Burtveidols «Gneisenauette» — Gustavs Andrejs Grīnbergs

Grafikas mākslinieka un burtu dizainera Gustava Andreja Grīnberga radītais burtveidols «Gneisenauette» pērn izcelts gaismā, pateicoties globālajam fontu uzņēmumam «Monotype», kas nodēvējis to par «apslēpto pērli» un savā blogā iekļāvis plašu šim burtveidolam veltītu rakstu.

Sižeti Fold 15. janvāris, 2018

Grafikas māksliniekam un burtu dizainerim Gustavam Andrejam Grīnbergam fontu veidošana ir pamatnodarbošanās jau kopš 1990. gadiem. Viņš uzņēmumam «Tilde» veidojis rietumos radītu fontu adaptācijas dažādiem alfabētiem — kirilicai, grieķu, turku un, protams, latviešu valodai. Burtu pielāgošanas darbam Gustavs pievērsies līdz ar laikraksta «Diena» pirmsākumiem un vajadzībām. Dizaineris radījis arī ap divdesmit oriģinālu fontu ģimeņu, tostarp plaši izmantotos «Linotype Brewery» un «Rowena».

Grīnberga veidotais burtveidols «Gneisenauette» ir daļa no uzņēmuma «Linotype» fontu bibliotēkas un tajā iekļauts, pateicoties autora dalībai «Linotype» organizētajā jauno fontu dizaina konkursā 1997. gadā. Konkursā tika iesniegti 800 burtveidoli un, lai arī Grīnberga burtveidols nekļuva par uzvarētāju, tas tika pamanīts un vēlāk arī digitalizēts. Rokrakstā radītais fonts pieejams astoņos stilos. Tas ir dinamisks un nedaudz atgādina optimistisko noskaņu, kas bija raksturīga 1950. gados radītajiem burtveidoliem. «Gneisenauette» visvairāk ir piemērots virsrakstiem, nosaukumiem vai vidēja garuma tekstiem vismaz 12 punktu lielumā.

Viens no lielākajiem nozares spēlētājiem fontu jomā ir kompānija «Monotype», kas pēdējo gadu laikā pārpirkusi vairākus vidēji lielus fontu uzņēmumus, tostarp «Linotype», turpinot sadarboties ar to partneriem. Tā «Monotype» paspārnē nonācis arī Grīnberga «Gneisenauette», kas pērn īpaši izcelts uzņēmuma blogā, kur to aprakstījis dizaineris Entonijs Noels (Anthony Noel). Viņš uzsver burtveidola vienkāršo, pārliecinošo un raupjo estētiku, kas izceļ to kaligrāfisko burtveidolu vidū, un raksturo to kā perfektu grāmatu vākiem un plakātiem.

Savukārt «Monotype» burtu dizaineris Terenss Vaincīrls (Terrance Weinzierl) rakstā nodēvējis Grīnberga radīto burtveidolu par «spēcīgu, stilīgu un retro šiku».

Arī tipografikas eksperts Stīvens Kols (Stephen Coles) ierindojis «Gneisenauette» savā «dīvaino un brīnišķīgo» (Weird and Wonderful) fontu sarakstā, uzsverot, ka tas iederas dažādos kontekstos. «Lielākā daļa rakstīto fontu ir vai nu acīmredzami retro vai ļoti laikmetīgi, bet «Gneisenauette» nav skaidri saskatāmas izcelsmes. Tas izskatās tā, ka varētu būt no 1920. gadiem, varbūt 1950., bet tajā pašā laikā tas šķiet mūsdienīgs un svaigs, it kā būtu zīmēts vakar».

Pats Grīnbergs rakstā norāda, ka iedvesmojies no gotiskā raksta un īpaši izceļ vācu burtu dizainera Rūdolfa Koha (Rudolf Koch, 1876–1934) iespaidu uz savu darbu. Savukārt nosaukums «Gneisenauette» ir sens vācu meiteņu vārds, kurš autoram iepaticies, jo ir rets un skan neparasti. Burtveidola izstrādes gaitā Grīnbergs atteicies no mazāk svarīgajām detaļām, tā piešķirot tam akurātu, kārtīgu un mehānisku veidolu, kāds tam ir šobrīd.

Plašāk par «Gneisenauette» iespējams lasīt «Monotype» rakstā, bet FOLD intervija ar tā autoru Gustavu Andreju Grīnbergu pieejama šeit.