Viens no projektiem, kas šī gada sākumā ieguva finansējumu Laikmetīgās mākslas centra un Sorosa fonda programmas «Brigāde» konkursā, bija «JūHū». Tas nav vienkārši jauns dizaina zīmols, bet gan sākums jaunai kustībai Latvijā — sociālajam dizainam. Iecerēts savest kopā dizainerus un sociālu riska grupu pārstāvjus, lai kopīgi radītu dizaina priekšmetus un nostiprinātu kopienu.

Ziņas Ilze Peipiņa 16. aprīlis, 2013

Par «JūHū» sākumu var uzskatīt brīdi, kad satikās divi dizaineri — Čārlzs Burijērs (Charles Bourrier) un Elīna Bušmane. Čārlzs, kurš ir beidzis bakalaura studijas industriālajā dizainā Lozannas Mākslas un dizaina augstskolā ECAL, šobrīd studē sociālo dizainu Eindhovenas Dizaina akadēmijā un maģistra darba ietvaros izstrādā vadlīniju kopumu dizainera darbam ar sabiedrības riska grupām. Savukārt Elīna ir ieguvusi bakalaura grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļā, turpinājusi studijas Ālto Universitātē Helsinkos, kas ir augstskola ar uzsvaru uz inovācijām un starpdisciplināru pieeju. Tur viņa ieguvusi maģistra grādu mēbeļu dizainā un radošajā ilgtspējā. Šobrīd Elīna strādā par produktu attīstības vadītāju un zīmola konsultantu Latvijas dizaina mēbeļu uzņēmumā «Nakts Mēbeles».

Tā vietā, lai orientētos tikai uz produktu līnijas un zīmola radīšanu, Elīna un Čārlzs vēlas veidot kopienu, ar kuras starpniecību risināt sociālus jautājumus un atbalstīt vietējo ekonomiku. Dizaina produktu izstrāde profesionāļu vadībā ir efektīvs instruments personu ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem reintegrācijā sabiedrībā un darba tirgū. «JūHū» autori stāsta: «21. gadsimtā dizainers nav vairs vien «produktu izgudrotājs», bet gan profesionālis, kas spēj fleksibli risināt aktuālas problēmas sabiedrībā, pilsētvidē, ekonomikā, par savu darbības metodi izmantojot dizaina domāšanu — spēju apvienot empātiju, radošumu un racionalitāti, lai nonāktu pie risinājuma.» Veidojot sistēmu, kas balstās cilvēku kopienā, apvienojot to prasmes un zināšanas, iespējams sasniegt «JūHū» mērķi — atbildīgi radīt, ražot un pārdot augstas kvalitātes dizaina produktus.

21. gadsimtā dizainers nav vairs vien «produktu izgudrotājs», bet gan profesionālis, kas spēj fleksibli risināt aktuālas problēmas sabiedrībā, pilsētvidē, ekonomikā, par savu darbības metodi izmantojot dizaina domāšanu.

«JūHū» autori ir pārliecināti, ka Latvija ir auglīga vieta sociālā dizaina attīstībai: «Šeit ir senas amatniecības tradīcijas, bet, atšķirībā no Rietumeiropas un Skandināvijas valstīm, tās nav pārtapušas industriālā ražošanā.» Pirmie produkti tiks ražoti sadarbībā ar biedrību «Gaismas stars». Tā ir atbalsta grupa personām ar garīgās veselības traucējumiem un viņu tuviniekiem, ko pārstāv ergoterapeiti Ramona Mieze un Jānis Urtāns. Jau top pirmais produkts, kuru plašākai apskatei «JūHū» grasās nodot augusta beigās. Kā vienu no pamatprincipiem, kas tiks ievērots, «JūHū» radītāji min caurskatāmību visās produkta tapšanas stadijās. Patiesi stāsti par priekšmetiem un to radītājiem «JūHū» ieskatā ir tas, kas rada produkta pievienoto vērtību.