Foto — Ēriks Božis

Jelgavas Sv. Trīsvienības baznīcas torņa pastāvīgā ekspozīcija veidota, skaidri nodalot vēsturisko mantojumu no mūsdienu pienesuma. Mijiedarbojoties fiziskiem un digitāliem eksponātiem, apmeklētājiem trīs stāvos atklājas stāsti par pilsētas vēsturi un modes attīstību 16.–20. gadsimta Jelgavā, kā arī zudušais baznīcas interjers un arhitektūras detaļas.

Ziņas Fold 6. septembris, 2022

Sv. Trīsvienības baznīcas torņa ekspozīcija veidota interaktīva un tajā integrētas mūsdienīgas tehnoloģijas, kas ļauj Jelgavas vēsturi iepazīt pakāpeniski. Ienākot telpās, apmeklētājiem ir redzami eksponāti un to apraksti, savukārt dažādos mehāniski kustināmos elementos un multimedijos ir paslēpta ekspozīcijas neredzamā daļa. «Šāds ekspozīcijas izzināšanas princips ļauj ne tikai veidot ar informāciju nepārsātinātu telpu, bet arī rada apmeklētājiem interesi ieraudzīt neredzamo, saklausīt nedzirdamo, sajust zudušo Jelgavu,» stāsta «DJA» vadošais arhitekts Didzis Jaunzems.

 

Viņš norāda, ka ekspozīcijas dizaina principi aizgūti no baznīcas restaurācijā izmantotā paņēmiena, kur zudušās arhitektūras daļas iezīmētas ar bruģi laukuma segumā un saglabāti nograuto sienu fragmenti pie torņa, tā ļaujot apmeklētājiem iztēloties, kā ēka reiz izskatījusies. Ekspozīcija krāsota monolītā gaiši pelēkā krāsā, kas gan ļauj radīt viendabīgu, skulpturālu interjeru, gan veido atsauci uz vēsturisko baznīcas interjeru, kas bijis gaišs un krāšņs.

Katrs ekspozīcijas stāvs runā par atšķirīgu tematiku. Pirmajā līmenī, kas atrodas torņa 3. stāvā, apmeklētāji var uzzināt vairāk par Jelgavas vēsturi, attīstību un simboliku, kā arī ievērojamiem pilsētniekiem. Telpas centrā esošais makets «Zudusī Jelgava» ar paplašinātās realitātes palīdzību ļauj iepazīt Jelgavas plānojumu dažādos periodos kā reāllaika video, savukārt padziļināti izpētīt dažādus vēsturiskus notikumus, kas izkārtoti laika līnijā, iespējams, bīdot tai piestiprināto skārienjūtīgo ekrānu.

 

Stāvu augstāk izvietota ekspozīcija par modi Jelgavā un tās apkārtnē 16.–20. gs. Ienākot telpā, apmeklētāju ekrānos sagaida virtuāli cilvēka mērogam atbilstoša izmēra modeļi, kas demonstrē vēsturiskus tērpus. Turpinot ideju par duālo realitāti, digitālo modes skati papildina dažādas fiziskas apģērbu detaļas. Modes tematikai veltītajā ekspozīcijas daļā iespējams iepazīt arī kāzu tērpu attīstību un vēsturiskas rotaslietas, turklāt to visu iespējams digitāli pielaikot.

Ekspozīcijas noslēdzošajā stāvā dažādos mērogos atveidotas baznīcas zudušās daļas un interjera priekšmeti, kas «sakausēti» vienotā skulptūrā. Priekšmeti grupēti atbilstoši cilvēka dzīves ciklam — kristības, kāzas, sabiedriskā dzīve un bēres. Tāpat kā pārējās telpās arī šeit autori veidojuši redzamo un neredzamo ekspozīcijas daļu. Digitālajā vidē monohromajiem eksponātiem tiek piešķirta detalizācija, materialitāte un krāsa. Telpas centrā izvietota meditācijas telpa, kurā tiek tiek atskaņota speciāli šai ekspozīcijai interpretēta Lūcijas Garūtas kantāte «Dievs, Tava zeme deg!» ērģeļmūzikas izpildījumā. Liektajās sienās iestrādātās vertikālās spraugas ļauj apmeklētājiem it kā ielūkoties zudušajā baznīcas interjerā pa durvju šķirbu.

 

Plašāka informācija par ekspozīciju «Duālā realitāte» — DJA mājaslapā. Tehnoloģijas un menedžments — «Solavi», ražošana un tehniskā projektēšana — «Yes We Can», multimediji — «Putnu studija», programmēšana — «Overly».