«Graci» brokastu pārslu iepakojuma dizains — «DPJN». Publicitātes attēls

Oktobra beigās apbalvojumu «Best of the Best» prestižajā «Red Dot Design Award» konkursā saņēma dizaina aģentūras «DPJN» veidotais iepakojums zīmola «Graci» brokastu produktu līnijai «Health». «Graci» brokastu pārslas un putras veikalos pieejamas jau vairāk nekā piecus gadus, bet pāreja uz jaunu iepakojumu dizainu notikusi 2018. gada sākumā, sasaistot to ar ražošanas procesu modernizāciju un eksporta tirgu apguvi.

Sižeti Evelīna Ozola 13. novembris, 2018

Darbs pie iepakojumu dizaina pārveides uzsākts 2017. gadā, un produkti jaunajā izskatā nonāca veikalos šī gada sākumā. Iepriekšējais iepakojumu dizains vairs nav bijis lietojams, jo, līdz ar jaunas ražotnes atvēršanu Ādažos, roku darbu, tajā skaitā etiķešu līmēšanu un iepakojumu aizvalcēšanu, šogad nomainījusi mehāniska ražošana. Savukārt galvenais iemesls pārejai uz angļu valodu produktu nosaukumos bijis uzņēmuma straujais lēciens ārvalstu tirgos — patlaban «Graci» eksportē produkciju uz vairāk nekā 10 valstīm, un jau noslēgti sadarbības līgumi ar izplatītājiem vēl citās valstīs.

Jaunā dizaina izveide uzticēta birojam «DPJN», kas specializējas pārtikas iepakojumu dizainā un kura 20 gadu pieredzē šis ir jau ceturtais un augstākais «Red Dot» apbalvojums. «Izaicinājums bija saglabāt zīmolam «Graci» raksturīgās dizaina iezīmes, tajā pašā laikā produktam piešķirot jaunu elpu. Veiksmīgas sadarbības pamatā ar dizaineriem bija precīzi nodots uzdevums un reizē paļaušanās uz viņu ekspertīzi. Process bija sarežģīts, darbietilpīgs, tomēr rezultāts ir tā vērts,» sadarbību komentē Alise Balgalve, zīmola «Graci» izveidotāja un vadītāja.

Jaunajam iepakojumam izvirzīti divi galvenie uzdevumi: sargāt produktu un pievērst mērķa klienta uzmanību. Alise skaidro: «Bija svarīgi, lai tas spētu saglabāt mušļus un putras svaigas visu derīguma termiņu. Papildus pievērsām uzmanību estētikai, lai paciņa izskatās labi un nav saburzījusies, sākot no ražotnes, noliktavas, veikala plauktiem, iepirkumu ratiem, kases lentas līdz cilvēka iepirkumu maisam, pieliekamajam un brokastu galdam. Lai produkts būtu svaigs lietošanas laikā, iepakojumā iestrādāts slēdzējs jeb «ziperis», tādējādi to var vairrākkārtīgi atvērt un aizvērt.»

Balstoties uz tirgus pētījumiem, kuri liecina, ka pircēji aizvien mazāk laika pavada pie veikala plaukta un tikai 5–10% cilvēku pamana jaunus produktus, izvirzīts mērķis veidot vizuāli iespaidīgu dizainu. Uz kraftpapīra iepakojumiem saglabāti un akcentēti zīmolam raksturīgie lielie burti un košās krāsas. Papildus izceltas zīmolam svarīgas nianses, piemēram, katra produkta funkcija veselības stiprināšanā — tas panākts ar ikonām un mazāka izmēra uzrakstiem. Izkārtojot «Graci» paciņas noteiktā secībā, veidojas uzraksts HEALTH, kas ne tikai piesaista uzmanību, bet ir arī zīmola galvenais vēstījums. Burti provocē no tiem veidot jaunus vārdus, kas reizē palīdz produktus pārdot — pircēji iepakojumus paņem rokās. Alise piemetina: «Interesanti, ka dizains ļāva atrisināt arī «tā dārgā mušļa» problēmu, jo labu laiku cilvēku prātos bija iesakņojies uzskats, ka esam dārgi, lai gan cena kilogramā bija salīdzinoši mazāka nekā citiem līdzīgiem produktiem. Vecais dizains vizuāli padarīja iepakojumu mazāku.»

«Health» līnijas sešu veidu mušļu un četru veidu putru iepakojumi iekļauti Berlīnes Komunikācijas muzeja «Red Dot Winner Selection 2018» izstādē, kur tie blakus citiem izciliem iepakojumu dizaina paraugiem būs skatāmi līdz nākamā gada 13. janvārim, savukārt nākamgad tie ceļos uz «Red Dot Design Award» muzeju Esenē. Tas būs pirmais no Latvijas iepakojuma dizainparaugiem, kas nokļūs šajā muzejā.