
Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ziemas pieteikšanās sesijā komunikācijas dizaina kategorijā tika saņemts rekordliels iesniegto darbu skaits — 29 pieteikumi. Iepazīstinām ar 16 darbiem, tostarp trīs studiju procesā izstrādātiem projektiem, kurus atlases žūrija izvirzīja dalībai konkursa otrajā kārtā. Jau nākamnedēļ tiks noskaidroti konkursa finālisti, un labākie darbi 5. jūnijā tiks godināti svinīgā apbalvošanas ceremonijā Sporta 2 kvartālā.
Komunikācijas dizaina kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētāja Maija Rozenfelde stāsta: «Šajā reizē bijām priecīgi novērtēt gan salīdzinoši lielu pieteikumu skaitu, gan arī to kvalitāti. Vērtēšanas procesā vēlējāmies izcelt darbus, kuri skaidri parāda, ka vidējais grafikas dizaina līmenis Latvijā ar katru gadu aug. Starp pieteicējiem ir arvien jauni kolēģi, un varam ar to lepoties. Vienlaikus lielāks pieteikumu skaits piedāvā arī lielāku daudzveidību un ļauj katru no projektiem izvērtēt objektīvāk. Pārliecinošāk sevi parādīja darbi, kuri papildus augstai estētiskajai kvalitātei spēja veicināt sabiedrības vai kādas konkrētas kopienas saliedētību un iesaisti procesā.»
Nominanti
Kampaņa «Slimība izārda, cerība dziedē!»
Darba autors — «Magic». Darba pasūtītājs — Latvijas Sabiedriskais medijs
Katru gadu Latvijā vairāk nekā 300 smagi slimu cilvēku meklē palīdzību «Ziedot.lv», jo viņi nevar atļauties uzsākt ārstēšanos. «Slimība izārda, cerība dziedē» — tieši tāpēc šī gada Latvijas sabiedriskā medija ikgadējais labdarības maratons «Dod pieci!» bija veltīts viņu atbalstam. Sadarbībā ar Dundagas rokdarbniecēm tika izveidoti labdarības maratona kampaņas materiāli — gan galvenais vizuālais risinājums, gan tamborējums 3×2 metru lielumā, kas pārsteidza un priecēja gan maratona studijas apmeklētājus, gan garāmgājējus. Šis tamborējums palīdzēja skaidri izteikt kampaņas vēstījumu, kā arī vienoja Latvijas cilvēkus kopīgam mērķim. Tika saziedoti vairāk nekā miljons eiro, kas ir rekords labdarības maratona vienpadsmit gadu vēsturē.



4. maija vides plakātu kampaņa: «Dziesmotā revolūcija»
Darba autors — Jānis Klaučs. Darba pasūtītājs — Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Vides plakātu kampaņa 4. maijam piedāvā jaunu pieeju svētku nozīmes izteikšanai, izmantojot grafisko nošu pierakstu. Balstoties uz Dziesmotās revolūcijas simboliku, kampaņā izmantoti fragmenti no dziesmām, kas saistītas ar Atmodas laiku un neatkarības atgūšanu, piemēram, valsts himnas, «Dziesma, ar ko tu sāksies?», «Zaļās dziesmas» un «Saule, Pērkona, Daugava». Nošu pieraksts kā vizuāls elements ne tikai pārsteidz ar savu oriģinalitāti, bet arī uzsver mūzikas nozīmi latviešu kultūrā. Plakātu dizains ņem vērā pilsētvides īpatnības, piemēram, cilindriskos un garos afišu stendus, ļaujot dziesmu motīviem «vīties» cauri pilsētai. Šis radošais un neierastais risinājums ne tikai piesaista uzmanību, bet arī veicina sabiedrības izpratni par nacionālajām vērtībām un Latvijas kultūras mantojumu.



«DCW éditions» zīmola identitāte «Do Not Live In The Dark»
Darba autors — «McCann Rīga». Darba pasūtītājs — «DCW éditions»
«DCW éditions» ir ikonisks gaismekļu ražotājs no Francijas — tik ikonisks, ka viņu lampa atrodas pat uz Francijas prezidenta Emanuela Makrona rakstāmgalda —, taču zīmola tēls bija novecojis. Lai nezaudētu savu pozīciju mūsdienu dizaina pasaulē, «DCW éditions» uzsāka drosmīgu pozicionējuma maiņu ar skaidru vēstījumu — «Nedzīvo tumsā» («Do Not Live in the Dark») —, aicinot apzināties apgaismojuma nozīmi noskaņojuma un atmosfēras radīšanā. Veidojot zīmola materiālus, autori iespaidojušies no mākslas vēstures — fotogrāfijās izmantots «chiaroscuro» efekts ar kontrastējošām gaismēnām, bet izsmalcinātais burtveidols sasaucas ar Art Deco estētiku. Zīmola stāsts katru lampu attēlo kā leģendu, no jauna atgriežot «DCW éditions» pircēju uzmanības centrā.



Vizuālā identitāte projektam «Ģenētika bērnu valodā»
Darba autors — «McCann Rīga». Darba pasūtītājs — Bērnu klīniskā universitātes slimnīca
Precīzijas medicīnas centrs pediatrijā ir jauns Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas projekts, kura mērķis ir attīstīt individuāli pielāgotu pieeju slimību izpētē un ārstēšanā, ņemot vērā katra pacienta ģenētiskās īpašības, dzīvesveidu un citus faktorus. Centra vizuālajā identitātē autori tiecās padarīt sarežģītos ģenētiskos pētījumus viegli saprotamus un pievilcīgus bērniem. Risinājums pārveido ģenētiskos elementus — DNS pavedienus, šūnas un hromosomas — draudzīgos un rotaļīgos tēlos, kas veido visu grafiskās identitātes pamatu — no ilustrācijām līdz tipogrāfijai. Risinājuma vizuālā valoda ir elastīga, ļaujot līdzsvarot spilgtu, rotaļīgu tēlu ar profesionālu toni.



Vizuālā identitāte ģimeņu folkfestivālam «Taka»
Darba autors — «Ausme». Darba pasūtītājs — «Garataka» un KTMC «Ritums»
Folkloras festivāla «Taka» vizuālā identitāte veidota pirmajam ģimeņu folkloras festivālam, kas norisinās Rīgas pilsētvidē. Galvenais «Takas» dizaina uzdevums bija mūsdienīgā veidolā komunicēt par folkloras tradīciju autentiskumu, veidojot unikālu sakausējumu ar laikmetīgu, izteiksmīgu un košu vizuālo valodu. «Taki» radītos burtus iedvesmojušas uz meža takām sastopamo augu formas, ēnas un silueti, kā arī to radītās skaņas, čaboņas un kustības, kas burtiem ļauj pārtapt par takas iemītniekiem.



Grāmata «Binde. 100–10»
Darba autori — Gunārs Binde, Anna Binde, Aleksejs Muraško, Elīza Ramza. Darba pasūtītājs — Gunāra Bindes fonds
Godinot fotomākslinieka Gunāra Bindes 90 gadu jubileju, 2024. gada rudenī, vienlaikus ar tāda paša nosaukuma izstādi Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, klajā nāca grāmata «Binde. 100–10» — līdz šim visaptverošākais Bindes darbu izdevums, kas ietver 366 fotogrāfijas, gan meistara atpazīstamākos darbus, gan vēl neredzētus foto. Grāmatas dizainā īpaša uzmanība pievērsta taktilitātei un spēlei ar gaismu. Lasot pie laba apgaismojuma vai saulē, grāmata mirdz bronzas, sudraba un perlamutra nokrāsās, atgādinot gan par mākslinieka neskaitāmajiem sasniegumiem, gan gadu gaitā iegūto «gaismas meistara» titulu. Vairāk par grāmatu — šeit.



Grāmatas «Kartona baznīca» dizains
Darba autori — Aldis Kalniņš. Darba pasūtītājs — nodibinājums «Stunda»
Grāmata «Kartona baznīca» ir izdevums ar biblisku saturu. Tā cenšas Bībelē aplūkotos tematus attēlot iespējami asprātīgā, lakoniskā un viegli uztveramā veidā. Grāmatas materiāla — kartona — izvēle balstās Bībeles vēstījumā, ka «Dievs, kas radījis pasauli un visu kas tajā, Viņš, nemājo cilvēku celtos tempļos», izaicinot stereotipiskos uzskatus par to, ka baznīcai jābūt lepnai vai iespaidīgai, un atgādinot, ka Dievs, tāpat kā kartons, ir pieejams visur un katram. Informatīvais materiāls veidots stilistikā, kas atgādina veidu, kā ierasts apdrukāt kartona kastes — lai krava tiktu nogādāta pareizajā laikā un vietā.




