«Dizaina kamasutra». Foto — Jūlija Prohorenkova

Kamasutra — jutekliskas baudas ieskautas kodolīgu un viegli iegaumējamu tēžu veidolā. Šoreiz pirms Valentīndienas apskatu Daces Stabulnieces grāmatu «Dizaina kamasutra», pievēršoties cita veida estētiski fiziskām baudām. Tām, ar kurām savā ikdienā saskaras ikviens. Šīs baudas ir telpas un vide, kurā dzīvojam, priekšmeti un pakalpojumi, kurus lietojam. Tas ir dizains.

Sižeti Olga Dolina 14. februāris, 2019

Latvijas grāmatnīcu plauktos jau kādu laiku dižojas mūsu platuma grādiem netipiski koša, koķeta un graciozi izaicinoša, turklāt savā kategorijā pirmā un pagaidām vienīgā rokasgrāmata topošajiem interjera dizaineriem — «Dizaina kamasutra». Nosaukums, bez šaubām, ir veiksmīgs mārketinga instruments, vienlaikus noderīgas informācijas koncentrāts šajā grāmatā attālina to no šķietamās vieglprātības. Izdevuma trumpis ir beidzot skaidri formulēts pilna interjera projekta veidošanas cikls. Darbību ābece, sākot no komunikācijas ar klientu, ideju attīstības līdz projekta konceptuālām un tehniskām izstrādēm, sava darba rutīnas organizācijas, realizācijas stratēģijām, rasējumiem, tāmēm, budžetiem, honorāriem un līgumiem, autoruzraudzības un nodošanas etapiem.

Mērķis = specializācija + prakse + mūžizglītība

Interjera dizainā saplūst radošums un racionalitāte. Teju 300 lappušu apjomīgajā, bet izmēros parocīgajā izdevumā par to pārliecina grāmatas autore Dace Stabulniece — interjera dizainere ar gandrīz desmit gadu mācību un darba pieredzi Latvijā, Lielbritānijā un Austrijā.

Grāmata iecerēta kā uzticams kompanjons, tilts starp teoriju un praksi jaunajiem dizaineriem, kas ļautu salikt svarīgākos punktus uz «i» un iedrošinātu tālākai attīstībai. Pievērsiet uzmanību ciparam «1» uz grāmatas muguriņas — sekos arī turpinājums. Autores komunikācija ar lasītāju ir saistoša. Teju katrā no apakšnodaļā, īpaši grāmatas otrajā, praktiskajā, daļā, konsekventi un apdomāti tiek uzdoti jautājumi — gan konkrēti, gan vispārīgi un problemātiski. Turpat — arī atbildes. Šādi raugoties, «Dizaina kamasutra» ir par to, ko jums vienmēr kārojies zināt, bet kautrējāties pajautāt. Tāpat noderīgi ieskatīties dizaina valodas terminu vārdnīcā grāmatas beigās.

Teorija ir viens, realitāte — kas cits. Darba pieredzes un procesu pārzināšanas no profesijas aizkulisēm autorei netrūkst, visi klupšanas akmeņi un uzvaras lauru vainagi piemērīti uz sevis. Toties prieks, ka par «neizbēgamām» grūtībām tiek rakstīts ar dzīvīgi rozā un zaļiem burtiem. Caur rindām nolasāma arī neviltota empātija un mīlestība pret dizainu kā procesu, nevis tikai skaistu rezultātu, tāpēc lasīšanas vieglums un uzticēšanās sajūta rodas jau no pirmajām rindkopām. Balstīta individuālos pieredzes stāstos, «Dizaina kamasutra» iegūst intīmāku lasīšanas prieku, nekā to varētu sagaidīt no teorētiskas mācību grāmatas. Lai arī mēs nemācāmies no citu kļūdām, parasti labprāt par tām uzzinām. Šajā ziņā grāmata vien nedaudz paver amata aizkulises speciālos iestarpinājumos «Kļūdas, no kurām uzmanīties». Autore grāmatā pieradina pie atklātības, tāpēc kārotos uzzināt vēl vairāk par konkrētām situācijām un to risinājumiem.

