Tualetes galdiņš «Mona». Foto — Krists Spruksts

«Kanttari» mēbeles ir viegli atšķirt starp citām — tām ir izteiksmīgas koka faktūras, ko visbiežāk izceļ pulēta vara un misiņa akcenti, un 20. gadsimta vidus stilistika, kas papildināta ar moderniem elementiem. Lai gan zīmols radies vien 2017. gada izskaņā, tas jau paguvis sevi pierādīt, iegūstot vairākus starptautiskus apbalvojumus, un pašlaik turpina iesākto, plānojot dalību Eiropas lielākajās dizaina izstādēs.

Sižeti Dārta Dīriņa 3. aprīlis, 2019

Uzņēmuma dibinātāji ir Renāts Kotļevs un Agnese Stalte. Renāts ir «Kanttari» radošais un tehniskais dizainers, materiālu eksperts un atbildīgais par ražošanas procesiem, bet Agnese atbild par mārketingu un komunikāciju ar klientiem. Uzņēmuma saliedēto komandu papildina Renāta brālis Ruslans — kvalitātes kontroles un ražošanas vadītājs, kā arī augsti kvalificēti un talantīgi mēbeļu meistari ar lielu pieredzi.«Mēs ar Renātu esam ļoti laba komanda — viņš ir radošs, bet es — piezemēta. Tas ir tāds tandēms, kas ļoti labi virzās uz priekšu. Šad un tad viens otru varam piebremzēt vai, tieši otrādi, — pabakstīt. Man šķiet, ka tieši atšķirīgi cilvēki ar dažādām zināšanām un pieejām spēj visātrāk un veiksmīgāk veicināt maza uzņēmuma attīstību, jo mūsu kompetences nepārklājas,» spriež Agnese.

Ideja par ekskluzīvu mēbeļu zīmolu lielā mērā saistāma ar Renāta talantu, interesi un zināšanām par koka un metāla apstrādi kombinācijā ar tieksmi atklāt arvien jaunas lietas. Ilggadējs darbs ar kokmateriāliem un nebeidzami eksperimenti ļāvuši uzkrāt pieredzes bāzi, ko «Kanttari» veidotāji uzskata par «uzņēmuma galveno pievienoto vērtību, kas tik ātri sāka nest augļus». Pamazām palielinoties klientu un interesentu lokam, jaunie uzņēmēji nonākuši līdz pašu definētam atskaites punktam, kurā sapratuši, ka «spēj vizuāli skaisti uzzīmēt, tehniski pareizi izdomāt un kvalitatīvi izgatavot praktiski jebkuras sarežģītības mēbeli».

Metālisks spīdums un koka dziļums

«Kanttari» produkciju raksturo divas galvenās stilistiskās līnijas: 20. gadsimta 50. gadu jeb «mid–century» stila mēbeles, kas papildinātas ar mūsdienīgām detaļām, un mēbeles, kuras zīmola veidotāji dēvē par «luxury collection» — tās veidotas ekscentriskākā manierē. Abos virzienos skaidri nolasāms «Kanttari» īpašais rokraksts — neierasti krāsu risinājumi, dažādu metālu un koka faktūru savienojumi, ko autori paši raksturo kā retro stilu ar modernu pieskārienu». Dizains spēlējas ar kontrastiem — piemēram, masīvu ozolkoka pusdienu galdu balsta vara «hairpin» kājas un matēti melna TV galdiņa atvilktes apdarinātas ar spoži pulētu misiņu.

Jebkura «Kanttari» mēbele ir Renāta iedvesmas rezultāts. Dažas idejas ir izsapņotas un ilgi detaļās izlolotas, bet citas mērķtiecīgi zīmētas konkrētam pasūtījumam. Pie «Kanttari» klienti vēršas gan ar konkrētām vēlmēm un parametriem, gan abstraktām idejām, kuras vēlāk tiek pārvērstas unikālos produktos. Uzņēmuma izveidotāji atzīst, ka lielākais azarts radīt un eksperimentēt esot tieši tajos gadījumos, kad pasūtītāja iecerētā mēbele ir kas netradicionāls, jauns un vēl nebijis. Agnese skaidro: «Lai nonāktu līdz gala produktam, ir jāiziet cauri ilgstošam izpētes procesam. Latvijā nav nemaz tik daudz metālapstrādes speciālistu, un ne visi spēj radīt ko estētiski pieņemamu. Tādēļ mēs paši esam apstrādājuši ļoti daudzus paraugus, līdz ieguvām ko skaistu. Turklāt ar skaistumu vien nepietiek — mēbelei ir jābūt funkcionālai, ērti kopjamai. Citreiz pie mums nāk konkurenti un prasa, kā iespējams panākt kādu konkrētu efektu. Manuprāt, to īpašu padara tieši tas, ka mēs paši esam līdz tam nonākuši.

