Attēls — «McCann Rīga»

Lai vērstu uzmanību asins ziedošanas nozīmei un veicinātu jaunu donoru iesaisti, Valsts asinsdonoru centrs sadarbībā ar aģentūru «McCann Rīga» un radošo direktoru Miku Bergmani īstenoja kampaņu «Piepildi karogu», kas šogad saņēma vairākus «ADwards» ordeņus. Kampaņas centrā ir Latvijas karoga interpretācija — kampaņas karogs, kura sarkanās joslas vizualizē asins donoru iztrūkumu Latvijā, mudinot sabiedrību ziedot un simboliski «piepildīt karogu».

Ziņas Signe Solovjeva 5. jūnijs, 2025

Tikai 41% Latvijas iedzīvotāju ir ziedojuši asinis, kas norāda uz vajadzību piesaistīt jaunus asins donorus. Kampaņa uzsvēra pirmreizēju donoru piesaisti, un aicināja ikvienu vismaz vienu reizi pamēģināt noziedot asinis. «Tā nav tikai Valsts asinsdonoru centra vai veselības institūciju problēma, mūsuprāt, tas ir kopējais Latvijas sabiedrības atbildības jautājums,» stāsta Madara Gore–Bērziņa, «McCann Rīga» izpilddirektore. Kampaņas ilgtermiņa mērķis ir likt aizdomāties un rīkoties, lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju veselību un nodrošinātu pietiekamu asins resursu apjomu.

 

Esošo asinsdonoru vidējais vecums pakāpeniski pieaug, savukārt jauni cilvēki nelabprāt iesaistās ziedošanā, nereti balstoties uz aplamiem mītiem par to, ka process ir sāpīgs vai sarežģīts. Tāpēc vēl viens kampaņas «Piepildi karogu» mērķis bija piesaistīt jauniešus — cilvēkus ar spēcīgu un veselīgu organismu. Jauniešu iesaiste donoru kustībā ne vien palīdz papildināt asins rezerves, bet arī sekmē ilgtermiņa ziedošanas paradumu veidošanos un veicina sabiedrības izpratni par ziedošanas nozīmi jau no agra vecuma.

Lai uzrunātu cilvēkus un pievērstu uzmanību asins ziedošanas tēmai, kampaņas veidotāji lēma to uzlūkot no patriotisma skatupunkta. Kampaņas autori norāda, ka sabiedrībā šobrīd vērojams līdz šim augstākais patriotisma līmenis kopš neatkarības atjaunošanas. «Manuprāt, arī asins ziedošana ir patriotisma izpausme, jo tā ļauj palīdzēt līdzcilvēkiem nelaimes brīdī,» uzsver Valters Jonāts, «McCann Rīga» radošais vadītājs.

 

Par kampaņas centrālo elementu izmantota Latvijas karoga interpretācija. Idejas pamatā ir teika par tā izcelsmi — par kritušo varoni, kura asinis iekrāsoja baltu audeklu, tam kļūstot par spēka un vienotības simbolu. Valters stāsta, ka šo ideju vēlējās iedzīvināt arī kampaņā, lai caur to paustu vēstījumu par sabiedrības vienotību un cīņu par līdzcilvēku dzīvību. Kampaņas karoga sarkanās joslas platums mainās atkarībā no asinsdonoru aktivitātes. Salīdzinot ar valsts karogu, ir redzams, ka tā sarkanās joslas ir šaurākas, tādējādi vizualizējot, ka asins ziedotāju skaits nav pietiekams. Kampaņa aicina karogu piepildīt — jo vairāk donoru, jo platākas kļūst sarkanās joslas — līdz tiek sasniegtas valsts karoga proporcijas.

Būtiskākais šķērslis kampaņas izveidē bija bažas par to, kā sabiedrība uztvers šādu Latvijas karoga interpretāciju un vai tajā nesaskatīs valsts simbolikas zaimošanu. Kā skaidro Madara, tas nav mēģinājums aizvietot Latvijas simbolu, kampaņas karogs ir idejas nesējs, ar kura palīdzību asins ziedošana kļūst par patriotisma izpausmi un pievērš uzmanību šai tēmai. «Mērķis ir pārāk cēls, lai to dēvētu par zaimošanu,» pārliecināta ir Madara. Valters stāsta, ka sabiedrības reakcijas bijušas dažādas — daži pat zvanīja policijai ar jautājumiem par karogu. Tomēr «Piepildi karogu» veidotāji šo rezonansi uztver kā sasniegumu — cilvēki reaģēja uz kampaņas vēstījumu, un apliecinājās arī tas, ka daudziem patiesi rūp, kāds karogs plīvo virs viņu galvas.

 

Lai gan detalizēti dati vēl nav pieejami, jo pētījumi tiek veikti reizi gadā, jau tagad redzams būtisks progress — pirmreizējo donoru skaits ir palielinājies par 58% un to vecums ir samazinājies par diviem gadiem salīdzinājumā ar šo pašu periodu pērn. Tā kā Valsts asinsdonoru centrs kampaņas rīko katru gadu, šāds pieaugums ir ļoti vērtīgs, un liecina par šīs kampaņas efektivitāti.

 

Lai pastiprinātu «Piepildi karogu» kampaņas vēstījumu, «McCann Rīga» sadarbojās ar Latvijā atpazīstamām personībām: Kristīni Garklāvu, Helviju Fiņķi, Aiju Andrejevu, Kasparu Daugaviņu, Franci Lāci, Mārtiņu Spuri, Maksimu Buselu, Kārli Vārtiņu, Tīnu Graudiņu un Edgaru Bāliņu. «No sirds pateicamies viņiem šī cēlā mērķa realizēšanā, un ceru, ka izdosies vēl kādreiz sadarboties,» piebilst Valters. Kampaņa ieguva lielisku atsaucību, un karogu pie savām ēkām piekrita izvietot vairāki uzņēmumi un iestādes, kā Rīgas cirks, Rīgas Zooloģiskais dārzs, Āgenskalna tirgus, Latvijas Universitāte, Latvijas Nacionālais teātris un citi.

«Piepildi karogu» kampaņa «Latvian Art Directors’ Club» (LADC) rīkotajā radošuma un izcilības festivālā «ADwards 2025» ieguva zelta godalgu kategorijā «Zīmola pieredze» apakškategorijā «Jauns mediju izmantojums», kategorijā «Sabiedriskās attiecības» apakškategorijā «Valsts sektora kampaņas» un kategorijā «Radošā biznesa izcilība» apakškategorijā «Radošā stratēģija, korporatīvā sociālā atbildība, labdarība, sociālā reklāma». Kā arī sudraba godalgu kategorijā «Sabiedriskās attiecības» apakškategorijā «Vizuālā komunikācija» un kategorijā «Preses un vides reklāma» apakškategorijā «Nestandarta vides reklāmas». Kopumā aģentūra «McCann Rīga» festivālā izcēlās ar 27 apbalvojumiem un ieguva titulu «Gada aģentūra».

 

Vairāk par kampaņu — Valsts asinsdonoru centra mājaslapā.