Animācija — Katrīna Sadovņikova

Līdz septembra vidum Rīgā noris 7. Starptautiskā tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāle ar vadmotīvu «Quo vadis?» jeb «Kurp ejam?». Izstādē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā apskatāmi jaunās paaudzes tekstilmākslinieces Emmas Sofias darbi, kas pievēršas vides ilgtspējas jautājumiem. Rubrikā «Forša fīča» mākslinice stāsta par rīku, kas ļauj ātrāk realizēt viņas radošās ieceres.

Forša fīča Fold 28. jūlijs, 2023

«Darbojoties tekstilmākslā, ir jārēķinas ar laikietilpīgu darbu, kas aizņems vairākus mēnešus vai pat gadus. Roku darbs vienmēr būs novērtēts, bet tehnoloģiju laikmetā lietas strauji mainās, un pieejami rīki, kas palīdz māksliniekam radīt savu vizuālo ideju raitāk. Man personīgi patīk lēkāt no klasiskām tehnikām uz modernām, jo gribas skriet laikam līdzi, lai notvertu inovāciju garšu savā nozarē.

Sākumā veidoju darbus digitālās aušanas tehnikā un tad atklāju taftinga pistoli, ar kuru varu brīvi izpausties uz auduma. Foršs elektriskais urbis — tā es smejos un to dēvēju. Sākumā nebija viegli izpausties ar šo ierīci, bet tad pakausī kārtējo reizi atskanēja Hongkongas dizaina skolas pasniedzēja teiciens — «uncomfortable is good» («neērti ir labi»). Tā turpināju izkopt šo tehniku, līdz tā atviegloja manu radošo ikdienu.

Šaujot ar taftinga pistoli, bieži aizdomājos par mākslinieci Niki de Senfālu (Niki de Saint Phalle), kura 1960. gados performances veidā šāva uz savām gleznām, tādejādi caur mākslu izgāžot savas dusmas par sabiedrības un vīriešu rīcību tajā laikā. Velkot paralēlēs, arī es atbrīvojos no pārdzīvojumiem, šaujot diegus savās kompozīcijās.»

7. Rīgas Starptautiskā tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāle apskatāma līdz 17. septembrim. Paralēli tekstilmākslai Emma Sofia nodarbojas ari ar citām vizuālajām mākslām — šonedēļ «M/Gallery» atklāta viņas gleznu izstāde «Trauma, kā jau trauma». Sekot līdzi mākslinieces radošajām gaitām iespējams viņas mājaslapā un Instagram kontā.