
Iepazīstinām ar Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ziemas pieteikšanās sesijas darbiem pakalpojumu un digitālo risinājumu kategorijās, ko žūrija izvirzījusi dalībai nākamajā kārtā. Pakalpojumu kategorijā dalību konkursā turpina seši pieteikumi, savukārt digitālo risinājumu kategorijā — trīs darbi. LDGB 2025 uzvarētāji piecās konkursa kategorijās, kā arī Grand Prix balvas un titula «Jaunais dizainers» ieguvēji tiks noskaidroti 5. jūnijā svinīgā apbalvošanas ceremonijā Sporta 2 kvartālā.
«Īpaši vēlos izcelt darbus, kas apvieno praktisku risinājumu radīšanu ar sociāli nozīmīgu ietekmi un koprades spēku. Prieks redzēt, ka dizains tiek izmantots kā instruments gan izglītībā un sabiedrības saliedēšanā, gan tehnoloģiju un ilgtspējas veicināšanā, kā arī sabiedrības veselības uzlabošanā. Tādas iniciatīvas kā «Vai kaķi raud?», jaunais E–veselības dizaina prototips un «Prakses Asistents» pierāda, ka radošums, empātija un sistemātisks domāšanas veids, kas izmanto lielos datus, var radīt paliekošas un pozitīvas pārmaiņas mūsu sabiedrībā. Ceru, ka šie darbi iedvesmos arī citus un rosinās izmantot dizainu un tehnoloģijas kā rīkus, ar kuriem var risināt patiešām svarīgus jautājumus,» abu kategoriju rezultātus komentē atlases žūrijas priekšsēdētāja Anna Andersone.
Pakalpojumu dizaina kategorijas nominanti
Notikumu cikls «Kopienas dizains»
Darba autori — «Lucavsalas kopienas dārzs» (Kristaps Šulcs, Elīza Brice, Emīls Hlevickis), dizaina studija «Onlyonly» (Anna Līva Traumane, Harijs Vucens). Darba pasūtītājs — Biedrība «Lucavsala»
Notikumu cikls «Kopienas dizains» ir Lucavsalas kopienas dārza un dizaina studijas «Onlyonly» sadarbības projekts, kas ietvēra trīs publiskus pasākumus Lucavsalā ar mērķi veicināt Salu apkaimes kopienas stiprināšanu, izmantojot dizainu kā rīku. Pasākumu programma ietvēra radošo darbnīcu, publisko diskusiju, ekskursiju pa dārziņu teritoriju ar kopienas pusdienām un brīvdabas kino vakaru. Cikla centrālais notikums bija radošā darbnīca, kurā kopā ar vietējiem iedzīvotājiem tika izstrādāts dārza mēbeļu prototips un tā publiski pieejamās izgatavošanas instrukcijas, ļaujot ikvienam atkārtot šo dizainu savā dārzā un tādējādi veicinot kopradi, kopienas piederību un iniciatīvas ilgtspēju. Koprades ceļā tapušajām dārza mēbelēm ir potenciāls kļūt par Salu apkaimes atpazīstamības zīmi un estētiskās pilnveides simbolu. Vienlaikus tās iedvesmo radošai pieejai apkārtējās vides veidošanā un rosina rūpes par kopīgu labsajūtu arī ārpus Lucavsalas — citos dārzos vai kopienu telpās.



Ilgtspējīgas modes kopienas platforma «Bourzma»
Darba autors — Patriks Kirkils. Darba pasūtītājs — Terēze Peipiņa
«Bourzma» ir ilgtspējīgas modes kopienas, kas dažādos laikos un vietās manifestējas kā fiziska telpa vai pasākums, kur mākslinieki var prezentēt un pārdot savus darbus, sadarboties un gūt plašāku atpazīstamību sabiedrībā. Fokusējoties uz modi, mākslu un mūziku, «Bourzma» atbalsta brīvas, neierobežotas un drosmīgas jauniešu radošās izpausmes. Platforma ne vien popularizē augšupstrādes apģērbus un aksesuārus, bet arī izglīto sabiedrību par videi draudzīgākām izvēlēm modes patēriņā. «Bourzma» ambīcija ir kļūt par ilgtspējīgas modes un radošās mākslas centru Baltijas reģionā — vietu, kur dizaineri var brīvi izpausties, attīstīties un radīt atbildīgu, ilgtspējīgu dizainu.



