Foto — Kristiāna Zelča

«Roundabout Baltic» ir ceļojoša izstāde, kas līdz 26. februārim skatāma Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā. Tā balstīta poļu kuratores Agņeškas Jakobsones–Celeckas personiskajās sajūtās un vērojumā par to, kā Baltijas jūras reģionam raksturīgās tradicionālās amatniecības prasmes pārtulkotas mūsdienu dizaina valodā.

Viedokļi Veronika Viļuma 15. februāris, 2017

Kādu dienu tev ir jādodas apskatīt vismaz dažas no tām vietām pasaulē, kur tu jūties kā mājās; un tad tu brīnies un svārsties dubultā pārsteigumā; ka jau iepriekš to esi redzējis vai ka to nemaz nevarēji iztēloties, — šīs ir rindas no čehu rakstnieka Karela Čapeka eseju krājuma «Ceļojumi Ziemeļos», kas iekļautas ceļojošās dizaina izstādes «Roundabout Baltic» katalogā un iedvesmojušas tās kuratori no Polijas Agņešku Jakobsoni–Celecku (Agnieszka Jacobson–Cielecka). Katalogs gan Latvijas auditorijai diemžēl nav pieejams, taču svarīgākais — izstāde pēc viesošanās Malmē un Tallinā nu apskatāma arī Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) Rīgā, lai vēlāk dotos uz Viļņu un Gdiņu.

«Roundabout Baltic» apkopots vairāk nekā 70 eksponātu, galvenokārt mēbeles un dažādi interjera priekšmeti, kuru autori ir 40 Baltijas valstu, Polijas, Dānijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas dizaineri. Lai arī starp šīm valstīm varētu atrast virkni atšķirību, sākot no valodas līdz ekonomikai un dizaina un ražošanas attiecībām, izstādes mērķis ir tieši pretējs — izcelt kopējo. «Viss ir viens,» gandrīz kā mantru izstādes atklāšanā noskaitīja DMDM vadītāja Inese Baranovska.

Šoreiz vienojošais elements ir Baltijas jūra. «Mēs esam tas, ko mēs uzlūkojam. Apkārtējā ainava neapzināti iedarbojas uz mūsu iztēli un veido uztveri,» Jakobsone–Celecka skaidro ideju. Viņa vairākkārt atgādina, ka izstāde nepretendē objektīvi izrādīt dizaina situāciju Baltijas jūras reģionā, bet ir vizuāls stāsts, balstīts vienīgi subjektīvā vērojumā un sajūtās. Būtiskākā no tām — jušanās piederīgam noteiktām vietām pat tad, ja nokļūsti tajās pirmoreiz.

Kuratores déjà vu sajūta neizbēgami «pielīp» arī izstādes apmeklētājam. Gaiši, filigrāni koka krēsli, soliņi un apģērbu pakaramie, apaļi stikla trauki, sniegbalts porcelāns un smalki klūgu pinumi, vilna un lins — viss kaut kur jau ir redzēts, turklāt uzreiz top skaidrs, pēc kādiem kritērijiem atlasīti eksponētie darbi. Daži tik ļoti līdzinās cits citam, ka pirmajā brīdī grūti noticēt, ka tie neveido vienu mēbeļu kolekciju. Tā ir, piemēram, ar zviedru dizaina studijas «Ringvide» kumodi un dāņu «Studio Fem» solu ar atzveltni, kurus vieno tāss pinuma motīvs. Vai ar apaļajiem ādas pufiem — arī tie nāk no dažādām vietām.

«Roundabout Baltic» pamatā ir aptuveni gadu ilgs izpētes process un potenciālo dalībnieku medības. Vairāki dažādu iemeslu dēļ nav varējuši projektā iesaistīties, daļa izsūtīto e–pasta vēstuļu palikušas neatbildētas. Tāpēc jāņem vērā, ka arī konceptuāli atbilstoši kandidāti palikuši «aiz borta». Latviju izstādē pārstāv Māra Skujeniece, Liene Jākobsone («Sampling»), Artūrs Analts un Rūdolfs Strēlis («VARIANT Studio»), kā arī Jasmīna Grase un Nilss Čudi (Nils Chudy) no dizaina studijas «Chudy & Grase» (Latvija, Vācija). Viena no izstādes dalībniecēm Liene Jākobsone sarunā norāda uz kādu faktu — visi pašmāju dizaineri, izņemot viņu pašu, studē un strādā ārpus Latvijas. Šaubos, ka tā ir sagadīšanās, drīzāk piemērs tam, ka ārzemju pieredze var iemācīt šo to par atrašanos starptautiskā apritē un, visticamāk, arī par komunikāciju.

Kuratore Jakobsone–Celecka DMDM izstāžu zāli atzinusi par perfektu ieceres realizācijai — eksponāti kārtoti paralēlās līnijās, kas šauro telpu dēļ iepriekšējās izstādīšanas vietās nebija iespējams. Līdzi atceļojuši arī zilzaļa saplākšņa galdiņi un paliktņi dažādos toņos. Tos ir viegli izjaukt un atkal salikt — «IKEA koncepts», pasmejas kuratore. Dizaina objektu rindas ievada poētiski apraksti, kuriem vajadzētu rosināt apmeklētājā noskaņu, kas rodas, «tuvojoties jūrai» vai apbrīnojot «dienas un nakts mijas mistēriju». Taču vietām tie šķiet pārspīlēti tēlaini un samocīti, bet vērīgākie saskaitīs vismaz pāris interpunkcijas kļūdas. Bez šādas sīkumainības it kā varētu iztikt, ja vien līdzīga problēma neatkārtotos arī citās pašreizējās Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstādēs.

Izstādes «Roundabout Baltic» vienveidība nenozīmē garlaikošanos. Ir interesanti aplūkot, kā tradicionālās amatniecības prasmes pārtulkotas mūsdienu dizaina valodā, saskatīt nianses, mēģināt uzminēt, vai trauki, kas atgādina slavenās stikla ražotnes «Iittala» izstrādājumus, patiešām tapuši Somijā, uzmeklēt vēl kādu saderīgo «pāri». Taču ne mazāk iegūs tie, kuri atteiksies no priekšzināšanām un aizspriedumiem un, sekojot kuratores piemēram, ļausies ceļojumam apkārt Baltijas jūrai gandrīz meditatīvā izstādē.

 

Recenzija sākotnēji publicēta žurnāla «Ir» 2017. gada 5. numurā.