Grafikas «Atkarība» un «Depresija» — Emīls Salmiņš. Publicitātes foto

Lai uzsāktu sarunu par mentālo veselību un mazinātu stigmu, kas saistīta ar to, biedrība «Ogle» sadarbībā ar apģērbu zīmolu «One Wolf» radījusi t–kreklus ar mākslinieku Laimas Jurčas, Emīla Salmiņa un Kristiana Brektes īpaši veidotām grafikām, kas pievēršas dažādām garīgās veselības problēmām.

Ziņas Fold 5. janvāris, 2023

«Ogle» ir mentālās veselības atbalsta biedrība, kuras mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt pašnāvību riska izplatību Latvijā par 25% un uzlabot garīgās veselības jomu, izglītojot sabiedrību par tās nozīmi. Runāšana par mentālās veselības problēmām nepalielina risku saskarties ar tām. Bet nerunāšana gan,» atzīmē biedrības pārstāvji. «Ogle» aizsākās kā mūzikas festivāls, ko pēc dēla zaudējuma, aizdomājoties par to, cik maz Latvijā tiek runāts par cilvēka mentālo veselību un pašnāvībām, 2020. gadā kopā ar domubiedriem sarīkoja Cepurīšu ģimene. Biedrība regulāri turpina rīkot dažādus pasākumus, kur līdz ar lekcijām un diskusijām par psihisko veselību, apmeklētāji var baudīt arī mūziku.

 

Turpinot pievērst sabiedrības uzmanību ar mentālo veselību saistītiem jautājumiem, «Ogle» uzrunāja vairākus Latvijas māksliniekus, aicinot radīt grafikas par dažādām garīgās veselības problēmām. Modes dizainere Laima Jurča pievērsusies trauksmei, mākslinieks Kristians Brekte savā grafikā runā par pašnāvības tēmu, savukārt grafiķis Emīls Salmiņš veidojis darbus par depresiju un atkarībām. «Izvēlējos tēmas, kas skar mani pašu un cilvēkus man apkārt. Esmu redzējis, cik ātri mūsdienās jauni censoņi aizslīd neīstajos ceļos, un atpakaļceļš ir ļoti grūts,» komentē Emīls. Viņš norāda, ka dalība projektā ļāvusi aizdomāties arī par paša problēmām un reflektēt par tām.

Sadarbībā ar «One Wolf» mākslas darbi sietspiedes tehnikā pārnesti uz t–krekliem, zīmola pārziņā bijusi arī auduma izvēle, piegrieztņu veidošana un kreklu šūšana. Tāpat kā «One Wolf» uniseksa apģērbi, arī «Ogles» t–krekli piemēroti ikvienam nēsātājam. Dizainere Agnese Narņicka norāda, ka savās kolekcijās «One Wolf» bieži runā par sabiedrībā būtiskām tēmām, tāpēc dalība šajā projektā šķitusi likumsakarīga. Agnese strādā arī kā pasniedzēja Latvijas Mākslas akadēmijā, kur novērojusi, ka mentālās veselības tēma studentu vidū kļūst arvien aktuālāka. «Jaunieši kļuvuši gan emocionālāki, gan prasīgāki,» komentē dizainere.

 

Katram kreklam uz muguras uzdrukāts QR kods, kas ved uz lapu, kurā viegli atrast nepieciešamos kontaktus, lai palīdzētu sev vai apkārtējiem. Plašāka informācija par t–krekliem — biedrības «Ogle» Instagram kontā.