Foto — Ivars Krūtainis

Varu likt galvu ķīlā, ka gandrīz jebkurš vīrietis ar garām kājām, augumā virs metrs deviņdesmit pieci ir saskāries ar bikšu jautājumu — brīdi, kad saproti, ka kārotās bikses vai nu der garumā, bet burtiski pland uz auguma, vai tieši otrādi — der platumā, bet diemžēl par garajām biksēm tās nenosauksi, jo tās nosedz labi ja trīs ceturtdaļas kāju garuma. Lai arī varētu šķist, ka apģērbu tirgus jau šobrīd ir piesātināts ar visu iespējamo, atrast patīkamas vēlamā modeļa un krāsas bikses īstajā garumā nav tik vienkārši. Tam piekritīs visi garo kāju īpašnieki*.

Sižeti Ilze Peipiņa 4. jūnijs, 2014

«Skinny Latvian» ir Ivara Krūtaiņa radīts apģērbu zīmols gariem, slaidiem cilvēkiem. Ivars, kurš pats ir metru un deviņdesmit sešus centimetrus garš un astoņdesmit kilogramus smags, zina, ko nozīmē meklēt bikses garam slaida auguma vīrietim. Sapratis, ka citi apģērbu ražotāji negrasās šo problēmu risināt, Ivars nolēmis par to parūpēties pats. Viņš jau kādu laiku zinājis, ka vēlas radīt taustāmas lietas, uz kurām varētu rādīt un teikt: «Re, to esmu paveicis es.» Kā izrādās, atbilde tepat vien bijusi. Ar desmit gadu pieredzi mārketingā, fotogrāfijā un zīmolu attīstīšanā Ivars sapratis, ka viņam ir viss nepieciešamais, lai uzsāktu strādāt pats sev. Pametis labi apmaksātu darbu Sidnejā, Ivars atgiezās Latvijā, lai dibinātu «Skinny Latvian».

«Skinny Latvian» ir ļoti personisks projekts. Ivars apzinās, ka apģērbs gara auguma cilvēkiem ir nišas modes prece. «Es to nedaru naudas dēļ, drīzāk tāpēc, ka pašam ir interesanti un gribas radīt kaut ko labu un ar pievienoto vērtību,» teic Ivars. Iekšējais uzstādījums ir vienkāršība un kvalitāte krāsās. Un garumā.

Domājot par nosaukumu, Ivars vēlējies radīt asociāciju ar konkrētu vietu. Meklējot apzīmējumu slaidiem, gariem cilvēkiem, apstājies pie «skinny», ar ko apzīmē ne tikai tievumu, bet arī apģērbu, kas slaidina cilvēka stāvu. Pašam esot licies, ka bikses ir pavisam vienkārša lieta, bet vēlāk, izzinot to izstrādes procesu, sapratis, cik sarežģīti ir uzkonstruēt un uzšūt labas bikses.

Meklējot sadarbības partnerus pirmmodeļu izstrādē, Ivars pabijis vairākās darbnīcās, līdz saticis «Modes manufaktūras» saimnieci Kristu Simkinu. Tieši viņas darba stils un attieksme pārliecinājuši Ivaru sadarboties. Kopā izstrādāti vairāki bikšu modeļi, pārrunātas piegrieztnes, detaļas, audumi. Ivars uzsver, ka viņam ļoti būtiski ir pārzināt katru bikšu tapšanas etapu un detaļu — sākot no diega ražotāja izvēles līdz pat bikšu krāsošanai un saraušanās koeficientu rēķināšanai. Piemēram, viņš nesen pabijis audumu rūpnīcā Igaunijā, kur kopā ar Kristu ticies ar rūpnīcas vadību, pārrunājis ražošanas procesu, aplūkojis audumus. Labi apzinoties, ka būtu mierīgi varējis radīt piegrieztnes Rīgā un pasūtīt tās ražošanai Ķīnā, Ivars izvēlējies grūtāko ceļu — ražot un izvēlēties izejmateriālus pēc iespējas lokālāk, iepazīstoties klātienē ar katru sadarbības partneri, pārzinot katru ražošanas detaļu un procesu. Tādējādi «Skinny Latvian» ir iespējams nodrošināt gala produktu, kas saskan ar zīmola vērtībām — kvalitāti, godīgu samaksu iesaistītajām pusēm, individuālu pieeju.

Ņemot vērā, ka «Modes manufaktūra» specializējas pirmmodeļu radīšanā, Ivars šobrīd ir šuvēju darbnīcas meklējumos. Jau saskāries ar neatsaucību un nevēlēšanos pielāgoties pasūtītāja vajadzībām, viņš tomēr cer atrast šuvējus, kas  būtu gatavi izpildīt nākamās bikšu partijas noteiktā skaitā, kvalitātē, termiņā un cenā. «Vērtējot ražošanas izmaksas, jāatzīst, ka par vienu un to pašu summu Latvijā šuj daudz kvalitatīvāk, nekā, piemēram, Itālijā. Protams, pēc «made in Italy» ir stipri lielāks pieprasījums patērētāju vidū, nekā pēc «made in Latvia» vai «made in EU». Īpaši tas attiecas uz modes precēm,» skaidro Ivars.

Viens no iemesliem, kāpēc «Skinny Latvian» tiek radīts Rīgā, ne Sidnejā, ir zemās projekta izmaksas šeit, Latvijā, — ir viegli un lēti eksperimentēt, zinot, ka, pat ciešot neveiksmi, nebūs jāiekuļas lielos parādos. Runājot par projekta izmaksām, Ivars min, ka mājaslapas un logo izveide prasījusi minimālus ieguldījumus — logo uzticējis pazīstamai grafikas dizainerei, kuras vārdu neatklāj, savukārt mājaslapu izveidojis pats, izmantojot e–komercijas platformu «Big Cartel», par kuras izmantošanu maksā pārdesmit dolāru mēnesī. Arī uzņēmuma dibināšana un nepieciešamās dokumentācijas sagatavošana, pēc Ivara novērojumiem, Latvijā ir vienkārša, saprotama un draudzīga jaunajiem uzņēmējiem.

Lai arī Latvijā garu cilvēku netrūkst, «Skinny Latvian» tomēr vairāk orientējas uz ārzemju tirgu. Plānots sākt ar Nīderlandes un Skandināvijas tirgu iekarošanu — jau uzsāktas sarunas ar butikiem Amsterdamā, Stokholmā. Šobrīd bikses nopērkamas «Skinny Latvian» mājaslapā, kā arī Rīgas modes preču veikalā «Paviljons», kur, starp citu, tām bez maksas var pielāgot nepieciešamo garumu. Bikses nav lētas, to cena tiek veidota tā, lai iesaistītās puses saņemtu godīgu samaksu un būtu iespējams ieguldīt uzņēmuma attīstībā, savukārt patērētājs saņemtu kvalitatīvu produktu.

«Skinny Latvian» negrasās apstāties pie iesāktā — nākotnes plānos ir arī vīriešu krekli, kā arī bikses gara auguma meitenēm. Garo augumu īpašnieki var uzelpot.

 

*raksta autore ir 1,84 m gara