasītas, līdz ar to tehniskās nozares ieņem nozīmīgu vietu ziemeļvalstu ekonomikā un iedzīvotāju dzīvesveidā.

Mikrofons kubā

«Catchbox» ir mikrofons, kas iebūvēts mīkstā auduma kubā, lai to konferencēs varētu mētāt no viena runātāja pie nākamā. Miķelis stāsta, ka ideja radusies, apmeklējot lekcijas un seminārus universitātē un redzot, cik jocīga un lēna ir mikrofona ceļošana no runātāja pie runātāja diskusiju laikā: «Mēs uzskatām, ka šāds spēles elements padarīs atbrīvotāku parasti ieturēto semināru un konferenču auditoriju.»

Tehniski «Catchbox» izpildīts, izmantojot bezvadu mikrofonu un sensoru, kas mikrofonu atslēdz, kamēr tas lidojumā ceļo pie runātājiem, lai, tam piezemējoties, skaļruņos netiktu atskaņots troksnis. Tā kā «Catchbox» apvalks ir mīksts, tad ierīcei nekas nedraud, ja to kādam neizdosies noķert. Kubs ir pieejams dažādās spilgtās krāsās, līdz ar to labi pamanāms.

Mikrofons var kalpot arī kā ierakstiem paredzēta ierīce vai «Skype» mikrofons — tas var noderēt uzņēmumos telekonferenču laikā. Pašreiz pieejamais mikrofona modelis ir pielāgots auditorijai līdz 100 cilvēkiem un darbojas 30 metru rādiusā no komplektā esošā uztvērēja.
 

 «Catchbox» attīstības priekšnosacījumi

Galvenais «Catchbox» idejas rašanās un attīstības iemesls bijis start–up kultūras aizsākšanās Helsinkos un īpaši Ālto Universitātē. Tas sakritis ar laiku, kad Miķelis tur ieradās studēt. Jau iepriekš domājis par sava uzņēmuma veidošanu, Helsinkos viņš sācis apmeklēt Ālto Uzņēmējdarbības savienības (Aalto Entrepreneurship Society) rīkotos start–up pasākumus, piemēram, «Pitch your idea», kur vienā vakarā tiek prezentēti 10 projekti, kam seko kopīga picas ēšana un socializēšanās.

Kā otru «Catchbox» attīstībai labvēlīgu faktoru Miķelis min to, ka šie start–up pasākumi noritēja angliski — vairāku kultūru profesionāļu iesaistīšanās veicinājusi ideju apmaiņu starptautiskā mērogā. Lielāko daļu ieceru nebūtu bijis iespējams realizēt, ja prezentācijas un sarunas notiktu somu valodā.

«Tas bija start–up pasākumu organizatoru apzināts solis — šo vidi veidot pieejamu visiem, jo tikai Somijā vien idejas nevar rasties. Ne velti «Catchbox» komandā ir viens latvietis un divi somi,» uzskata Miķelis.

Svarīgu lomu «Catchbox» realizācijā spēlēja arī Somijā pieejamās industrijas, ar kuru palīdzību bija iespējams realizēt pirmo prototipu. Ilgstošam produkta izstrādes procesam bija nepieciešams atrast sadarbības partnerus, kas varētu sniegt šūšanas, drukas, formas atliešanas un elektronikas ražošanas pakalpojumus. Somijā ir visu šo nozaru uzņēmumi; tie konkurē savā starpā, kvalitāte ir augsta. Atrodoties Somijā, bija iespējams visas ražotnes apbraukāt un konsultējoties iegūt vairākas idejas tam, kā vislabāk katru detaļu realizēt.

Vispirms komanda, tad ideja

«Catchbox» projektā piedalās Timo Kaupila (Timo Kauppila), kurš atbild par biznesa attīstību, industriālais dizaineris Piri Tānila (Pyry Taanila) un Miķelis Studers — elektronikas inženieris. Starpdisciplinārā komanda satikās Ālto Universitātes «Design Factory» produktu attīstīšanas kursos. «Design Factory» piedāvā apmācības, telpas un tehniku Ālto Universitātes studentiem un pētniekiem, kas vēlas novest savas projektu idejas līdz realizācijai un meklē papildus kolēģus, zināšanas un vietu darbam.

Tam sekoja dalība akselerācijas programmā «Summer of Startups» 2012. gada vasarā. Pēc atlases posma «Catchbox» ieguva starta finansējumu 5000 eiro apmērā pirmā prototipa un biznesa ietvara izveidošanai. Nolikumā bija minēts, ka iegūto finansējumu atļauts izmaksāt arī algās, kas ir noderīgi tiem, kas izstrādā programmatūras, taču «Catchbox» komanda to ieguldīja funkcionējoša produkta izveidē. «Summer of Startups» programma ilga 2 mēnešus, kad notika arī lekcijas, apmācības, darbnīcas un tikšanās, kuru laikā jomas profesionāļi dalībniekiem sniedza palīdzību veiksmīga uzņēmuma izveidošanai. 2012. gada «Summer of Startups» piedalījās 10 komandas, šobrīd darboties turpina trīs četras. Pēc šīs programmas katrs pats pieņem lēmumu — reģistrēt uzņēmumu vai pievērsties kam citam. Miķelis secina:

«Vienīgais, kas tiešām ietekmē iekļūšanu «Summer of Startups», ir komanda. Nevis ideja. Sākotnējā ideja par produktu vai pakalpojumu, protams, ir nepieciešama, bet jāņem vērā tas, ka jaunos uzņēmumos idejas bieži tiek nomainītas pēc tam, kad tās tikušas pārbaudītas ārpus draugu loka ar īstajiem klientiem.»