«Dores» piedāvājuma optimizācija «Māju saime» un komunikācijas dizains
Darba autori: «Overpriced» (Eva Abduļina, Jānis Krauklis, Jānis Klaučs, Aigars Mamis), interjers — «Gateris Works». Darba pasūtītājs — «Dores»
«Dores» fabrika jau 20 gadus ir viens no vadošajiem koka ēku ražotājiem mūsu reģionā un ir palīdzējusi vairāk nekā tūkstotim ģimeņu rast mieru un māju siltumu caur saviem produktiem. Lai saglabātu ilgtspējīga zīmola statusu ne tikai produktu, bet arī dizaina kontekstā, «Dores» uzticēja zīmola atsvaidzināšanu un jauna kataloga izstrādi zīmolu studijai «Overpriced». Izpētes laikā atklājās plašāki komunikācijas izaicinājumi, kas nav sveši arī nozarei kopumā. Ciešā sadarbībā ar klientu tika optimizēts māju piedāvājums un veids, kā tās tiek individualizētas. Tika izstrādāts māju piedāvājuma vizuālais noformējums, jaunā identitāte, kā arī «Dores» māju jaunais katalogs. Caur reducētu piecu projektu «Māju saimi», Latvijas dabas iedvesmotām vizualizācijām, cilvēcīgu valodu, ilustrācijām, fotogrāfiju un citiem jaunieviestiem zīmola elementiem līdzšinējais «Dores» māju piedāvājums ir kļuvis par ceļvedi mierpilnai, saprotamai un apzinātai mājas izvēlei.



Ceļojošais krājums–nodarbība «Vai kaķi raud?»
Darba autores — Ilze Kalnbērziņa–Prā un Zane Zajančkauska. Darba pasūtītājs — Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejs
«Vai kaķi raud?» ir ceļojošs muzeja krājums–nodarbība, kas ļauj sākumskolas vecuma bērniem izzināt emocijas cilvēkos un kaķos. Kopīgi pētot un radoši darbojoties, skolēni attīsta savas sociāli emocionālās prasmes, radošo un kritisko domāšanu, kā arī empātiju. Nodarbība veidota kā pašvadīta mācīšanās, kurā būtiska ir sadarbība, taktilā pieredze un praktiska darbošanās — priekšmeti, ko aptaustīt, izjaukt, salikt kopā, pasmaržot un izmērīt. Līdz ar priekšmetiem ekspozīcijā ceļo arī skaidrojoši video ar ekspertu stāstiem, kā arī dažādu vecumu bērnu un jauniešu pieredzes stāsti par savām un viņu kaķu asarām un emocijām. Nodarbības saturā iekļauti arī pieredzes stāsti par veselību — stāstnieku vidū ir neredzīga jauniete un puisis, kurš ikdienā lieto acs protēzi. Ceļojošais krājums–nodarbība veidots un attīstīts sadarbībā ar bērniem no Daudzeses pamatskolas 2. un 4. klases, Rīgas 64. vidusskolas 3.b klases, privātās pamatskolas «Domdaris» un Ogresgala pamatskolas 5. klases.



