Foto — Kristaps Kramiņš

Lai gan ierasti rakstām tieši par Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Dizaina nodaļas diplomandiem, šoreiz vēlējāmies izcelt arī Vizuālās mākslas nodaļas Grafikas apakšnozares absolventa Kristapa Kramiņa maģistra darbu — galda spēli «Ablokalipse», kas aplūko Rīgas mikrorajoniem raksturīgo apbūvi, rosinot diskusiju par blokmāju arhitektūru un tās vietu pilsētā.

Ziņas Paula Gāgane 1. augusts, 2022

Galda spēle «Ablokalipse» ļauj spēlētājiem iepazīt dažādu blokmāju sērijas un projektus, tajos līdzīgo un atšķirīgo, ieņemot arhitekta lomu un veidojot savu mikrorajonu. Spēles mērķis ir nejauši izvilktus kauliņus sakombinēt blokmājās, kas atbilst projektu kartītēs norādītajām sērijām, un kopīgi paplašināt pilsētu. Kā norāda spēles autors Kristaps Kramiņš, «kauliņu konstantais pieplūdums spēles gaitā raksturo straujo iedzīvotāju skaita pieaugumu Rīgā 20. gs. otrajā pusē, kas arī veicināja šādas konstruktorveida arhitektūras rašanos».

 

«Ablokalipses» dizaina pamatelements ir izometriski attēlots kubs, ko var salikt no trīs vienādas formas rombveida kauliņiem, kuru kombinācija atbilst kādai no projektu kartītēs redzamajām blokmājām. Vienā kauliņu pusē attēlots blokmājas fasādes elements, piemēram, logs vai lodžija, savukārt otra puse ir atstāta balta, ļaujot kauliņu izmantot arī kā jumtu vai gala sienu. Darba tapšanas procesā Kristaps spēli vairākkārt testējis draugu lokā, līdz tika atrasta īstā punktu skaitīšanas metode un pareizais dažādo spēles elementu daudzums un vizuālais risinājums. Kāršu dizainu ietekmējusi gan tipveida ēku rasējumu estētika, gan tipveida projektu elementos atrodamā krāsu palete. Spēle veidota sietspiedes tehnikā, atsaucoties uz padomju laikam raksturīgo mākslas valodu. «Ablokalipse» prototips radīts vienā eksemplārā, bet darbs pie projekta turpinās, lai nākotnē spēli varētu ieraudzīt arī veikala plauktos.

Veidot «Ablokalipse» spēli Kristapu pamudināja vēlme rosināt informētu diskusiju par mikrorajonu arhitektūru. Viņš uzsver, ka blokmāju apsaimniekošanā būtiska ir iedzīvotāju iesaiste un spēja (vai nespēja) komunicēt un risināt visiem būtiskus praktiskas dabas jautājumus. Asas diskusijas sabiedrībā nereti izsauc arī padomju mantojuma estētiskie aspekti. Ar «Ablokalipse» palīdzību Kristaps cer palīdzēt spēlētājiem izprast šādas arhitektūras rašanos, tādējādi veicinot veiksmīgu blokmāju integrāciju mūsdienīgā pilsētvidē.

 

«Savu maģistra darbu grafikā radīt kā galda spēli par Rīgas mikrorajoniem veicināja vēlme pašam izprast šo visapkārt esošo, tomēr šķietami neatšķetināmo, vienveidīgo un svešo blokmāju masu. Bērnībā dzīvoju Mirdzas Ķempes ielā Rīgā, otrajā no sešām vienādām ķieģeļu ēkām, kas veicināja manu interesi par sērijveida ēkām. Ar šo darbu vēlējos tām piešķirt nedaudz citu nozīmi, atrautu no jau ierastās, drūmi sērīgās noskaņas, kas parasti pavada padomju arhitektūru mūsdienās. Šādas ēkas ir daļa no pilsētas, patīk tās vai nē un, manuprāt, mums kā sabiedrībai būtu jāiemācās ar tām nedaudz paspēlēties,» stāsta Kristaps.

 

Kristapa maģistra darba vadītājs ir LMA lektors Paulis Liepa. Iepazīties ar citiem projektiem iespējams LMA diplomdarbu virtuālajā galerijā.