Foto — Lauris Aizupietis

Vēl līdz 28. maijam Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) skatāma starptautiski atzītā latviešu dizainera Germana Ermiča izstāde «Plūstoši» — Amsterdamā dzīvojošā dizainera pirmā personālizstāde Latvijā. Tā apkopo Germana nozīmīgāko veikumu kopš viņa studijas dibināšanas 2014. gadā, atklājot dizainera radošo procesu un filozofiju.

Ziņas Fold 9. maijs, 2023

Savā praksē apvienojot dizaina un mākslas paņēmienus, Germans Ermičs rada unikālus skulpturālus darbus — kolekcionējama dizaina priekšmetus, kas ir atzīti un augstu vērtēti visā pasaulē. «Ekspozīcijā iekļauti gan Germana Ermiča karjeras atslēgas objekti — diplomdarbs «Izometriskie spoguļi» un «Ombré» stikla krēsls, kas savaldzinājis dizaina cienītājus visā pasaulē, — gan darbi, kas atklāj dizainera ideju daudzveidību, piemēram, marmora galdiņš «Pele de Tigre», kas demonstrē novatorisku akmens apstrādes tehniku. Muzejā uzbūvēta arī vides instalācija «Shaping Colour», kas tapusi dizaina mesei «Design Miami» Bāzelē 2021. gadā. Pats galvenais — izstāde atklāj Germana mērķtiecīgo domu un darbību plūdumu, kādā šie darbi top,» par izstādi stāsta tās kuratore Evelīna Ozola.

 

Germana Ermiča pieeju darbam raksturo pakāpeniska, neatlaidīga tuvošanās estētiskam galarezultātam, tiecoties piešķirt taustāmu apveidu nemateriālām parādībām, pārvēršot divdimensionālas formas telpiskos objektos un pārkāpjot vizuālās uztveres ierobežojumus. Dizainera darbus caurstrāvo viņa aizraušanās ar optiskām ilūzijām un augstais jūtīgums pret materiālu īpašībām. Viņš atjautīgi liek lietā perspektīvas likumus, lai konstruētu telpu deformējošus spoguļus, un gleznieciski strādā ar krāsu, piesātinot stikla virsmas ar maigi plūstošām toņu pārejām.

Germans Ermičs dzimis 1985. gadā Rīgā. Dizaina un mākslas pamatus apguvis Dānijā, vēlāk studējis Eindhovenas Dizaina akadēmijā Nīderlandē. Kopā ar domubiedriem Rīgā 2007. gadā viņš dibinājis kultūras, mūzikas un modes žurnālu «Veto», izveidojot drukātā izdevuma dizaina koncepciju un turpinot tā māksliniecisko vadību līdz pat 2018. gadam.

 

Uzsācis karjeru kā grafikas dizainers, studiju laikā Germans pakāpeniski pievēršas trīsdimensionālu objektu veidošanai. Sākas Germana aizraušanās ar krāsām un to spējām ietekmēt objektu formu, apkārtējo telpu un skatītāju uztveri. Eindhovenas Dizaina akadēmiju Germans Ermičs pabeidz 2011. gadā ar diplomdarbu «Izometriskie spoguļi», kurā viņš liek lietā savu interesi par optiskām ilūzijām. Diplomdarbu publicē starptautiskais dizaina žurnāls «Frame», un absolventu izstādē Germanu uzrunā ietekmīgā Milānas galeriste Rosana Orlandi (Rossana Orlandi), ar kuru dizainers sadarbojas joprojām.

 

Pēc pieredzes uzkrāšanas dažādos dizaina birojos, 2014. gadā Germans Amsterdamā nodibina savu dizaina studiju. Jau nākamajā gadā Milānas dizaina mesē viņš prezentē pirmo kolekciju «Shaping Colour», ko turpina attīstīt arī turpmākajos gados. 2016. gadā «The New York Times Style Magazine» ierindo Germanu starp 15 daudzsološākajiem jaunajiem dizaineriem, viņš iekļūst Jēras Dizaina parādes finālā un saņem savu pirmo žurnāla «Wallpaper*» balvu.

 

2017. gadā Milānas dizaina mesē debitē Germana Ermiča «Ombré» stikla krēsls — mūsdienīga interpretācija japāņu dizainera Širo Kuramatas (Shiro Kuramata) ikoniskajam «Stikla krēslam». Šis darbs kļūst par būtisku pavērsienu Germana karjerā — vizuāli kārdinošā krēsla attēli apceļo pasaules nozīmīgākās dizaina notikumus un izdevumus. Ietekmīgie dizaineri Stefans Sagmeisters (Stefan Sagmeister) un Džesika Volša (Jessica Walsh) ierindo «Ombré» krēslu starp pasaules skaistākajām lietām. «Ombré» stikla krēsls ir iekļauts arī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja kolekcijā.

 

Germans ir veidojis arī interjera un arhitektūras darbus, piemēram, metro stacijas interjeru Seulā, Dienvidkorejā, instalācijas modes zīmolu «Raf Simons» un «Wandler» veikaliem Londonā un Amsterdamā, bet sadarbībā ar sociālo tīklu kompāniju «Instagram» tapis paviljons «Where The Rainbow Ends» Kannās, Francijā.

Izstāde «Plūstoši» Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā skatāma vēl līdz 28. maijam. Izstādes kuratore ir arhitekte, urbāniste un publiciste Evelīna Ozola, grafikas dizainu veidojis Aleksejs Muraško, un ekspozīciju papildina fotogrāfa Filipa Šmita un mūziķa Artūra Liepiņa oriģināldarbi, kas tapuši sadarbībā ar Germanu Ermiču. Izstādi rīko Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, Latvijas dizaina centrs un FOLD, finansiāli atbalsta Nīderlandes radošo industriju fonds, Valsts kultūrkapitāla fonds un Nākotnes Atbalsta fonds.