Mēbeļu izveides procesā amatniecības tradīcijām blakus tiek liktas mūsdienīgas tehnoloģijas; tiek radīti jauni apstrādes efekti, meklējot atšķirīgus vizuālos, estētiskos un tehniskos risinājumus. Apvienojot dažādus kokmateriālus, tajos tiek iestrādātas metālu inkrustācijas, nereti apdarē izmantojot arī epoksīda sveķus. Krāsainie metāli tiek dažādi apstrādāti — skrāpēti, pulēti, patinēti, vecināti, tā radot atšķirīgas noskaņas. Spīdīgie metālu akcenti bijuši arī iedvesma zīmola nosaukumam un logotipam — tie līdzinās metālisko krāsu vabolēm (sugas nosaukums latīņu valodā ir «cantharis» — aut. piez.). Tās dabā ir sastopamas bezgala atšķirīgas — gan metāliski zaļas kā patinēts metāls, gan rūsganas kā metāls ar rūsas kārtiņu, gan spoži zeltītas kā pulēts misiņš.

Piedalīties konkursos un izstādēs

«Kanttari» radītāji izmantojoši atbalstu, ko sniedz LIAA Radošo industriju inkubators, attīstības finanšu institūcija «Altum» un grantu programma «Atspēriens». «Altum» aizdevums radošajiem braucieniem devis iespēju reprezentēt uzņēmumu starptautiskās izstādēs, bet uzvara konkursā «Atspēriens» palīdzējusi tikt pie finansējuma jaunu ražošanas iekārtu iegādei. «Turu roku uz pulsa visām valsts piedāvātajām programmām, jo Latvijā tiešām ir daudz dažādu iespēju. Nesaprotu tos uzņēmējus, kuri apgalvo, ka šeit nekādu palīdzību nevar saņemt. Vienkārši vajag vairāk skatīties, meklēt un saprast, kā savu ideju pielāgot dažādiem projektiem. Protams, arī mēs esam saņēmuši atteikumus un neesam izturējuši konkursus, taču arī negatīvā pieredze ir bijusi ļoti vērtīga,» uzskata Agnese.

Jau pirmajā darbības gadā «Kanttari» guvis vairākus starptautiskus dizaina apbalvojumus. Ēdamgalds «Sarma» novērtēts gan ar «European Product Award», gan ar sudraba godalgu konkursa «A’ Design Award» kategorijā «Mēbeļu, interjera priekšmetu un mājlietu dizains». 2018. gada aprīlī «A’Design Award» saņēma arī kumode «Hundertwasser 100H2O». Starptautiskas nozares speciālistu žūrijas atzinīgs novērtējums sniedzis produktiem plašāku atpazīstamību un kvalitātes garantu, vairojis potenciālajos klientos uzticību. Pēc dalības šajos konkursos «Kanttari» arvien biežāk uzrunā cilvēki, kuri līdz šim par zīmolu nav zinājuši.

Pagājušā gada sākumā «Kanttari» bija vieni no nacionālā stenda pārstāvjiem dizaina izstādē «Interiors Show IMM» Ķelnē, bet septembrī piedalījās «Maison&Objet» izstādē Parīzē, kurā tika izrādīta jaunākā ekskluzīvo mēbeļu kolekcija. Vēlāk ar šo pašu kolekciju «Kanttari» piedalījās arī izstādē «Design Isle» Ķīpsalā, kur Latvijas publika ar zīmola mēbelēm tika iepazīstināta pirmo reizi. Latvijas tirgus esot patīkami pārsteidzis — ar lielu publikas interesi, pozitīvām atsauksmēm un labu gaumi.

Vērtējot līdz šim paveikto, Agnese secina: «Domāju, ka mūsu uzņēmuma gada laikā gūtie rezultāti ir ļoti labi. Šobrīd mēs paplašināmies. Pārvācāmies uz plašākām telpām, pieņemam jaunus darbiniekus, aktīvi piedalāmies izstādēs, dibinām kontaktus ar jauniem sadarbības partneriem un apmierinām augošo pieprasījumu. Mēs esam citādi, ar savu rokrakstu un nākotnes vīziju, uz kuru mērķtiecīgi virzāmies.»