
Interneta žurnāls «Satori» izdevis rakstnieces un scenāristes Elizabetes Lukšo–Ražinskas pirmo grāmatu pieaugušajiem — stāstu krājumu «Netīro matu diena». Grāmata vērīgi un jūtīgi seko jaunas varones dēkām — no asiņainām mēnešreizēm skolā līdz izmisīgiem centieniem tikt pie bērna. Tās dizaina autore ir māksliniece un dizainere Estere Betija Grāvere, kura stāstos jaušamo atmosfēru radījusi, «kūrējot» Elizabetes personīgās fotogrāfijas. Izvēlēto attēlu sērija nenomāc tekstu, bet gan to atbalso, veidojot paralēlu, vizuālu stāstu.
Stāstu krājumā «Netīro matu diena» apkopoti gan iepriekš publicēti, gan jauni stāsti par pieaugšanu, kas, balansējot uz dokumentālās prozas robežas, līkumo cauri bāriem un bērnības takām, uzved kalnos, bet reizēm ļauj vienkārši blenzt gaismiņās, kas atmirdz asfaltā. Viss tajos notiekošais ir izdomāts, un viss tajos notiekošais ir īsts. «Tā kā stāsti ir daļēji dokumentāli, par vairumu man šķiet, ka tie patiešām ir notikuši. Brīžiem ir jāatceras, ka tas nemaz nenotika, ka es negāju uz to veikalu un ka tas stikls nav man iedūries kājā tajā vasaras dienā. Es to esmu izdomājusi,» interneta žurnāla un grāmatas izdevēja «Satori» intervijā saka Elizabetes Lukšo–Ražinska.
Grāmatas redaktors ir dzejnieks Henriks Eliass Zēgners, bet dizainu, izmantojot Elizabetes personīgās fotogrāfijas, veidojusi māksliniece, dizainere Estere Betija Grāvere. Viņa stāsta, ka visi jau uzreiz zinājuši, ka grāmatai jābūt arī vizuālai, taču idejas atšķīrās. Elizabetei bija padomā fotogrāfijas, bet dizainere sākumā meklēja citus ceļus un pirmajam variantam piedāvāja pašas veidotas grafikas. Lai arī to radošā komanda «nesajuta» kā īsto, tagad dizainere pati priecājas par rezultātu un atklāj, ka bijis «interesanti strādāt ar dokumentālām bildēm no Elizabetes arhīva, mazliet jaucot lasītājam galvu ar dažādām īstām un izdomātām realitātes plaknēm». Viņa vēlējās, lai attēls būtu «pusdokumentāls», atstājot brīvu vietu interpretācijai. Attēli atgādina ainas, ko, braucot mašīnā vai vilcienā, vērojam aiz loga. Tie ir it kā kustībā, izsmērēti, pusnojaušami, līdzīgi neskaidrām atmiņām. Esterei Betijai svarīgs uzdevums bija attēlu sēriju «nokūrēt» tā, lai tā nedominē pār tekstu, bet veido atmosfēru un iedod lasītājam mirkli, kurā apstāties un pakavēties savās sajūtās pēc izlasītā. Ne katram stāstam ir savs attēls, taču «visa attēlu sērija paralēli stāstiem veido savu naratīvu, atbalsojoties no teksta».


«Elizabetes stāsti pārvērš skumjas skaistumā. Vai varbūt pat atklāj mums, ka skumjas vienmēr bijušas skaistas. Tikai tas ir bijis jāuzraksta, un Elizabete to ir izdarījusi. Atklājusi mums, ka, iespējams, skumjas ir skaistuma sinonīms. Viņa redz dzīvi jūtīgi un vērīgi, apzinās nāves klātesamību un samierina mūs ar to. Pēc stāstu izlasīšanas ir daudz vieglāk ieraudzīt savas ikdienas vienreizīgumu, trauslumu un nozīmību. Tas ir brīnišķīgs debijas stāstu krājums, tieši tāds, kādu mums jau sen vajadzēja, tāds, kurš ļauj vieglāk elpot un justies ērtāk savā cilvēciskajā ierobežotībā, caur šo pieņemšanu sasniedzot bezgalību,» stāstu krājumu raksturo dzejniece un rakstniece Inga Gaile.
Daudzos Elizabetes stāstos notikumi risinās vasarā. Tas ir viens no iemesliem, kas Esteri Betiju Grāveri mudināja veidot grāmatas vāku rozā un oranžā krāsā. Vienlaikus šī izvēle iet roku rokā ar nosaukumu, kas ir, citējot Elizabeti jau pieminētajā intervijā, «kaut kas sievišķīgs, hipsterīgs, neērts, nepareizs un viegls». Vāku rotā divi attēli. «Viens ir pušnojaušams ar, iespējums, mazu Elizabeti, un otrs — pazudis, neatradies vai nekad nemaz nav pastāvējis,» teic dizainere.


Elizabete Lukšo–Ražinska (1990) ir rakstniece un scenāriste. Viņa ir viena no bērnu iemīļotās grāmatu sērijas «Emī un Rū» autorēm, bet kā scenāriste strādājusi pie filmas «Pastkarte no Romas», kas pagājušajā gadā nacionālajā kinobalvā «Lielais Kristaps» tika atzīta par gada labāko pilnmetrāžas spēlfilmu. Elizabetes stāsti un esejas kultūras medijos publicētas kopš 2014. gada, bet «Netīro matu diena» ir autores pirmā grāmata pieaugušajiem, pie kuras viņa strādājusi arī Ventspils Starptautiskajā Rakstnieku un tulkotāju mājā.
Estere Betija Grāvere studē maģistrantūrā «Werkplaats Typografie» programmā «ArtEZ» mākslas akadēmijā Nīderlandē. Viņa darbojas gan vizuālajā mākslā, gan grafikas dizainā, veidojot vizuālās identitātes («Sporta pils dārzi», «Satori» u.c.), kā arī grāmatu dizainu, kas vairākkārt ticis nominēts grāmatu mākslas balvai «Zelta Ābele».

Viedokļi