Aprites ekonomikas izglītojoši stendi ar maināmu saturu
Darba autors — «HiveDesign». Darba pasūtītājs — «ZAAO»
Aprites ekonomikas izglītojošie stendi ir inovatīvs, interaktīvs mācību rīks, kas pieaugušajiem palīdz labāk izprast atkritumu apsaimniekošanu, resursu ilgtspējīgu izmantošanu un ekodizaina principus, kā arī ietvert ilgtspējīgākus paradumus savā ikdienā. Tie piedāvā ne tikai informatīvu saturu, bet arī praktiskus uzdevumus, kas rosina domāt un rīkoties. Apmeklētāji var mijiedarboties ar dažādiem mehāniskiem elementiem, sensoru sistēmām un fiziskiem materiālu paraugiem, kas sniedz taustāmu un vizuāli saprotamu priekšstatu par aprites ekonomikas procesiem. Stendi izgatavoti no saplākšņa, un to dizains balstīts uz modulāru sistēmu, kuras saturs ir maināms un pielāgojams dažādām tēmām, nodrošinot iespēju stendus izmantot ilgtermiņā. Stendos integrēti QR kodi un NFC tehnoloģijas, kas ļauj lietotājiem gūt papildu informāciju digitālajā vidē, kā arī mehāniski elementi, kas iesaista lietotāju fiziskā mijiedarbībā ar stendu.

Rīks «Prakses asistents»
Darba autori un pasūtītāji — Kristiāna Grāmatiņa, Kristaps Krafte
Latvijā vēža saslimstības rādītāji ir augstāki nekā vidēji Eiropas Savienībā, un agrīna diagnostika ir būtiska, lai uzlabotu pacientu veselības iznākumus. Nereti slimības netiek atklātas laicīgi pacientu zemās iesaistes dēļ. «Prakses asistents» ir inovatīvs rīks, kas atvieglo ģimenes ārstu darbu, sistemātiski identificējot pacientus, kuriem nepieciešams veikt valsts apmaksātus vēža un sirds un asinsvadu slimību skrīningus, un uzlabojot ārstu prakses atgādinājumu nosūtīšanas procesu. Rīks ir izstrādāts ciešā sadarbībā ar ģimenes ārstiem, ņemot vērā viņu vajadzības un ikdienas darba izaicinājumus.


Digitālo risinājumu kategorijas nominanti
Jaunā E–veselības iedzīvotāju portāla prototips
Darba autori — «Asteroid», «Mobilly», «ZZ Dats». Darba pasūtītājs — Nacionālais veselības dienests
Mainoties paaudzēm un tehnoloģiskajām tendencēm, Latvijas E–veselības sistēmā nepieciešamas pārmaiņas, kas nodrošinātu tās atbilstību mūsdienu digitālajām prasībām un lietotāju gaidām, piemēram, ērtu piekļuvi informācijai mobilajā vidē, atspoguļotās informācijas personalizēšanas iespējas un skaidru struktūru. Galvenais priekšnoteikums šo pārmaiņu īstenošanai ir uz lietotāju centrētas pieejas ievērošana, un E–veselības prototips ir solis ceļā uz to. Tajā parādīta portāla kopējā struktūra, galvenā funkcionalitāte vairāku lietotājstāstu kontekstā. Prototips nodots publiskai izmēģināšanai un viedokļa izteikšanai mājaslapā «Teste.lv» ar mērķi būt par platformu nepieciešamo uzlabojumu plānošanai.



«Jaunā dizainera» balvas nominanti digitālo risinājumu kategorijā
Digitālā risinājuma «Cupful» prototips
Darba autors — Henriks Porciks. Darba pasūtītājs — Amsterdamas Komunikācijas un multimediju dizaina skola (CMD Amsterdam)
«Cupful» ir konceptuāls viedo kafijas svaru risinājums, kas izstrādāts zīmolam «Melnūdens» un veidots kā dizaina pētījums studiju darbā. «Cupful» mērķis ir padarīt kafijas pagatavošanas pieredzi intuitīvāku, atkārtojamu un pilnībā fokusētu uz pašu dzērienu. Atšķirībā no tirgū pieejamajiem risinājumiem «Cupful» viedajiem svariem izmantota bezekrāna pieeja — vizuālās un taustes norādes sniedz precīzu atgriezenisko saiti bez nepieciešamības novērsties no procesa. Risinājumam ir pievienota lietotne ar recepšu bibliotēku, brūvēšanas vēsturi un izglītojošu saturu, kas kopā veido vienotu un pārdomātu lietotāja pieredzi. Koncepts tika nominēts «Golden Dot Awards» kā viens no gada labākajiem studentu darbiem.



