Vāka dizains — Ivo Grundulis

Izdevniecība «Pētergailis» laidusi klajā Jāņa Lejnieka grāmatu «Juris Monvīds Skalbergs. Divkāršais kūlenis. Modernisms — Postmodernisms». Tā iepazīstina lasītājus ar ievērojamā latviešu arhitekta Jura Monvīda Skalberga daiļrades stilistiskajiem kūleņiem, kuru radošos augļus var baudīt ikviens Latvijas iedzīvotājs, uzzinot, ka tieši viņš ir tik daudzu un pazīstamu celtņu autors.

Sižeti Fold 6. februāris, 2018

Arhitektūras doktora Jāņa Lejnieka grāmata «Juris Monvīds Skalbergs. Divkāršais kūlenis. Modernisms — Postmodernisms» veltīta vienam no ievērojamākajiem Latvijas arhitektiem — Jurim Monvīdam Skalbergam (1935), kurš pēc Rīgas Politehniskā institūta Celtniecības fakultātes Arhitektūras nodaļas absolvēšanas 1960. gadā jau ar saviem pirmajiem darbiem, Krievu drāmas teātra rekonstrukciju, Rīgas Pareizticīgo katedrāles pārbūvi par Zinību namu, muzikālo klubu «Allegro» un citiem līdz ar Modri Ģelzi, Ivaru Strautmani un Gunāru Asari kļuva par jaunās paaudzes līderiem Latvijas arhitektūrā.

Izdevniecības «Pētergailis» izdotā grāmata ir pirmais pilnīgais un zinātniskais pētījums par arhitekta daiļradi. Jura Monvīda Skalberga radošajās iecerēs, realizētajos projektos  un stilistikas kūleņos lasītājiem palīdz orientēties 120 attēli — unikālas arhitekta celto ēku un to detaļu fotogrāfijas, kā arī nerealizēto projektu reprodukcijas no Latvijas Arhitektūras muzeja un arhīviem.

Starpkaru Latvijas sabiedrībā modernisma arhitektūrai bija jāsacenšas ar Ulmaņa iekārtas oficiālo neoeklektismu, kurš pēckara gados viegli pārtapa Staļina ampīrā. Tomēr pilsoniskās gaumes dominante nebija mūžīga, un Skalbergs varēja sākt radošo darbību padomju modernisma uzplaukuma laikā.

20 gadus vēlāk pasaulē modernisma nāvi traktēja kā sprādzienu, kurā Sentluisā ASV iznīcināja nolietotu dzīvojamo ēku kvartālu. Latvijā modernisms nomira klusi 1985. gadā, kad Skalbergs pārbūvēja kinoteātri «Blāzma» par elitāru klubu, un, kā rakstīja Jānis Dripe: «Labprātīgi un ar profesionāliem paņēmieniem iznīcinot savus un, iespējams, arī sabiedrības vēlīnās jaunības ideālus.» Skalbergam bija jāmet stilistisks kūlenis, lai atbrīvotos no modernisma, un ēkas pārveidojumus var vērtēt kā divkāršu kūleni — kinoteātris bija veicis ceļu no eklektisma līdz modernismam un atpakaļ. Arhitekts atzīst: «Noraidoša attieksme pret iepriekšējo mani ir pavadījusi visu mūžu. Vienmēr bija jāpiemērojas.»

Savukārt rakstnieks Alberts Bels par sava romāna «Būris» prototipu ir teicis: «No Jura Skalberga galvenajam varonim Edmundam Bērzam ir karkass — arhitekta tēls, kas papildināts ar maniem ķieģeļiem. Juri raksturo aktīva darbība, optimisms un skepse vienlaikus».

Jāņa Lejnieka grāmatas «Juris Monvīds Skalbergs. Divkāršais kūlenis. Modernisms — Postmodernisms» dizaina autors ir Ivo Grundulis. Grāmata izdota ar Valsts kultūrkapitāla fonda un uzņēmuma «Knauf» atbalstu, un to visērtāk iegādāties izdevniecības «Pētergailis» interneta veikalā.