Katrs jauns projekts = jauna, pielāgota stratēģija

Grāmatas pamatā ir autores maģistra darbs Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļā. Var izcelt akadēmiski uztrenētos pamatus — satura rādītājs ir pārdomāts un ērti strukturēts. Topošā dizainera «pavārgrāmata» sastāv no divām pamatsastāvdaļām — dizainera kompetencēm un dizaina procesiem. Vērtīgs papildinājums ir arī citu informatīvu resursu, grāmatu, žurnālu, interneta platformu pārskats. Bet vispirms mums bez liekas vilcināšanas tiek piedāvātas 22 potenciāli veiksmīga dizainera īpašības. Paņemiet zīmuli un sāciet atzīmēt, vai pacietība, pašdisciplīna, objektivitāte, «domāšana ārpus rāmjiem», ambiciozitāte, drosme, atbildība ir par jums? «Būt interjera dizaineram — tas ir dinamiski progresīvs dzīvesstils ar radoši konstruktīvu domāšanu, stratēģisku mērķtiecību, empātisku atbildību, loģisku filozofiju,» rezumē grāmatas autore.

Kompetenču sadaļā daudz tiek apjēgta profesijas būtība, uzsvērta dizainera identitāte un unikalitāte kā stūrakmens, kas kļūst arvien aktuālāks digitālo tehnoloģiju kundzības laikmetā.  Pārlecot uz grāmatas beigām, redzēsiet sešus spilgtus piemērus no pašmāju dizaina profesionāļiem — saldajā ēdienā atstātas grāmatas redaktores Ievas Laubes intervijas ar Zani Teteri–Šulci, Agnesi Rudzīti, Andu Ozoliņu, Annu Buteli, Mārtiņu Pīlēnu un Armandu Vecvanagu.

Katras nodaļas jautājumus papildina dažādu nozaru speciālistu ieteikumi. Arhitekte, personīgās izaugsmes un biznesa menedžmenta konsultante Laila Strunke iesaka, kā formulēt mērķus un apzināties savus resursus. Filozofijas doktors Edmunds Apsalons sniedz atbildes efektīvas komunikācijas kompetenču pilnveidošanā. Multimākslinieks un dizainers GOSH (Guntars Ošenieks) runā par projekta koncepcijas veidošanas nozīmi, savukārt jurists Artūrs Gurskis konsultē par interjera dizainera darba līgumu nepieciešamību un specifiku.

Drosme + pārliecība = unikalitāte

Jebkura grāmata par dizainu pieprasa pastiprinātu uzmanību tās vizuālajam izpildījumam. Dizaina un salikuma autores Montas Briedes arsenālā ir plašs grafisko rīku klāsts, kas izceļ un strukturē vēstījumu. Dažbrīd apjomīgus teksta blokus laicīgi nodala ērti pārskatāmi saraksti, tēžu rindas, sarindotas ar dažnedažādām ilustratīvām ikonām. Spēlē ar burtveidolu izmēriem un biezinājumiem vien praksē apliecina mūsdienu lasītāja alkas pēc dinamikas, biežas fokusa un «bildes» maiņas. Krāsas — zaļš, rozā, balts, melns — kaleidoskopiski un šķietami haotiski mainās no lapas uz lapu. Izdevuma autore norāda — viena no veiksmīga dizainera īpašībām ir spēja mainīties. Grāmatas grafikas dizaina «atrakciju montāža» to savā ziņā apliecina.

Grāmatas āķīgā mākslinieciskā forma visu laiku balansē uz naža asmens, lai no avanscēnas neizstumtu saturu. Tam noteikti atradīsies pretinieki: Māras Drozdovas kliedzošās un asprātīgās ilustrācijas būs trieciens minimālistiski lakonisku formu piekritējiem. Turpretī citi šādu emocionālu vizualitāti novērtēs kā drosmīgu, atraktīvu un neikdienišķu. «Tēli, kas atdzīvojas ilustrācijās un asociatīvi atgādina iesācēja bailes, nedrošību un sapņainumu, palīdz radīt vieglu, rotaļīgu noskaņu. Četru krāsu valoda, divas mūsdienīgu burtveidolu ģimenes un plaukstas izmērs rada uzticama drauga sajūtu, kāda ir nepieciešama topošajam interjera dizaineram,» grāmatu raksturo Dace Stabulniece.