Vaira Vīķe–Freiberga. Publicitātes foto

Pirmdienas, 1. jūlija pēcpusdienā uzzinājām labāko Latvijas eksporta zīmolu vārdus. Katrs no šiem uzņēmumiem saņēma īpašu sarkanu žaketi, jo ar tādu reiz Latvija jau pievērsa sev uzmanību. Visi labi atceramies leģendāro fotogrāfiju, kurā toreizējā Latvijas valsts prezidente Vaira Vīķe–Freiberga koši sarkanā kostīmā izcēlās uz pelnu pelēkā tērpto kolēģu fona. Pats galvenais — kostīms ietērpa izcilu, drosmīgu un spēcīgu personību. Bet kā varēja kļūt par «The Red Jackets» jakas īpašnieku un kas to uzšuva?

Ziņas Agnese Kleina 4. jūlijs, 2013

Latvijā ne reizi vien esam prātojuši, strīdējušies un pārliecinājuši viens otru par to, kādai jābūt mūsu valsts, mūsu zemes reklāmai. Dziedošai, zilu govju ieskautai vai varbūt ar pukstošu piparkūku sirdi ilustrētai? Iespējams, tā līdz galam nekas no tā mums nav iepaticies tieši tādēļ, ka radīts mākslīgi. Bet kādēļ kaut ko izdomāt, ja viss ir tepat blakus? Dzīvīgi un kūsājoši, traki un aizrautīgi, drosmīgi un pārgalvīgi. Zīmoli, kurus lietojam un ar kuriem lepojamies paši, un kuri iekarojuši vai pavisam drīz iekaros ārvalstu tirgus, nesot Latvijas vārdu pasaulē. Valsti atpazīst pēc tās personībām, ne reklāmas kampaņām.

Taču kā atrast labākos un iedvesmojošākos, kurus izcelt citiem par piemēru, lai šādu zīmolu ar katru gadu Latvijā būtu vairāk? Ar šādu mērķi pērn tika radīta kustība «The Red Jackets». Tās līdzautori ir eksporta pakalpojumu kompānijas «GatewayBaltic» direktore Inese Andersone, zīmolu ligzdas «MATKA» zīmolvede Inese Apse–Apsīte un reklāmas aģentūras «DDB Latvia» izpilddirektors Andris Rubīns, kā arī Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un sabiedrisko attiecību birojs «MRS grupa».

Atlases process

Kritēriji, pēc kuriem atlasīt 25 labākos Latvijas eksporta zīmolus, bija vairāki. Pirmais — vai uzņēmums gadā eksportē preces vai pakalpojumus par vismaz 500 tūkstošiem latu. Tālāk tika pētīts, vai uzņēmumam ir Latvijā radīts zīmols. Tas nav «North66», kas ražo apģērbu Saldū, vai «Brabantia», kas Tukumā ražotos gludināmos dēļus eksportē uz Beļģiju, bet gan zīmoli, kas radīti Latvijā. No 1555 lielajiem eksportētājiem tādi izrādījās 750 uzņēmumi, mazāk kā puse. Atlase turpinājās, vērtējot, vai uzņēmumam ir sava mājaslapa, vai tā ir vismaz divās svešvalodās un vai mājaslapā ir skaidri vēstīts konkrētā Latvijas zīmola stāsts un misija. Palikuši pie 100 potenciālajiem uzvarētājiem, projekta līdzautori kopā ar kustības partneriem atlasīja 25 labākos Latvijas eksportētājus, kuri katrs saņēma sarkanu jaku. Tie ir: «airBaltic», «Biosan», «DEAC», «Dobeles dzirnavnieks», «Evopipes», «Grindeks», «Hanzas elektronika», «Latvijas Balzams», «Latvijas Dzelzceļš», «Latvijas Finieris», «Lauma Fabrics», «Lauma Lingerie», «Livonia Print», «Madara Cosmetics», «New Rosme», «NP Foods», «PAA», «PET Baltija», «Primekss», «SAF Tehnika», «Stenders», «Tilde», «UPB», «Valmieras Stikla šķiedra» un «Valpro».

