Katru gadu Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas maģistrantūras studenti kursā «Komunikācijas dizains» meklē veidus, kā dizains var veicināt demokrātiju sabiedrībā. Šogad jaunie dizaineri pievērsās topošo vēlētāju aktivitātei «Signālvēlēšanās» — projektā, kas aicina 16–17 gadus vecus jauniešus piedalīties tiešsaistes balsošanā, lai veicinātu izpratni par politiskajiem procesiem.
«Dizains demokrātijai» ir dizaineres un profesores Ingūnas Eleres aizsākta iniciatīva, kas aicina Latvijas Mākslas akadēmijas studentus meklēt veidus, kā ar dizaina palīdzību veicināt vēlētāju aktivitāti Latvijā. Šogad «Dizains demokrātijai» pievērsās jauniešu iesaistei «Signālvēlēšanās», kuru mērķis ir veicināt izpratni par vēlēšanu un politiskajiem procesiem, kritiskās domas un informētības nozīmi un līdzdalības iespējām pilsoniskā sabiedrībā. Līdz šim «Signālvēlēšanas» rīkotas vienu reizi, un jauniešu iesaiste tajās bija zema, nepārsniedzot 30% nevienā no Latvijas pašvaldībām.
Sešu nedēļu laikā studenti izstrādāja vairākus priekšlikumus, izmantojot dizainu kā komunikācijas instrumentu, lai veicinātu jauniešu aktivitāti un dalību «Signālvēlēšanās». Idejas tapušas klasiskā dizaina procesa ciklā, studentiem izmantojot daudzveidīgas metodes izpētes procesā, vīziju, koncepciju un dizaina risinājumu radīšanā. Atbalsta kursus līdz ar Ingūnu Eleri šogad vadīja viesdocētāja Ilze Dobele un asociētā profesore Gita Straustiņa.
Komunikācijas stratēģija «Signālvēlēšanas ar Wiesuli» — Lūkass Segliņš
Ideja paredz uzrunāt pašmāju hiphopa mākslinieku Bruno Jāni Skrastiņu jeb Wiesuli kļūst par «Signālvēlēšanu» vēstnesi. «Man šķiet, ka valoda hiphopā ir daudz vispusīgāka nekā mūsu ierastā sarunvaloda,» paudis Wiesulis, atspoguļojot jauniešu vēlmi atrast jaunus veidus, kā izteikties un tikt sadzirdētiem. Lūkass savā priekšlikumā rosina izmantot radošu un jauniešiem saprotamu valodu, lai stiprinātu viņu balsi demokrātiskajā vidē. Kampaņas centrā ir vizuāli spēcīga plakātu sērija un iespēja jauniešiem, kas piedalās «Signālvēlēšanās», tikties ar mākslinieku īpašos pasākumos.



Spēle–saruna «Diskusiju apļi» — Anastasija Hodarenoka un Kitija Cimare
Projekts paredz caur kustību un spēli rosināt atklātu dialogu, skolu apkārtnēs organizējot sarunas par politisko līdzdalību, kas integrētas izzinošā vides pieredzē. Deviņi apļi ar jautājumiem par vēlēšanām tiek papildināti ar aktivitātēm un tādējādi atver ceļu dialogam par politiskajiem procesiem. Interaktīvā pieredze veido dzīvu komunikāciju, sniedz jauniešiem iespēju izprast vēlēšanu nozīmi un attīsta kritisko domāšanu.


Izglītojoša un saliedējoša spēle — Ieva Luīze Selecka
Priekšlikums lietotnei–saliedēšanās spēlei, kurā skolas sacenšas priekšvēlēšanu un vēlēšanu periodā, vienlaikus veicinot izpratni par politiskajiem procesiem. Lietotne jauniešiem priekšvēlēšanu periodā katru dienu līdz pat vēlēšanu dienai sniegtu izglītojošus ar politiku saistītus uzdevumus. To izpildē jaunieši un skolas sacenstos par iespēju ekskursijā apmeklēt LR Saeimas ēku. Lietotnes izstrādē ņemti vērā iekļaujoša dizaina principi.

Jauna vizuālā identitāte, lietotne un vides objekts — Anete Irbe un Katrīna Anna Pētersone
Studenšu piedāvātais risinājums ietver trīs priekšlikumus. «Signālvēlēšanu» jaunā vizuālā identitāte piesaista jauniešus, komunicējot rotaļīgā un skaidrā valodā. Tā izmantota arī vides objektā «Brīvības ceļš» un lietotnē «Mana sirdspartija».Vides objekta koncepcijas pamatā ir viens no demokrātiskas vēlēšanu iekārtas simboliem — vēlēšanu kabīne — un simboliska vēlēšanu procesa izdzīvošana no lēmuma pieņemšanas brīža līdz balsošanai, reflektējot par brīvības nozīmi. Savukārt lietotne «Mana sirdspartija» palīdzētu pieņemt lēmumu «Signālvēlēšanu» dienā, vienkāršā un saprotamā valodā apkopojot informāciju par visām Latvijas politiskajām partijām, to solījumiem, līdzšinējiem darbiem un galvenajām vērtībām.



Kursa rezultāti tika iekļauti lekcijā un darbnīcā «Design and democracy» Lisabonas universitātē šī gada 21. oktobrī, kuru «Erasmus+» programmas ietvaros vadīja Ilze Dobele, Ingūna Elere un Holgers Elers.
Viedokļi