Zvilnis «Daydreamer» — «Onlyonly studio»

Iepazīstinām ar Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2025 ziemas pieteikšanās sesijas darbiem produktu dizaina kategorijā, ko žūrija izvirzījusi dalībai nākamajā kārtā. No 16 pieteikumiem dalību konkursā turpinās pieci darbi — divi no tiem tapuši studiju procesa laikā. LDGB 2025 uzvarētāji piecās konkursa kategorijās, kā arī Grand Prix balvas un titula «Jaunais dizainers» ieguvēji tiks noskaidroti 5. jūnijā svinīgā apbalvošanas ceremonijā Sporta 2 kvartālā.

Ziņas Fold 30. maijs, 2025

«Darbi, kas turpinās dalību otrajā kārtā, — no starptautiskām sadarbībām līdz kolekcionējama dizaina objektiem un eksperimentāliem risinājumiem, kuros izmantotas mākslīgā intelekta tehnoloģijas, — ir spilgti piemēri mūsdienīgai pieejai, un tie izceļami ar savu kvalitāti, kontekstu un aktualitāti. Visiem dizaineriem un ražotājiem, kuri plāno nākotnē pieteikties Latvijas Dizaina gada balvai, iesakām pievērst uzmanību inovācijai ne tikai vietējā līmenī, bet arī internacionāli. Tāpat vēlamies vērst uzmanību uz zemo aktivitāti dizaina aizsardzības jomā. Dizainparauga reģistrācija ir vienkāršs, pieejams un efektīvs veids, kā pasargāt savu intelektuālo īpašumu, jo īpaši, ja galvenais noieta tirgus ir Latvijā. Diemžēl tikai neliela daļa iesniegto darbu šādu rīku izmanto,» stāsta kategorijas atlases žūrijas priekšsēdētāja Sarmīte Poļakova.

Nominanti

PAA un Karima Rašida vannas istabas produktu kolekcija «Pointe»

Darba autori — Karims Rašids (Karim Rashid) un «PAA» radošā komanda: Ieva Kalēja, Pēteris Treicis, Normunds Vītoliņš. Darba pasūtītājs — «PAA»

 

Vannu ražotājs «PAA» sadarbībā ar pasaules mēroga dizaina zvaigzni Karimu Rašidu ir radījis divas jaunas kolekcijas, kas izceļas ne vien ar unikālu formu, bet arī inovatīvu funkcionalitāti nelieliem mājokļiem. Vannu un izlietņu kolekcija «Pointe» piedāvā neierastu siluetu, kas iedvesmojies no baletdejotāju kurpītēm. Atšķirībā no ierastās vannas formas, kas paplašinās virzienā uz augšu, «Pointe» vanna augšdaļā sašaurinās, ieskaujot ķermeni un tādējādi stimulējot emocionālo labsajūtu. Šī nelielā, bet nozīmīgā atkāpe no ierastā dizaina rada futūristisku, tomēr elegantu iespaidu, iemiesojot kustību un dinamiku. Risinājums ar negatīvā leņķī vērstām vannas malām prasa visaugstāko precizitāti gan formveidē, gan ražošanas procesā. Vairāk par «Pointe» — šeit.

Zvilnis «Daydreamer»

Darba autors un pasūtītājs — «Onlyonly studio»

 

Dizaina un arhitektūras studijas «Onlyonly» radītais zvilnis «Daydreamer» no jauna pārdomā atpūtas jēdzienu mūsdienu hipersavienotajā laikmetā. Objekts atbild uz jautājumu — kas notiek brīdī, kad novēršamies no nepārtrauktās informācijas «skenēšanas» un ļaujamies apzinātai pauzei? Balstoties uz astoņām precīzi izstrādātām nerūsējošā tērauda kājām, «Daydreamer» paceļ lietotājudažus centimetrus virs zemes. Zviļņa virsmu veido asimetriski segmentēti, lateksā ietērpti neatkarīgi elementi, kas novieto ķermeni neierastā pozā starp sēdus un guļus stāvokli. Objekta reljefs seko cilvēka auguma aprisēm, iezīmējot specifiskas zonas katrai ķermeņa daļai un tādējādi pastiprinot ķermenisko apziņu. «Daydreamer» dinamiskā forma rada intriģējošu paradoksu — kamēr siluets atsaucas uz veiktspējas estētiku («performance aesthetics»), tā funkcija ir nodrošināt pilnīgu mieru. Savukārt dabīgais latekss sniedz taktilu pieredzi, kas līdzinās cilvēka pieskārienam, vienlaikus vēršot uzmanību uz materiālu ekoloģiju un ilgtspējību. «Daydreamer» tika prezentēts Roterdamas Dizaina biennālē 2025. gada februārī un martā, kā arī mesē «Collectible» Briselē, veicinot Latvijas dizaina starptautisko atpazīstamību. Vairāk par zvilni — šeit.

Apģērbu kolekcija «Melanholija X»

Darba autores — Iveta Vecmane, Hanna Vecmane. Darba pasūtītājs — Iveta Vecmane

 