Līdz ar viņiem pirmdien godināja arī 11 uzlecošās zvaigznes jeb «Rising Stars» — talantīgus un interesantus uzņēmējus, kuri vēl neeksportē 500 tūkstošu apjomā, bet kuriem piemīt potenciāls to paveikt jau pavisam drīz. Starp tiem arī vairāki dizaina zīmoli. Par uzvarētājiem kļuva: «Blindsave», «Brain Games», «Kukuu», «Munio Candela», «Pompidoo», «Cube systems», «Positivus», «Pure Chocolate», «Utha», «Vendon» un «Very Berry».

Uzņēmēji no purviem

Drīz vien pēc kustības «The Red Jackets» izveidošanas kļuva skaidrs, ka uzvarētājiem jāpasniedz pavisam īstas, sarkanas žaketes un tikpat sarkanas vestītes ar iespēju drīzumā piestiprināt piedurknes – visiem «Rising Stars». Bet kā to izdarīt, ja potenciālajam to autoram — kādam no atzītajiem Latvijas modes dizaineriem — nav zināmi nākamo nēsātāju izmēri? Pasniegt viņiem simbolisku papīra žaketīti ar dizainera telefonu — lai katrs pats piesakās uz vizīti un ierodas šūties sev ērtā laikā, dizainera dzīvi uz kādu laiku padarot, maigi sakot, grūtu?

Sarkano žakešu jautājums tika nodots Ineses Andersones un Ineses Apses–Apsītes rokās, par projekta vadītāju piesaistot šo rindu autori. Diezgan ātri secinājām, ka esam strupceļā — iztrūka minētie izmēri un arī laika pitch rīkošanai starp mūsu nolūkotajiem dizaineriem nebija. Kur nu vēl piegrieztnes izveidošana un saskaņošanas e–pastu plūdi…

Tad es atcerējos, ka pirms pāris dienām jaunatvērtajā latviešu dizaina veikalā «Paviljons» Stabu un Tērbatas ielas stūrī piemērīju Agneses Narņickas / One Wolf radīto lietusmēteli no jaunākās kolekcijas. Oversize jeb bezizmēra unisex modeli ar lielām kabatām un kārtīgu kapuci… Tālākais jau ir vēsture. Pēc pāris stundām Agnese jau bija sazvanīta un sarunāta sašūt latviešu sarkanās žaketes – sarkanus lietusmēteļus uzņēmējiem, kuri nāk no mežu un purvu zemes Latvijas, kurā darījumu cilvēki pa nedēļu sēž birojos, bet nedēļas nogalēs brauc sēņot, ogot, makšķerēt, laivot un putnus lūkoties.

Katrai jakai iekšpusē, tur, kur valkātājam karsta sirds, iešūts stāsts par Latviju:

«Mēs esam no mežiem.
No purviem.
No ziemeļiem.
No zaļas, zaļākās zemes.
Pie jūras, kas pilna ar zeltainiem dzintariem.
Kur krustojas austrumi un rietumi.
Kur smaržo veseli četri gadalaiki.
Kur garšo saldskābi kā dzērvenes ar medu, kā melna maize ar burkāniem.
Mēs esam spītīgi kā brieži.
Neatlaidīgi kā dzērves.
Darbīgi kā bites.

Mēs esam starp. Kultūrām, cilvēkiem, notikumiem, centrā un tomēr nomaļus, tīri, dzīvi un svaigi. Mēs saprotam bez vārdiem, mēs sajūtam dažādību un vienojošo. Mēs esam tilts starp laikiem, domām, valodām.

Kabatās ieliekam smiltsērkšķus, kaņepes, spēkpilnas priedes, no bērziem izspiestas sulas. Vīlēs iešujam zināšanas un prasmes, ko pasaule sen aizmirsusi, bet mēs liekam lietā un radām jaunu un vairāk.

Un nākam pie jums, skaistajiem, gudrajiem, citiem.
Pasniegt ko nebijušu, pārsteidzošu, dziļu.»

Kustība «The Red Jackets» turpināsies, un jau 2015. gadā tiks izcelti atkal citi labākie eksportētāji — Latvijas stāsta līdzautori un nesēji pasaulē.