Iniciatīva «Mana Latvija. Mana atbildība»
Darba autors un pasūtītājs — Latvijas Republikas Zemessardze
«Mana Latvija. Mana atbildība» ir astoņu zemessargu rosināta un veidota iniciatīva, kas radīta ar mērķi skaidrot un pamatot ikviena iedzīvotāja personiskās iesaistes nepieciešamību visaptverošā valsts aizsardzībā. Vienlaikus šis vadmotīvs kalpo kā atgādinājums par katra cilvēka lomu Latvijas stiprināšanā, sabiedrības saliedētībā un kopējā labklājībā. Iniciatīva ietver vadmotīvu, grafisko zīmi un virkni komunikācijas materiālu, ko lietot aicināts ikviens. Grafiskā zīmes autors — dizainers un zemessargs Krišs Salmanis — Latvijas karogu interpretējis kā vienlīdzības zīmi «ir», ļaujot vadmotīvu lasīt kā vienotu teikumu: «Mana Latvija ir mana atbildība». Trafareta burti raisa asociācijas ar militāro estētiku, un zīme pielāgota dažādiem lietojuma formātiem. Patriotu nedēļā iniciatīva ieguva valstisku mērogu — Rīga un vairāk nekā 20 pašvaldības to integrēja pilsētvides komunikācijā un svētku noformējumā. Vadmotīvs ātri kļuvis par simbolisku vērtību, ko izmanto gan dažādas organizācijas, gan iedzīvotāji. Vairāk par iniciatīvu — šeit.


Vizuālā identitāte «Lampai — 10»
Darba autori — «Ausme», «Deep White», Valters Kalsers. Darba pasūtītājs — Sarunu festivāls «Lampa»
2024. gada vasarā sarunu festivāls «Lampa» atzīmēja savu desmito darbības gadu. Svētku reizē tika radīta spilgta vizuālā identitāte, kas apvieno spēku un dzīvesprieku. Spēlējoties ar tipogrāfiju un frāzi «Es ticu … spēkam», kur daudzpunktes vietā ikviens varēja ievietot savu spēka avotu, dalībnieki kļuva par daļu no svētkiem. Jo var ticēt ne tikai savam spēkam, bet arī maijpuķīšu spēkam, mežu spēkam, jaunrades spēkam un citiem. Vizuālās identitātes pamatā ir spilgtais un dinamiskais burtveidols «Purple Haze», kas tekstu ļauj pārvērs kaleidoskopiskā ilustrācijā. Vārdi, iegulstot identitātes tipografikā, iegūst vizuāli spēcīgu un dekoratīvu nozīmi, mainoties ne tikai to lielumam, bet arī funkcijai — tie kļūst vizuāli un idejiski plašāki. Vairāk par «Lampas» jubilejas vizuālo identitāti — šeit.


Latvijas Nacionālā vēstures muzeja vizuālā identitāte
Darba autors — «KID Design». Darba pasūtītājs — Latvijas Nacionālais vēstures muzejs
Identitātes centrā izcelts laiks — gan tā tveramais, gan netveramais raksturs. Pagātnes, tagadnes un nākotnes gājumu bieži uztveram kā nogriežņus un asis, kas norāda atskaites punktus — kur esam bijuši un kurp dodamies. Šī pieeja izmantota arī LNVM vizuālajā identitātē, kur elementi simetriski balstās uz laukuma asīm — gan strukturāli, veidojot kompozīcijas, gan pavisam burtiski, izmantojot asis kā grafisku elementu. Vizuālās identitātes kopums veidojas no trim galvenajām daļām — muzeja nosaukuma vārdzīmes, LNVM darbības vietu simbolu sistēmas un simetriskas kompozīcijas principiem. Vārdzīme veidota četrās rindās ar papildinošu elementu — ar roku rakstītu dibināšanas gadskaitli. Savukārt tās šaurleņķa forma ir metafora par pētniecības procesu, liecību atklāšanu, laika rituma notveršanu, kā arī sabiedrības redzesloka paplašināšanu. Muzeja darbības vietu simbolika veidota ar atsauci uz vērtību apliecinošiem elementiem — zīmogiem un monētām. Katram struktūrvienības simbolam ir savs «dālderis», kam pievienots kopīgs LNVM zīmogs, kas veido pēctecību ar iepriekšējo LNVM zīmi. Vairāk par LNVM vizuālo identitāti — šeit.