Apģērbu kolekcija «Melanholija X» ir divu paaudžu radošas sadarbības rezultāts — modes dizainere Iveta Vecmane to radījusi kopā ar savu meitu Hannu Vecmani, Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas skolnieci. Šis tandēms kolekcijai piešķir dziļu, personisku noskaņu, kurā savijas dažādi laika, kultūras un emociju slāņi. Burts «X» nosaukumā simbolizē gan nezināmo, gan pretstatu krustpunktus — labo un ļauno, sievišķo un vīrišķo, pagātni un nākotni. Tērpi veidoti ar rokām — tamborējumi, ādas elementi un īpaši krokojumi, kas radīti ar vēsturisku iekārtu no 20. gadsimta 30. gadiem, simboliski sasaista tagadni ar Latvijas amatniecības mantojumu. Sadarbībā ar amatniekiem izstrādātas unikālas rotas no ādas atgriezumiem, apliecinot kolekcijas ilgtspējas principus. «Melanholija X» eksperimentē ar uniseksa koncepciju — silueti apzināti deformēti, pārdomāti balansējot starp klasisku formu un mūsdienīgu, brīvu identitātes izpausmi. Tajā atklājas vēlme pārskatīt ierastos žanrus un radīt apģērbu kā pašizpausmes instrumentu, nevis ierobežojumu. Garajās bizēs pītajās matu šķipsnās savijas paaudžu pieredze, dzimtas stāsti un tagadnes līdzpārdzīvojumi. Mistiskie, ēteriskie tēli iemieso melanholijas noskaņu — apjukumu, trauslumu, neziņu, kas raksturīga šodienas pasaulei. «Melanholija X» nav tikai modes kolekcija — tā ir estētiska un emocionāla izpēte par to, kā cilvēks jūtas laikmetā, kurā viss mainās. Vairāk par «Melanholija X» — šeit.

«Jaunā dizainera» balvas nominanti produktu dizaina kategorijā

Apģērbu kolekcija «Chimericwear»

Darba autore — Liāna Pabērza Darba pasūtītājs — Zviedru Tekstildizaina skola (The Swedish School of Textiles)

 

«Chimericwear» ir dizaineres maģistra darbs Zviedru Tekstildizaina skolā (The Swedish School of Textiles). Kolekcija aizsākās ar autores personīgā tālruņa bilžu arhīva analīzi: simtiem atkārtotu, šķietami banālu kadru — saulrieti, dzīvnieki, ainavas un patēriņa preces. Šie «digitālie atkritumi» kļuva par sākumpunktu pārdomām par kolektīvo vizuālo domāšanu un mūsu attiecībām ar attēliem digitālajā laikmetā. Radās jautājums — kā šīs vizuālās vienības apvienot un pārnest jaunā kontekstā? Izmantojot mākslīgā intelekta rīkus un 3D programmatūru, tika radīti digitāli rediģēti apdrukas dizaini, kas balstīti uz attēliem, ko varētu uzskatīt par «nemākslinieciskiem». Taču tieši tādēļ tie atklāj spēcīgu kultūras slāni. Kolekcija veidota, izmantojot digitālo tekstila druku un eksperimentālas bezatkritumu konstrukcijas, kas vienkāršus auduma taisnstūrus pārvērš telpiskās formās. Vizuālas kļūmes jeb «glitch» efekti un sirreālas estētikas elementi savieno digitālo un fizisko modes dizainu, veidojot hibrīdstāvokli, kas atspoguļo mūsu laikmeta realitāti. Kolekcija ir sākums zīmolam «Chimera Lab», kas iestājas par ētisku tehnoloģiju izmantojumu un cilvēka intuīcijas sadarbību ar mākslīgo intelektu radošajā procesā, veidojot jaunas realitātes. Vairāk par «Chimera Lab» — šeit.

Keramikas sakņaugu glabātuves «Džūkste»

Darba autors — Ādams Sūna. Darba pasūtītājs — MIKC Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola

 

Keramikas sakņaugu glabātuves «Džūkste» ir paredzētas kartupeļu, burkānu, sīpolu un ķiploku uzglabāšanai. Lai gan trauku gabarīti izstrādāti konkrētiem dārzeņiem, tie ir piemēroti arī citiem sakņaugiem. Glabātuves paredzēts novietot virtuvē vai pieliekamajā — sev ērtā, viegli pieejamā vietā. Keramika nodrošina dārzeņiem optimālu mikroklimatu — tumsu, sausumu un dabīgu ventilāciju —, kas pietuvina uzglabāšanas apstākļus pagraba videi. Šie faktori ir būtiski dārzeņu ilgstošai svaiguma saglabāšanai, īpaši pilsētvidē, kur pagrabi ne vienmēr ir pieejami. Trauka augšpusē ar jostu piestiprināta džutas auduma «cepure», kas ar savilcēja palīdzību viegli atverama un aizverama, nodrošinot ērtu piekļuvi sakņaugiem un vienlaikus saglabājot atbilstošu mikroklimatu.

Par LDGB 2025

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 ziemas pieteikšanās sesijā kopumā tika saņemti 68 pieteikumi, un dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzījusi 33 darbus, no kuriem septiņi ir topošo dizaineru pieteikumi. Dalībai Latvijas Dizaina gada balvas 2025 konkursa otrajā kārtā kopā izvirzīti 59 darbi. Pilns nominantu saraksts ir pieejams LDGB mājaslapā. Konkursa otrā kārta norisināsies no 2025. gada 2. jūnija, kad starptautiskā fināla žūrija klātienē vērtēs nominantus un izvirzīs finālistus. Fināla žūrija arī lems par katras kategorijas uzvarētāju un Latvijas Dizaina gada balvas Grand Prix ieguvēju. Konkursa otrā kārta noslēgsies ar Dizaina gada balvas apbalvošanas ceremoniju 2025. gada 5. jūnijā Sporta ielas kvartālā Rīgā. Precīza konkursa fināla norises programma drīzumā tiks izziņota LDGB mājaslapā.

 

Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā, ko pasniedz ar mērķi apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru sasniegumus, kā arī veicināt Latvijā radīta dizaina izmantošanu un dizaina nozares attīstību. Latvijas Dizaina gada balva ar Kultūras ministrijas atbalstu dibināta 2017. gadā. Līdz 2025. gada maijam to organizē Latvijas Dizaina centrs.

 

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas «Jaunais Eiropas Bauhaus» oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD.