
No 8. līdz 30. augustam Kalnciema kvartāla galerijā būs skatāma keramiķa Andreja Ķiģeļa darbu retrospektīvā izstāde «Pamestais māls», kas pievēršas izcilā mākslinieka radošajam mantojumam. Ķiģelis ir viens no Latvijas 20. gadsimta otrās puses ievērojamākajiem keramiķiem, kurš pazīstams ar saviem lielformāta darbiem, tostarp interjera elementiem un dārza skulptūrām. Ekspozīcijā iekļautie darbi aptver visu mākslinieka radošo dzīvi, un daži no tiem atjaunoti īpaši šai izstādei.
Izstāde «Pamestais māls» Kalnciema kvartāla galerijā pievēršas Andreja Ķiģeļa (1939) radošajai darbībai, kas no aktīvās fāzes nu jau ir pārgājusi mantojuma statusā. Mākslinieks spilgti sevi pieteica 1960. gados ar lielajām formām keramikā, kļūstot par sava veida celmlauzi un pirmgājēju šajā jomā. Vienlīdz nekonvencionālas ir bijušas Andreja Ķiģeļa profesionālās izvēles arī turpmākajās desmitgadēs — radošs darbs Bolderājas būvmateriālu fabrikā, kur tapušas ne tikai pirmās dārza skulptūras, bet arī vairāki dekoratīvi noformējumi sabiedrisko ēku interjeriem; no tiem zināmākais ir aptiekā Audēju ielā Vecrīgā, taču apskatāmi ir risinājumi arī Sesavas pagasta pārvaldes ēkā, bērnudārzā «Strautiņš» Ādažos un citur.
Mākslinieks izveidojis un vadījis mākslas keramikas cepli kolhozā «Ezerciems», darbojies keramikas studijā «Logs», rīkojis personālizstādes, ceļojošās izstādes un tematiskas grupu izstādes, īpaši saistībā ar laikmeta novitāti — lielformāta dārza keramiku. Ķiģelis veicis kuratora darbu pirms šī profesija kļuva populāra un ieguldījis darbu Kurzemes keramikas tradīciju saglabāšanā un popularizēšanā iepretim labi zināmajai Latgales keramikai. Mākslinieks izveidojis arī «Virpniekus», kas bija iecerēta kā lielformāta keramikas radīšanas un eksponēšanas vieta; satikšanās vieta līdzīgi domājošiem profesionāļiem. «Virpniekos» tika ierīkota vislielākā privātā apdedzināšanas krāsns Latvijā, izstāžu telpa, kā arī brīvdabas eksponēšanas zona lielformāta skulptūrām.


Pagājušā gadsimta 90. gados mākslinieks novērsās no keramikas un pameta mālu pavisam. «Es biju paguris, un mana sirds bija pagurusi,» saka Ķiģelis, vaicāts par iemesliem, kāpēc pārtrauca savu māksliniecisko darbību, lai vairāk nekā trīsdesmit gadus, kā pats saka, «rāmi sēdētu Gaujas krastā un vērotu dabu», varbūt tik retumis piesēžoties pie virpas darbnīcā, lai mazbērniem un mazmazbērniem parādītu, kā izskatās māls un ko ar to var iesākt.
Izstādē «Pamestais māls» apkopoti dažādu periodu mākslinieka darbi pusgadsimta amplitūdā, uzmanības centrā paturot Ķiģeli kā lielo keramikas formu meistaru. Ekspozīcijā iekļauti gan agrīni studiju darbi no Liepājas mākslas skolas un Latvijas Mākslas akadēmijas, gan mākslinieciski augstvērtīgi objekti, kuru ekvivalenti atrodami Dekoratīvās mākslas un dizaina, Latvijas Mākslinieku savienības un citos muzejos; vairāki no tiem restaurēti īpaši eksponēšanai šajā izstādē. Galerijas ārtelpā eksponēts viens no vēlīniem Ķiģeļa dārza keramikas darbiem — objekts «Pie jūras». Tāpat ekspozīcijā iekļauti mākslinieka pēdējie darbi, kas tā arī palikuši nepabeigti.

Pats autors smejas un saka: «Tie jau pārpalikumi, labākais, kas bija, ir aizgājis tautās. Pie manis tik kaut kādi paraudziņi palikuši, uz kuriem glazūru pamēģināt, un neizdevušies gabali, ko nevar pasaulei rādīt.» Tomēr izstādes rīkotāji uzsver: «Laikā, kad 20. gs. otrās puses materiālais kultūras mantojums ir zudis vai apzināti tiek likvidēts, ikviens priekšmets var kļūt par atslēgu, ar kuras starpniecību atvērt izpratnei laikmetu, apstākļus un to uzliktos ierobežojumus, pavērtās iespējas, radošo domu un radošas personas unikālo redzējumu mākslā.»
Ekspozīciju papildina fotogrāfijas, diapozitīvi un grafiskie materiāli no mākslinieka, viņa ģimenes un draugu personiskajiem krājumiem. Tie iepriekš lielākoties nav bijuši publiskoti un ļauj pastarpināti ieskatīties Ķiģeļa radošajā procesā un darbu izgatavošanas tehniskajā pusē. Izstādē būs iespējams iepazīt arī projektus, kas dabā vairs neeksistē, un ir palikuši vien projekta formā vai arī dažādu iemeslu dēļ vairs nav pieejami klātienē. Tāds ir, piemēram, pēdējais mākslinieka lielformāta pasūtījums — milzīgās Novokuzņeckas metalurģijas fabrikas atpūtas zāles noformējums padomju valsts pēdējos gados.


Izstāde «Pamestais māls» Kalnciema kvartāla galerijā (Kalnciema ielā 35, Rīgā) apmeklētājiem atvērta no 8. līdz 30. augustam. Darba laiks: darbadienās — plkst. 10.00–18.00, sestdienās plkst. 10.00–18.00, svētdienās — slēgts. Ieeja bez maksas.
Izstāde ir daļa no plašāka pētījuma par keramiķa Andreja Ķiģeļa radošo mantojumu, ko realizē Rīgas Porcelāna muzejs un Latvijas mutvārdu vēstures pētnieku asociācija «Dzīvesstāsts». Pētījumu finansiāli atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.
Viedokļi