Latvijas Nacionālā mākslas muzeja vizuālā identitāte — Maija Rozenfelde

Līdz ar Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas vērienīgo rekonstrukcijas darbu noslēgšanu, muzejs ieguvis arī jaunu vizuālo identitāti. Grafiskā zīme ir veidota, tajā ietverot zīmola būtību — izgaismošanos un atklāšanos, bet darbs pie pašas zīmola būtības noskaidrošanas licis pievērsties fundamentāliem jautājumiem un vēlreiz pārvērtēt Latvijas mākslu vietējā un pasaules kontekstā. Pārzīmološanu komentē jaunā dizaina autore Maija Rozenfelde un LNMM komunikācijas nodaļas vadītāja Anna Balandina.

Sižeti Veronika Viļuma 18. decembris, 2015

Veikta pārzīmološana Latvijas Nacionālajam mākslas muzejam (LNMM) un tā izstāžu zālei «Arsenāls», par vēstījuma galveno uzdevumu izvirzot vēl saprotamāku, dziļāku un personīgāku sarunu ar muzeja apmeklētājiem. «Tas bija ļoti atbildīgs uzdevums un pirms dizaina izveides tika veikts stratēģisks darbs kopā ar «MATKA tribe» — tika pētītas LNMM vērtības, vēsture, iezīmēta nākotnes vīzija un veidots zīmola saturs. Darbs noritēja, iesaistot muzeja kolēģus, kā arī arhitektus, pilsētplānotājus, māksliniekus, cilvēkus no biznesa un tūrisma vides Latvijā un ārvalstīs,» skaidro LNMM komunikācijas nodaļas vadītāja Anna Balandina un uzsver, ka vēlme bijusi izcelt muzeju ne tikai lokālā, bet arī pasaules mērogā.

Izgaismot mākslu

Jaunās vizuālās identitātes centrā ir izgaismošanās process, spēle ar aizklāto un atklāto, ietverot sevī gan pašas mākslas daudzšķautņainību, muzeja noslēpumaino dabu, to, kas redzams apmeklētājam un to, kas paliek aizkulisēs. «Meklējot dažādus risinājumus, kā ietērpt formā kaut ko tik nesatveramu kā gaisma, radās MM burtu kods, kas ir kā pamazām izgaismots burtu siluets. Tas ir stāsts par to, kā attīstās mākslinieka talants, kā veidojas mākslas darbs un visbeidzot arī skatītāja pieredze. Zīme demonstrē reizē gan muzeja smalkumu, gan stabilitāti, mūsdienīgai pieejai spēlējoties ar klasisku burtu tēlu. Savukārt identitātē iekļautais grafisko zīmju raksts ilustrē muzeja dinamiku,» skaidro grafikas dizainere, jaunā LNMM un izstāžu zāles «Arsenāls» zīmola autore Maija Rozenfelde.

Lai arī muzeja vēsturiskā ēka pēc rekonstrukcijas darbiem ieguvusi jaunu elpu, eklektisma stila paraugs un tā ārējais veidols nav galvenais Maijas iedvesmas avots. Daudz būtiskāk bijis runāt par muzeja saturu. Par logotipos vadošo burtu ģimeni izvēlēta «Gotham»: «Tas ir mūsdienīgs, tīrs un ģeometrisks šrifts. Tajā pašā laikā, arī pietiekami universāls, lai spētu veidot dinamisku muzeja identitāti, kas dzīvos pāri laikam. Ne mazāk svarīga sistēmas sastāvdaļa ir krāsa. Grafiskās zīmes ideja visprecīzāk atspoguļojas tieši tumšajā dizaina versijā, vizuāli iemirdzoties pelēkajiem un akcenta toņiem. Konkrētie toņi tika izvēlēti, iedvesmojoties no klasiskiem krāsu pigmentiem — sarkanais okers MM grafiskajai zīmei, raksturojot tā vēsturisko mantojumu, savukārt, Arsenāla kobalta zilais — vairāk laikmetīgs un svaigs,» detaļas atklāj Maija. Viņa uzsver, ka, veidojot LNMM zīmolu, bijis svarīgi paturēt prātā, ka šai identitātei jāstrādā kā nesējam, vēstnesim. Vizuālie elementi nav kliedzoši vai pašmērķīgi, jo tiem spilgti jāizgaismo būtiskais — mākslas darbs.

Ne tikai logo

LNMM un izstāžu zāles «Arsenāls» pāriešana uz jauno veidolu notiks pakāpeniski — 2016. gada janvārī kļūs pieejama jaunā mājas lapa, un pamazām jaunā identitāte tiks izmantota visur. Komunikācijas nodaļas vadītāja Anna Balandina stāsta, ka pārmaiņas skars ne tikai muzeja vizuālo tēlu. Apmeklētājus sagaidīs jaunas izstāžu zāles apakšzemes piebūvē un vēsturiskās ēkas bēniņu daļā, atjaunota pastāvīgā ekspozīcija un daļēji atsegtas krātuves. Muzeju plānots padarīt atvērtāku sabiedrībai gan telpu, gan saskarsmes ziņā: «Muzejs būs pieejams ģimenēm ar bērnu ratiņiem un apmeklētājiem ratiņkrēslos, tāpat apmeklētāju ērtībām būs pieejams bezvadu interneta pieslēgums, atpūtas zonas pastāvīgajās ekspozīcijās, bērnu nodarbību telpa, kafejnīca, suvenīru veikals un  konferenču zāle.» Plānots arī turpināt iesākto sadarbību ar radošajām industrijām — pieredze liecina, ka tas veicinot jaunu auditoriju piesaisti un muzeja pakalpojumu attīstību.

Viens no pārzīmološanas lielākajiem izaicinājumiem bijis panākt, ka LNMM jaunā identitāte iekļautos citu muzeju, Mākslas muzeja «Rīgas Birža», Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) un Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzeja, grafisko zīmju pulkā. Daži no zīmoliem izveidoti pavisam nesen, bet ticis diskutēts par DMDM identitātes maiņu. Tomēr šobrīd primārāks esot šī muzeja rekonstrukcijas jautājums, un pārzīmološana noteikti sekotu pēc tās.