
Līdz 30. septembrim Alūksnes novada muzejā Alūksnes Jaunajā pilī skatāma mākslinieces, dizaineres Iritas Tīlanes Pakalniņas izstāde «Villa Boterra». Tā ir lirisks stāsts par dzīvi senā villā — par izzūdošu greznību, aizmirstām vērtībām un skaistumu. Caur keramiku un citiem mākslas medijiem izstāde rada daudzslāņainu telpu, kas aicina apmeklētāju veidot dialogu ar laika un vēstures fragmentiem. Taustāma meditācija par nemateriālo kultūras mantojumu — tā «Villa Boterra» raksturo autore.
Mākslinieces, dizaineres Iritas Tīlanes–Pakalniņas pirms pāris gadiem dibinātajā keramikas studijā «Boterra» top kolekcionējamā dizaina objekti, ko vieno tematiskas kolekcijas. Dizainere pēta starpdisciplināras izbausmes vizuālajā un lietišķajā mākslā, savos darbos apvienojot eksperimentālu pieeju materiāliem un formām un pastāvīgi meklējot jaunus iedvesmas avotus. Jaunākās kolekcijas «Villa Boterra» izstāde ar tādu pašu nosaukumu vēl līdz 30. septembrim apskatāma Alūksnes novada muzejā Alūksnes Jaunajā pilī — pilsētā, kurā mājo arī «Boterra» studija.
Izstāde «Villa Boterra» piedāvā daudzslāņainu, vizuālā valodā izteiktu pētījumu par atmiņu un aizgājušo laiku godību. Tās pamatā ir Iritas darbi dažādās tehnikās, un autore norāda, ka tiem piemīt izteikti autobiogrāfisks raksturs, kas pārvērš ekspozīciju pārdomās par dzīves ritējumu, pārejām un mainīgām vērtībām.
Izstādē aplūkojamas skulpturāli veidotas keramikas vāzes, kas šķiet gluži vai uzgleznotas no māla un atgādina greznus renesanses laikmeta ciļņus. Tāpat izstādītas stāstošas keramikas miniatūras un jutekliski buduāra tekstila gaismas objekti, kā arī īpaši veidotas sienas flīzes un izteikti romantisks drapēta tekstila darbs, kas sasprausts tikai ar kniepadatām. Irita norāda, ka kniepadatas šajā gadījumā ir simbols, kas iemieso emocionālu trauslumu un apzināti izvēlētas, lai liktu aizdomāties par nosacītu pārejas stāvokli.


Multisensoru, apmeklētāju ievelkošu vidi izstādē rada Andra Pakalniņa veidotais skaņu celiņš, kas apvieno 19. gadsimta beigu impresionistu mūzikas ēteriskos toņus ar pagājušā gadsimta 80. gadu zinātniskās fantastikas kinomūzikas ambiento atmosfēru. «Audiāls portāls, kas pastiprina ekspozīcijas vēstījumu par pagātnes un nākotnes sintēzi» — tā muzikālo pavadījumu raksturo Irita. Viņa īpaši izceļ izstādē klausāmā albuma septīto kompozīciju «Love», kas ir mākslinieces poētisks stāstījums par «Villa Boterra», un vienlaikus gan paspilgtina izstādes personisko raksturu un emocionālo dziļumu, gan arī ataino kolekcijas priekšmetu stāstus, veidojot saikni starp skaņu un objektu.
Kolekcijas izstāde apskatāma Alūksnes Jaunās pils svinību zālē — tās vēsturiskie slāņi sasaucas ar kolekcijas tēmu, padarot arhitektūru par neatņemamu izstādes sastāvdaļu. Irita priecājas, ka telpa veido dialogu ar mākslas darbiem un ar pagātni, kā arī aicina apmeklētāju ļauties individuālai apcerei un interpretācijai, iztēlē nokļūstot senas itāļu villas istabu labirintos.


«Villa Boterra» ir studijas otrā kolekcija. Pirmā, ziemeļu ezeru iedvesmotā «Sweet Water», tika izrādīta Milānas dizaina nedēļā izstādē «Tactile Baltics», kas vēlāk bija apskatāma arī Viļņā un Liepājā. Abām kolekcijām raksturīgi interjera objekti, kas patiks izsmalcinātu interjeru veidotājiem un mākslas mīļotājiem. Katrs priekšmets ir unikāls roku darbs ar akcentu uz dabiskām nepilnībām un radošu ideju ekspresiju — raksturlielumiem, kas kļuvuši par studijas «Boterra» zīmola rokrakstu.
Viedokļi