Attēls — Latvijas Dizaina centrs

Kultūras ministrijas (KM) izsludinātajā atklātajā konkursā par valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu — dizaina kontaktpunkta darbības nodrošināšanu — uzvarējusi biedrība «Latvijas Dizaina centrs» (LDC), kas KM deleģējumu ieguva arī iepriekšējos divos periodos. LDC uzdevums būs arī turpmāk popularizēt Latvijas dizainu starptautiskā līmenī, veicināt nozares attīstību un stiprināt dizaina kopienu, rīkojot dažādus pasākumus. Būtisks LDC mērķis ir arī dizaina iepirkumu jomas sakārtošana un intelektuālā īpašuma aizsardzības pilnveidošana.

Ziņas Fold 30. aprīlis, 2025

Kultūra ministrija (KM) informē, ka Latvijas Dizaina centrs (LDC) turpmākos trīs gadus pārstāvēs un reprezentēs Latvijas dizainu starptautiskā līmenī, kā arī veidos sadarbību un partnerības saskaņā ar dizaina politiku, veicinās izpratni par Latvijas Dizaina stratēģijas 2022–2027 galvenajiem rīcības virzieniem un uzdevumiem, organizēs dizaina pasākumus, sekmējot Latvijas dizaina jomas attīstību ilgtermiņā un iesaistot plašu dizaina ekosistēmas dalībnieku loku. Tāpat valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros paredzēts veidot regulāru dizaina nozares pārskatu ar datu apkopojumu par nozarei aktuāliem jautājumiem, izstrādāt rekomendējošas vadlīnijas dizaina nozarei, kā arī iepazīstināt sabiedrību ar informācijas apkopojumu. Līdzdarbības līgums ar konkursa uzvarētāju noslēgts uz trim gadiem, paredzot finansējumu 30 000 eiro gadā.

«Mums ir patiess prieks par KM atkārtotu uzticēšanos mums un deleģējuma iegūšanu nākošajiem trim gadiem. Tas ļaus mums turpināt iesāktās iniciatīvas un sadarbības, attīstot un paplašinot tās lokālā, nacionālā un starptautiskā līmenī, īpaši šobrīd, kad Latvijas kolekcionējamais dizains piedzīvojis līdz šim nebijušu starptautisko uzmanību un rezonansi Milānas Dizaina nedēļā, kur kopā ar Lietuvas un Igaunijas dizaineriem piedalījāmies ar kopīgu ekspozīciju,» gandarījumu pauž LDC vadītāja Dita Danosa. Viņa norāda, ka Baltijas laikmetīgā dizaina izstādes «Tactile Baltics» panākumi Milānā parāda, ka mūsu dizains ir kokurētspējīgs arī starptautiskā kontekstā, un iegūtā uzmanība jāizmanto, attīstot nākamos projektus. Plānots, ka «Tactile Baltics» ekspozīcija pavisam drīz būs apskatāma Viļņā, un Dita cer, ka ekspozīciju izdosies atvest arī uz Latviju.

 

LDC pārstāv dizaineru intereses ne tikai Latvijas, bet visas Eiropas mērogā, aktīvi ņemot dalību Eiropas Dizaina asociāciju apvienībā (BEDA), kur Dita ir valdes locekle. BEDA mērķis ir panākt, lai dizains Eiropā tiktu lietots kā ilgtspējīgas izaugsmes un labklājības virzītājspēks. Nākamajos gados LDC kopā ar BEDA plāno turpināt darbu, iniciējot pētījumus par dizaina vērtību, rosinot dizaina integrēšanu citu industriju politikā, uzlabojot intelektuālā īpašuma aizsardzību dizainā, kā arī pilnveidojot ar dizainu saistīto statistiku.

 

LDC jau izveidojis ciešu sadarbību ar Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroju (EUIPO), rīkojot kopīgus pasākumus, un iesākto plānots turpināt, gan pārstāvot dizaina jomas intereses, gan izglītojot dizainerus par intelektuālā īpašuma aizsardzības jautājumiem un veicinot izpratni, ka radošā darba rezultāts ir uzņēmuma stratēģiskais aktīvs. Tāpat LDC turpinās darboties kā «Jaunā Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris, kopā ar Latvijas Arhitektu savienību skaidrojot iniciatīvas principus, palīdzot tos iedzīvināt dizaina jomā un stiprinot «Jaunā Eiropas Bauhaus» kopienu Latvijā.

 

Viens no LDC būtiskākajiem uzdevumiem nākamajos gados ir dizaina iepirkumu prakses pilnveide Latvijā. Dita norāda, ka «dizaina iepirkumi, gan publiskajā, gan privātajā sektorā, ir būtisks instruments kvalitatīvu un ilgtspējīgu risinājumu iegūšanai, tomēr praksē pastāv vairākas problēmas, kas kavē efektīvu procesu un augstas pievienotās vērtības sasniegšanu». Lai to risinātu, LDC 2024. gadā uzsāka tiešsaistes sarunu ciklu «Kā uzlabot dizaina iepirkumus?», un darbu uzsākusi arī LDC vadīta ekspertu grupa, kurā apvienojušies juristi, iepirkumu speciālisti un nozares organizāciju pārstāvji, lai izstrādātu vadlīnijas un ieteikumus dizaina iepirkumiem. Darbs pie vadlīniju izstrādes turpinās — plānots padziļināti izzināt iesaistīto pušu vajadzības un viedokļus, apskatīt labās prakses piemērus, rosināt diskusiju par darba grupas izstrādātajiem ieteikumiem, lai rezultātā ieviestu vadlīnijas praksē.

Par Latvijas Dizaina centru

Latvijas Dizaina centrs ir nevalstiska organizācija, kas dibināta ar mērķi stimulēt dizaina attīstību un dizaina kā stratēģiska rīka lietošanu Latvijas ekonomiskajai izaugsmei, inovatīvu produktu un pakalpojumu radīšanai, sabiedrības labbūtības un indivīda dzīves kvalitātes uzlabošanai, ilgtspējīgas vides, kultūras identitātes un valsts tēla stiprināšanai.

 

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.

 

No 2023. līdz 2025. gadam  Latvijas Dizaina centrs organizē Latvijas Dizaina gada balvu — nacionālas nozīmes apbalvojumu dizainā —, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī stimulēt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību.

 

Latvijas Dizaina centrs kopā ar Lietuvas Dizaina forumu un Igaunijas dizaina aģentūru «NID» ir zīmola un izstādes «Tactile Baltics» iniciatori un īstenotāji. Pirmo reizi kopīga Baltijas dizaina ekspozīcija tika veidota 2021. gadā Londonas Dizaina festivālā, gūstot lielu publikas atsaucību. Šogad «Tactile Baltics» no jauna deva platformu Baltijas laikmetīgajam dizainam, piedaloties pasaulē lielākajā dizaina notikumā — Milānas Dizaina nedēļā —, kur ekspozīcija piedzīvojusi lielu apmeklētāju interesi, kā arī preses ievērību.

 

Sekot Latvijas Dizaina centra jaunumiem var biedrības mājaslapā, kā arī Instagram un Facebook kontos.