«Catchbox» komanda piesaistījusi arī Somijas valdības finansējumu, kas ieguldīts uzņēmuma attīstībā un produkta patentēšanā Eiropā un ASV. Somijā pastāv jauniem uzņēmumiem izdevīga grantu un aizdevumu sistēma, kas, atšķirībā no privātiem investoriem, nepaģērē atdot daļu uzņēmuma un peļņas. Tiek atbalstīti uzņēmumi, kas reģistrēti Somijā, jo tie attīsta valsts ekonomiku, maksājot nodokļus.

«Catchbox» realizācijas procesa galvenie soļi:

  1. pieteikšanās «Summer of Startups» atlases kārtai, ideja un pirmais prototips;
  2. dalība «Summer of Startups»prototipa tālāka izstrāde, biznesa koncepcijas izstrāde, produkta dizaina un tehnoloģijas attīstība, produkta nosaukuma un logotipa radīšana, sadarbības partneru meklēšana;
  3. uzņēmuma oficiāla reģistrācija;
  4. produkta attīstība, uzņēmējdarbības vadīšana, finansējuma piesaistīšana, patentēšanas procesa sākums;
  5. demonstrācijas video un mājaslapas izveide, produkta izīrēšana, iepriekšpārdošanas kampaņas izveide, finansējuma piesaistīšana, sērijveida ražošanas attīstība.

Sākt pelnīt ar prototipu

«Catchbox» biznesa stratēģija ir negaidīt mikrofona pārdošanas brīdi — gan šie, gan citi mikrofoni jau tiek īzīrēti pasākumiem. Īrei pieejamas «Catchbox» versijas ar uzlabotām tehniskām iespējām — tādas, kas pielāgotas auditorijai līdz 1000 cilvēkiem. Miķelis apliecina, ka izīrēti tiek prototipi — ja tos pārdotu jau tagad, uzņēmums gūtu mazāk ienākumu, kā izīrējot. Šādā veidā tiek ne vien iegūti papildus līdzekļi, ko ieguldīt biznesa attīstībā, bet arī stimulēta un izvērtēta lietotāju interese par produktu. Nākotnē paredzēts atsevišķi tirdzniecībā palaist arī dažādus maināmus mikrofona apvalkus.

«Visas paralēlās idejas radās «Catchbox» prototipa izstrādes fāzē. Līdz ar to jāsecina, ka biznesa ideja nevar rasties bez prototipa, kuru veidojot visbiežāk saprot, kas ir tas, ko no visa kopuma var pārdot,» rezumē Miķelis.

Jau sākotnēji bijis skaidrs, ka ar laiku būs nepieciešams produkta demonstrācijas video, mājaslapa un materiāli komunikācijai ar medijiem. Katra atsevišķā punkta izstrāde prasa ne mazums laika un līdzekļu, tāpēc Miķelis iesaka nepārsteigties: «Pirms iegūta pārliecība par detalizētu produkta izpildījumu un gatavi ražošanas prototipi (tādi, kas radīti, izmantojot sērijveida ražošanas metodes), domāt par mārketingu vai jebkādām citām komunikāciju aktivitātēm nav prioritāte, jo pastāv iespēja, ka produkts izstrādes laikā mainīsies, vai arī tā izstrāde prasīs vairāk laika, kā sākumā domāts.»

Šobrīd «Catchbox» ir pieejams iepriekšpasūtīšanai internetā. Pasūtītos mikrofonus varēs saņemt 2014. gada jūnijā.

Attālumam ir nozīme

Visvairāk klientu «Catchbox» ir ASV, Somijā, Anglijā un Vācijā. Šajās valstīs plānots atvērt uzņēmuma filiāles un meklēt sadarbības partnerus produktu realizēšanai. Lai gan pavīdējusi doma par produkta izstrādi Latvijā, tas, ka uzņēmuma mājas ir Somijā, radījis bažas, ka pat nelielais attālums varētu kļūt par šķērsli efektīvam darba procesam. Puiši nonākuši pie atziņas: «Sadarbības partnerim ir jābūt sasniedzamam vienas stundas brauciena attālumā. Tā ir jābūt, ja tu produktus gribi attīstīt tiešām ātri un efektīvi. Protams, izstrādāt mikrofonus Somijā sanāk dārgāk, taču, ja ņem vērā laiku, kas būtu jāpatērē, ja prototips tiktu izstrādāts citā valstī, tas pats vien sanāktu.» Miķelis tomēr min, ka, tiklīdz rastos iespējas optimizēt produkta ražošanas un transportēšanas izmaksas, darbus, kas saistīti ar šūšanu un druku, «Catchbox» labprāt veiktu Baltijas valstīs.