Pisuārs «STAND». Foto — Kaspars Kursišs

Pirms nedēļas ārvalstu mediji nejauši atklāja pisuāru «STAND», un tā autors latviešu dizaineris Kaspars Jursons sāka saņemt neskaitāmus e–pastus ar interviju un sadarbības piedāvājumiem. Kā tas sākās, un ar ko «STAND» ir tik īpašs?

Ziņas Fold 19. jūlijs, 2013

Kaspara pēkšņā slava atnākusi negaidīti un bez apzinātas produkta reklamēšanas. Izsekojot notikumiem, atklājas, ka pirmais pisuāra neparasto dizainu pamanīja un publicēja «Designtaxi», kur komentāros iesākās diskusija par roku mazgāšanas paradumiem pēc tualetes apmeklējuma. Sekoja visai sašutis raksts un vēl nokaitētāka viedokļu apmaiņa «Gizmodo». Pēc tam — vairākas publikācijas britu un amerikāņu tabloīdu interneta versijās un visbeidzot — arī intervijas un publikācijas «NPR»«Fast Company» un zvans no «CNN».

«STAND» ideja ir vienkārša — savienot izlietni ar pisuāru un tādējādi izmantot to pašu ūdeni divreiz — vispirms roku mazgāšanai, pēc tam pisuāra izskalošanai. Atjautīgi un saprotami, tomēr šāds dizains lietotājiem nozīmē paradumu maiņu visai intīmā procesā, kas arī izraisījusi tik spēcīgu reakciju medijos. Vieni rokas nemazgā vispār, citiem šķiet, ka mazgāt tās tik tuvu vietai, kur nupat atradies paša urīns, ir nehigiēniski. Papildus tam — šī santehnikas ierīce ir aktuāla arī resursu taupīšanas un dabai draudzīgas domāšanas kontekstā, jo ieekonomē ne vien ūdeni, bet arī tualetei nepieciešamo platību.

«STAND» radīts jau ap 2008. gadu, kad Kaspars vēl studēja Latvijas Mākslas akadēmijā un mācību uzdevuma ietvaros uzsāka sadarbību ar santehnikas ražotāju «PAA». Kopš tā laika dizains pilnveidots, pisuārs tiek izgatavots nelielos apjomos un ticis eksportēts arī uz ārvalstīm. Latvijā «STAND» var izmēģināt koncertzāles «Palladium» tualetēs. Kaspara jaunākais produkts ar līdzīgu konceptu — izlietne «One to Two» ar ūdens reciklēšanas sistēmu, kas savienota ar tualetes poda skalojamo kasti, vēl nesen bija apskatāma Dizaina diplomandu dienu izstādē «Kam?». Kaspars Jursons šogad ieguvis maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijā.