Attēls — Rūta Jumīte

Mākslinieču dueta «Skuja Braden» veidotais Latvijas paviljons «Selling Water by the River» («Tirgot ūdeni upes malā») Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē ieguvis plašu ievērību un tiek vērtēts kā viena no izteiksmīgākajām šī gada izstādes ekspozīcijām. Paviljonā izmantotās metaforas — privātās un publiskās telpas attiecības, skatīšanās un ūdens — iedzīvinātas arī grafikas dizaineres Rūtas Jumītes veidotajā vizuālajā identitātē.

Ziņas Fold 16. jūnijs, 2022

«Latvijas paviljona nosaukums «Selling Water by The River» ir aizgūts no dzenbudisma koāna un aicina pārdomāt atšķirīgus procesus gan sabiedrībā, gan mūsu individuālajās dzīvēs un apjaust, ka daudzas lietas, pēc kā tiecamies, mums jau ir pieejamas. Paviljona ekspozīcijā māja un upe kļūst par metaforām, par apziņas stāvokļa apzīmētājiem, mainīgiem un dzīviem organismiem ar dažādu pieredžu atspulgiem. Te tiek sapludinātas robežas starp privātām un publiskām teritorijām un tiek uzdoti jautājumi, kā iespējams dzīvot un sadzīvot seismisku pārmaiņu pilnajā mūsdienu pasaulē, kad viesmīlība ir kļuvusi par neoliberālisma patēriņa preci, strauji ir augusi nepatika pret visu fiziski vai konceptuāli atšķirīgo, un agresija pret «ciemiņu» var kļūt par sabiedrību formējošu manifestu,» stāsta paviljona kuratore Andra Silapētere.

 

Izstādi Latvijas paviljonā var uztvert kā piesātinātu sajūtu un skatīšanās pieredzi. Andra norāda, ka groteskie tēli «Skuja Braden» porcelāna traukos atsaucas uz skatīšanos un vērošanu kā būtisku pasaules uztveres daļu gan aktīvā, gan pasīva formā, tādēļ acs kā fizisks un metaforisks elements ir klātesošs ļoti daudzos mākslinieču darbos. Acs tēls ieņem būtisku lomu arī dizaineres Rūtas Jumītes veidotajā paviljona vizuālajā identitātē, kas atsaucas uz «Skuja Braden» radīto daiļradi.

 

«Attīstot ideju par grafisko valodu, mērķis bija stāstīt par mākslinieču identitāti, un radīt sajūtu par ekspozīciju kopumā, neuzsverot atsevišķus darbus, bet saglabājot mīklainību un radot sajūtu par privātās un publiskās telpas mijiedarbības iespējām,» stāsta Rūta. Viens no galvenajiem motīviem paviljona grafikas dizainā ir ūdens. Tas atklājas gan uzrakstos, kas vizuāli saplūst, gan virmojošajā fona attēlā, no kura iznirst «Skuja Braden» darbos redzamās acis. Par vizuālās identitātes pamattoni izvēlēts zelts, ko mākslinieces bieži izmanto savā daiļradē. Atsakoties no zeltam raksturīgā mirdzuma, grafiskajā vidē tas ieguvis smilšu krāsas un tekstūras raksturu.

 

Latvijas paviljonu «Selling Water by the River» Venēcijas biennāles 59. starptautiskajā mākslas izstādē var apmeklēt līdz 27. novembrim. Plašāka informācija par ekspozīciju — paviljona mājaslapā.