Digitālas informācijas vietnes prototips «Radošie + darbs»
Darba autores — Vineta Kreigere, Patrīcija Jolkina. Darba pasūtītājs — Latvijas Mākslas akadēmija
«Radošie + darbs» ir digitālas informācijas vietnes prototips — inovatīvs rīks, kas palīdz radošo industriju profesionāļiem labāk izprast savu vietu darba tirgū. Vietne ļauj atpazīt sev ierastās nodarbinātības formas, izprast ar tām saistītos nodokļu veidus un rūpēties par savu sociālo aizsardzību. Platformā vienuviet apkopota informācija, kas citkārt būtu jāmeklē vairāk nekā 20 dažādos normatīvajos aktos un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) materiālos. Tās dizains un saturs veidots pārskatāms, saprotams un mērķēts uz praktisku pielietojamību. Prototips izstrādāts kā daļa no Latvijas Mākslas akadēmijas profesionālās doktorantūras pētījuma «Radošie un darbs. Dizaina risinājumi radošo personu nodarbinātības un finanšu pratības informatīvam atbalstam», kas izgaismo problēmas, ko radīja 2020. gada sasteigtā un nozares pārstāvjiem neizdiskutētā nodokļu reforma, piedāvājot dizainā balstītu risinājumu, kas palīdz radošajiem profesionāļiem orientēties jaunajā sistēmā. Vietnes prototips testēts ar 675 lietotājiem — gan no radošo nozaru vidus, gan VID darbiniekiem.



Par LDGB 2025
Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ziemas pieteikšanās sesijā kopumā tika saņemti 68 pieteikumi, un dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzījusi 33 darbus, no kuriem septiņi ir topošo dizaineru pieteikumi. Dalībai Latvijas Dizaina gada balvas 2025 konkursa otrajā kārtā kopā izvirzīti 59 darbi. Pilns nominantu saraksts ir pieejams LDGB mājaslapā. Konkursa otrā kārta norisinās no 2. jūnija, starptautiskajai fināla žūrijai klātienē vērtējot nominantus. Fināla žūrija izvirzīs konkursa finālistus un pēc tam lems par katras kategorijas uzvarētāju, kā arī Latvijas Dizaina gada balvas Grand Prix un titula «Jaunais dizainers» ieguvējiem. Konkursa otrā kārta noslēgsies ar Dizaina gada balvas apbalvošanas ceremoniju 2025. gada 5. jūnijā Sporta ielas kvartālā Rīgā.
Dizaina gada balvas 2025 fināla norises pasākumi:
- LDGB 2025 finālistu paziņošana un fināla žūrijas ekspertu prezentācijas — 3. jūnijā plkst. 15.00–17.30 Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā; lai piedalītos pasākumā, iepriekš obligāti jāreģistrējas;
- LDGB 2025 finālistu prezentācijas — 4. jūnijā plkst. 15.00–19.00 LIAA Radošo industriju pārstāvniecībā Elizabetes ielā 45–47 (4. stāvā), Rīgā;
- Latvijas Dizaina gada balvas 2025 apbalvošanas ceremonija — 5. jūnijā plkst. 19.00 Sporta ielā 2A (ieeja no «Sporta 2» kvartāla), Rīgā. Lai apmeklētu Latvijas Dizaina gada balvas 2025 apbalvošanas ceremoniju, iepriekš obligāti jāreģistrējas;
- Dizaina atvērto durvju diena «Ienāc dizainā!» — 6. jūnijā, visas dienas garumā, dizaina studijas, aģentūras un ražotāji atvērs savas durvis apmeklētājiem.
Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Latvijas Dizaina gada balva ar Kultūras ministrijas atbalstu dibināta 2017. gadā. Līdz 2025. gada maijam to organizē Latvijas Dizaina centrs.
Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.
Viedokļi