Ilustrācija no «The Atomic Garden» publicitātes materiāliem

Kad uzzināju, ka Viļņā, pilsētā, kurā mitinās daudzi radoši talanti, drīz atvērsies «The Atomic Garden» (TAG) reklāmas skola, es steidzos uz turieni, lai šovasar piedalītos ievada pasākumos.

Izglītība Jānis Milzarājs 5. augusts, 2014

Paradoksāli, ka reklāma – profesija, kas spodrina savu klientu tēlu ar saistošu vēstījumu palīdzību, – pati ir iemantojusi sliktu reputāciju. Daudzi uzskata, ka reklāma ir uzbāzīga un maldinoša, un lielā mērā tā ir taisnība. Tiešām kvalitatīva un efektīva reklāma ir retums – tāda, kuras pamatā ir dziļāks vēstījums un kura stiprina lietotāju uzticību zīmolam, nevis tikai kārtējo reizi aicina iztērēt naudu.

Lai iemācītos veidot šādu reklāmu, daudzi Latvijas profesionāļi ir devušies uz tālām zemēm, stājušies Maiami Reklāmas skolā, Senmārtina koledžā un daudzās citās prestižās un dārgās reklāmas un komunikācijas programmās. Lai gan tā ir augstas klases izglītība, šīs skolas atrodas tālu no mājām, ne visi tās var atļauties, un bieži vien tās balstās uz novecojušiem bakalaura vai maģistra izglītības modeļiem.

Taču jau no 2014. gada rudens kvalitatīvu izglītību reklāmā būs iespējams iegūt tepat kaimiņos — «The Atomic Garden» (TAG) skolā Viļņā. Jūnija sākumā notika TAG ievadsesija, kas bija organizēta līdzīgi Latvian Art Directors Club rīkotajām lekcijām un skāra daudzas tēmas, tostarp tekstu rakstīšanu un radošo menedžmentu, stratēģisko plānošanu un kontu vadību. Mācībspēki bija rūpīgi atlasīta vietējo profesionāļu grupa, daudzi ar ārzemju pieredzi, kā arī Madridē strādājoši TAG līdzdibinātāji, kas paši vēl nesen pasniedza kursus Maiami Reklāmas skolā.

Viļņas TAG dibinātāji ir Rafa Fortiss un Regis Pranaitis. Rafa studējis reklāmu Spānijā un ASV; vēl pirms studiju pabeigšanas uzsācis darbu BBDO Madridē ar tādiem klientiem kā «Smart», «Canal +» un «Amnestia International». Ieguvis virkni apbalvojumu par darbu, kas radīts aģentūrā «Remo». Kopš 2010. gada Rafa ir radošais direktors gan aģentūrā «Kitchen», gan TAG skolā, kurai ir filiāles arī Spānijā un Peru. Regis prot pamanīt un radīt interesantus un detalizētus vizuālus materiālus. Savu karjeru Regis uzsāka vairāk kā pirms desmit gadiem, un viņa radošais darbs turpina gūt augstus apbalvojumus. Šobrīd viņš ir mākslinieciskais direktors un partneris Viļņas grafikas dizaina studijā «GRAD» un fotogrāfijas studijā «Fotelier».

— Kā radās doma par TAG Viļņā?

Rafa:

— Mums vienmēr ir patikušas Baltijas valstis, mēs saskatām tajās daudz radoša un biznesa potenciāla. Un mums ir paveicies būt vienisprātis ar mūsu vietējiem partneriem Aivaru Šičku un Regi Pranaiti. Mēs viņiem simtprocentīgi uzticamies.

Regis:

— Cilvēki reklāmas aģentūrās pilnveidojas patstāvīgi. Taču, ja tev nav pieredzes, iekļūt aģentūrā ir ļoti grūti. Ja tev tas beidzot izdodas, aģentūrai ir jāiegulda daudz laika, lai izaudzinātu labu, jaunu profesionāli. Es sapratu, ka «tā stunda ir situsi», kad pirmo reizi uzzināju par «The Atomic Garden», un izrādījās, ka skolas dibinātājs ir mans pasniedzējs no Maiami Reklāmas skolas Madridē.

— Ievadsesija bija pārpildīta, un jums nācās daudziem atteikt un pat meklēt jaunu norises vietu. Kas, pēc jūsu domām, bija par iemeslu tik lielai interesei?

Rafa:

— Es uzskatu, ka Lietuvā un pārējās Baltijas valstīs notiek daudz interesanta. Šķiet, ka ir aizvien vairāk jaunu vidusslānim piederošu cilvēku, kas meklē jaunas pieredzes iespējas radošā sfērā.

Regis:

— Reklāmas profesija ir pievilcīga. Tā ir ļoti dažāda un pastāvīgi mainās. Katrs projekts ir izaicinājums. Turklāt šeit, Baltijā, nav tik augsta līmeņa specializētu studiju iespēju.

— Ar ko TAG atšķiras no citām skolām?

Rafa:

— Daudzus gadus esmu bijis pasniedzējs Maiami Reklāmas skolā. Tā ir liela reklāmas skola; to zina visā pasaulē, taču ne visa pasaule var to atļauties. TAG ir skola vidusšķiras cilvēkiem, taču zemāka cena nenozīmē zemāku izglītības kvalitātes līmeni. Es uzskatu, ka TAG studenti var sasniegt to pašu līmeni, un mēs centīsimies to panākt 5 mēnešos, nevis divos gados.

Esat teicis, ka TAG nav skola, bet drīzāk «priekš–darbs». Kā tas domāts?

Rafa:

— Cilvēki ir noguruši no jaunākajiem studiju piedāvājumiem un teorijām. Tas, ko viņi patiesībā vēlas, ir darbs, bet radošais darbs pamatā ir līdzīgs podnieka darbam: lai iemācītos uztaisīt vienu glītu puķpodu, pirms tam jāuztaisa simts tādu podu. Mēs radām vidi, kas līdzinās īstas reklāmas aģentūras darba videi, un tādā veidā mācību process kļūs praktiskāks un lietderīgāks.

Brīžiem man šķita dīvaini, ka lektors runāja angliski, lai gan es biju vienīgais ne–lietuvietis visā auditorijā. Vai valoda nebūs šķērslis?

Regis:

— Mēs plānojam piesaistīt studentus no visa Baltijas reģiona, tāpēc lekcijas notiks angļu valodā.

— Mācību formāts bija visai klasisks — lekcija, kurai sekoja jautājumu un atbilžu sērija. Vai varam gaidīt atšķirīgas mācību metodes kursu laikā?

Regis:

— Lielākā daļa laika tiks pavadīta, nevis klausoties lekcijas, bet gan pildot uzdevumus (patstāvīgi un ar skolotāju palīdzību). Tas ir portfolio kurss. Tas nozīmē, ka 5 mēnešu laikā studentiem būs jāizpilda līdz 40 uzdevumiem, lai iegūtu pietiekami lielu pieredzi pirms došanās uz īstu reklāmas aģentūru. Tā ir galvenā skolas priekšrocība salīdzinājumā ar citām īsā formāta mācību metodēm.

 — Viena no TAG priekšrocībām ir tā, ka studentu darbi sastāv no īstiem klientu brīfiem. Kā jūs cerat to nodrošināt?

Rafa:

— Galvenais nosacījums TAG pasniedzējiem ir būt aktīviem, proti, būt nodarbinātiem kādā aģentūrā. Tā mēs nodrošināsim reālus brīfus.

— Kādi ir priekšnoteikumi, lai kļūtu par TAG studentu? Es dzirdēju jūs pieminām kaisli un mīlestību pret disciplīnu un stresu. Vai varat paskaidrot sīkāk?

Rafa:

— Tie ir cilvēki, kuri vēlas daudz strādāt un kuriem ir enerģija un vēlme attīstīties. Protams, mēs redzam savu studentu kā jaunu cilvēku ar plašu kultūras redzesloku un lielu degsmi.

 

 

TAG Viļņā piedāvā īsus, taču intensīvus portfolio kursus trīs reklāmas disciplīnās: radošums, kontu menedžments un digitālā reklāma. Līdz 31. augustam kursiem var pietiekties skolas mājaslapā.