Ilustrācija «Līksmo, audz, daudzini!» Rīgas vasaras 2024 kultūras programmai
Darba autors — Roberts Rūrāns. Darba pasūtītājs — Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Ilustrācija «Līksmo, audz, daudzini!» radīta Rīgas vasaras kultūras programmai 2024. Darba mērķis bija izveidot kvalitatīvu vizuālo komunikāciju, kas piesaistītu uzmanību un uzrunātu plašu auditoriju, vienlaikus precīzi atspoguļojot Rīgas kā kultūras norisēm bagātas pilsētas tēlu. Mākslinieks Roberts Rūrāns ilustrācijā izmantojis stilizētus Rīgas pilsētas ģerboņa elementus, kā lauvas, pilsētas vārtus un atslēgas, kā arī tēlus, ko iedvesmojusi svētku programma, — mūziķus, atpūtniekus un pasākumu apmeklētājus. Ilustrāciju papildina arī pilsētvidi un vasaru raksturojoši elementi, kā parki, ziedi un saule, visam kopā radot līksmu un rotaļīgu noskaņu. Darbs veidots, iekļaujot tajā vairākus sižetus, ko iespējams izmantot kopā vai atsevišķi, pielāgojot dažādām komunikācijas vajadzībām un formātiem. Vairāk par «Līksmo, audz, daudzini!» — šeit.



Vizuālā identitāte projektam «Social Year of Chess 2025»
Darba autori — «Ausme», «Deep White». Darba pasūtītājs — Starptautiskā Šaha federācija (FIDE)
Starptautiskā Šaha federācija 2025. gadā organizē īpašu projektu «Social Year of Chess 2025», kura mērķis ir veicināt iekļaujošu sabiedrību un parādīt, ka šaham nav robežu. Lai izceltu šīs iniciatīvas vēstījumu, projekta vizuālā identitāte balstītās bandinieka tēlā — šaha figūrā, kas bieži tiek novērtēta par zemu, taču nereti maina spēles iznākumu. Identitātes pamatā ir šaha laukums — kvadrāts, kas tiek šķelts un pavairots, radot nebeidzamu, savstarpēji saistītu tīklu. Dizains atspoguļo ideju par kopību un savstarpēju sadarbību, spēles mainīgo dinamiku un atvērtību dažādām interpretācijām, akcentējot spēju pārvarēt robežas un uzsverot dažādību kā vērtību. Koncepcija ļauj veidot daudzveidīgu vizuālo valodu un pielāgoties mainīgam vizuālās identitātes «skaļumam».



Izglītojoša sociālā kampaņa «Sūdzambībele» jeb «Demokrātijai tā arī vajag»
Darba autori — Alise Zariņa, Gatis Trikulis, Marta Selecka, Oskars Jansons un Alise Avota. Darba pasūtītājs — «Ascendum»
Aktīvo iedzīvotāju fonda (AIF) kampaņas mērķis bija uzlabot izpratni par demokrātiju un tās procesiem, kā arī rosināt pilsonisko līdzdalību. Visaptverošas komunikācijas aktivitātes caurvija sauklis «Demokrātijai tā arī vajag», kas aicināja cilvēkus rīkoties un asprātīgā veidā risināja tēmas par netaisnību, nevienlīdzību un citām nejēdzībām, lai lauztu pastāvošos priekšstatus un uzrunātu tās sabiedrības grupas, kas sevi neredz kā demokrātijas sastāvdaļu. Kampaņas pamatā ir ideja par sūdzēšanos kā demokrātijas dzinējspēku un degvielu. Ierasti negatīvi uztvertu parādību autori pavērsuši citādi, rādot sabiedrībai — ja mums patīk un gribas sūdzēties, tas tāpēc, ka ir iespējamas pārmaiņas uz labu. Caur atpazīstamām situācijām un vizuālām metaforām kampaņa gan uzslavēja tos, kas sūdzas, gan, izvairoties no patronizēšanas vai moralizēšanas, piedāvāja idejas, kā sūdzēšanos darīt produktīvu. Vairāk par kampaņu — šeit.



«Jaunā dizainera» balvas nominanti komunikācijas dizaina kategorijā
Grāmata «The Kardashev scale»
Darba autore — Elīza Roberta Āķīte. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
Kardaševa skala ir metode, ar kuru zinātnieki mēra civilizācijas attīstību, balstoties uz enerģijas daudzumu, ko tā spēj izmantot. Lai gan tā ir oficiāla zinātniska mērvienība, šī metode sabiedrībā nav plaši zināma. Vēloties to mainīt, studiju procesa ietvaros autore izveidoja grāmatu, kas iepazīstina lasītājus ar to, kāda varētu būt mūsu ikdienas dzīve katrā Kardaševa skalas attīstības līmenī. Grāmata pēta astoņus cilvēces potenciālās evolūcijas posmus, sākot no resursu izmantošanas uz mūsu planētas līdz galaktisku enerģijas avotu apguvei. Lai padarītu šo sarežģīto tēmu pieejamāku, informācija pasniegta vienkāršotā valodā, papildinot to ar cianotipijas un zīmuļa ilustrācijām. Grāmatas centrālais vēstījums ir aicinājums izvēlēties izaugsmi pār iznīcību un sadarboties ar dabu. Darbs mudina domāt par cilvēces attīstības potenciālu, ja mēs spētu saudzīgi izturēties pret savu planētu un tās resursiem.




Projekts «Rāndalist. Lībiešu mīti»
Darba autore — Una Anna Dakne. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
Projekts «Rāndalist. Lībiešu mīti» piedāvā unikālu pieeju lībiešu tautas mantojuma saglabāšanai un popularizēšanai, stāstot par lībiešu kultūru trīs dažādas formās — grāmatā, audio ierakstos un ekspozīcijā. Katrs formāts atspoguļo autentisko mantojumu, vienlaikus radot jaunu, mūsdienīgu pieredzi. Grāmatā apkopoti lībiešu mīti lībiešu un latviešu valodās, tekstu papildinot ar ilustrācijām, kas atspoguļo laikmetu, kurā mīti tika vākti. Grāmatas dizainā izmantoti lībiešu diakritisko zīmju atvasinātie dekoratīvie rotājumi un krāsas, kas atsauc atmiņā lībiešu karogu, radot spēcīgu vizuālu un simbolisku saikni ar tautas identitāti. Raidierakstā dzirdams mītu skanējums abās valodās folkloristes Lelū Staltes balsī. Ieraksts piedāvā mūsdienīgu pieeju tradicionālajai mītu skanējuma interpretācijai, piešķirot tiem jaunu dzīvotspēju un emocionalitāti. Savukārt ekspozīcija iepazīstina ar lībiešu krasta sajūtu ainavu, kas veidota, izmantojot telpiskus un vizuālus mākslas elementus, iegremdējot apmeklētāju lībiešu vēstures un kultūras pasaulē, kur vizuālie un sensorie elementi palīdz izdzīvot lībiešu mītus un tradīcijas.




Instalācija «Sinhronizējošās vibrācijas»
Darba autore — Agne Ellere. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
Interaktīvā instalācija, kas apvieno dizainu, kimātiku, elektroinženieriju, datu analīzi un psihofizioloģiju, balstās vibrācijās. Tās mērķis ir, izmantojot dizainu un publikas iesaisti, parādīt, kā mēs savstarpēji mijiedarbojamies psihofizioloģiskā līmenī. Darbs ir iekļaujošs dažādām grupām, kā arī kalpo kā iepazīšanās iemesls. Instalācija atspoguļo divu cilvēku sirdspukstus, kas tiek nolasīti, izmantojot sensorus — līdzvērtīgus tiem, kādi ir viedpulksteņos. Sirdspuksti tiek vizualizēti ūdenī, izmantojot divus skaļruņus, kas novietoti zem nerūsējošā tērauda vannas. Skaļruņi ievibrē ūdeni, radot sirdspukstu attēlojumu viļņveida formā — līdzīgi kā kimātikā, taču šajā gadījumā tiek izmantoti reāli sirdspuksti, nevis konstanta frekvence. Pēc instalācijas pieredzes apmeklētāji saņem abu cilvēku kardiogrammas un sinhronizācijas procentu rezultātus uzlīmes formātā. Šis darbs, izmantojot datu analīzi un ievērojot datu aizsardzības prasības, anonīmi apkopo informāciju par veiktajiem testiem, lai noskaidrotu cilvēku savstarpējo sirds sinhronizācijas līmeni, piedzīvojot instalāciju.



Par LDGB 2025
Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ziemas pieteikšanās sesijā kopumā tika saņemti 68 pieteikumi, un dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzījusi 33 darbus, no kuriem septiņi ir topošo dizaineru pieteikumi. Dalībai Latvijas Dizaina gada balvas 2025 konkursa otrajā kārtā kopā izvirzīti 59 darbi. Pilns nominantu saraksts ir pieejams LDGB mājaslapā. Konkursa otrā kārta norisināsies no 2025. gada 2. jūnija, kad starptautiskā fināla žūrija klātienē vērtēs nominantus un izvirzīs finālistus. Fināla žūrija arī lems par katras kategorijas uzvarētāju un Latvijas Dizaina gada balvas Grand Prix ieguvēju. Konkursa otrā kārta noslēgsies ar Dizaina gada balvas apbalvošanas ceremoniju 2025. gada 5. jūnijā Sporta ielas kvartālā Rīgā. Precīza konkursa fināla norises programma drīzumā tiks izziņota LDGB mājaslapā.
Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Latvijas Dizaina gada balva ar Kultūras ministrijas atbalstu dibināta 2017. gadā. Līdz 2025. gada maijam to organizē Latvijas Dizaina centrs.
Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi