Klients — «Ignilife», ilustrācija — «Panic»

Animācijas studijai «Panic» izdevies pierādīt, ka maza un talantīga komanda, liekot lietā mārketinga zināšanas un stratēģisku pieeju, var pārsteigt pasaules izcilākos reklāmas nozares prātus. «American Express», «McDonalds», «Colgate», «Ernst & Young» ir tikai daži no globālajiem zīmoliem, kas izvēlējušies strādāt ar jaudīgo Latvijas uzņēmumu.

Sižeti Madara Kandevica 7. augusts, 2019

«Panic» studija tapa pirms pieciem gadiem, un tās mērķis bija ambiciozs — radīt izcilas, globāli konkurētspējīgas animācijas. Tās dibinātājs, multimediju dizainers Gints Gūtmanis ticēja, ka pašmāju ilustratoru, animatoru un 3D speciālistu radošo potenciālu iespējams apvienot pasaules līmeņa studijā. Viņš bija un vēl joprojām ir pārliecināts — animācija ir viens no spēcīgākajiem «storytelling» jeb stāstu radīšanas veidiem, kur izdomai nav robežu.

Animatora iemaņas Gints lielākoties ieguvis praksē, ilgus gadus krājot pieredzi dažādās reklāmas, dizaina un digitālo pakalpojumu aģentūrās. Laika gaitā Gints sapratis, ka vēlas fokusēties tieši uz animāciju kā vizuāli pievilcīgu un emocionāli uzrunājošu stāstīšanas formātu. Sākotnēji «Panic» idejas autors uzrunāja draugus un paziņas, kuri ticēja animatora vīzijai, un gada laikā izveidojās četru cilvēku komanda. Studija sāka darboties kā jaunuzņēmums, diendienā uzturoties koprades telpās. Pati pirmā vizualizācijas kampaņa bija vienkārša — kādam medicīnas jomas uzņēmumam bija nepieciešams attēlot trīsdimensionālu smēres tūbiņu TV reklāmas klipā.

Domāt vizuāli, izpildīt stratēģiski

Gints, «Panic» sirds un dvēsele, atzīst, ka nozīmīgs ir ne tikai talants. Būtiska ir katra komandas biedra personība un harizma. «Mums ir ārkārtīgi svarīgi, lai varam lepoties ar darbu, ko veicam. Turklāt lepoties dažādās nozīmēs — gan ar to, kā apskatījām konkrēto uzdevumu un atradām risinājumu, gan ar to, kā sasniedzām kampaņas mērķus. Kā cilvēkiem ar izteikti vizuālu domāšanu, mums ir svarīgs estētiskais izpildījums, tomēr vienlaikus paturam prātā kampaņas un klienta biznesa mērķus,» saka Gints. Pēc pāris gadu darba Gints nolēma piesaistīt studijai cilvēku, kurš būtu atbildīgs tikai par biznesa attīstību. Tā komandā nonāca Rita Šteimane, kurai ir vairāk nekā desmit gadu pieredze reklāmā un mārketingā. ««Panic» ambīcijas un potenciāls mani saistīja jau no pirmās dienas. Zinu, ka komanda spēj padarīt neiespējamo iespējamu. Ar šādu domu arī katru dienu ceļos un strādāju, jo gribam visai pasaulei parādīt to jaudu, kas paslēpusies mūsu ofisā,» saka Rita. Pēc pieciem gadiem un trīspadsmit valstīs īstenotiem projektiem soli pa solim komanda izaugusi līdz piecpadsmit cilvēkiem.

Jau trīs gadus «Panic» strādā ar «airBaltic» pie «ķiršu cenu» kampaņām. Tās guvušas gan lokālu, gan starptautisku atzinību un ir izcils piemērs ciešai un veiksmīgai sadarbībai ar klientu, kas ļauj animatoriem izpausties radoši un reizē sasniedz kampaņas mērķus. «Mēs nekad nezinām, uz ko vēl aktīvie ķirši ir spējīgi, līdz brīdim, kad saņemam nākamo tēmu, kas jānodod skatītājam. Turklāt pats izstrādes process ir ārkārtīgi interesants, it īpaši — ķiršu balsu ieraksti,» stāsta Rita.

«Panic» vārds reklāmas industrijā arvien biežāk izskan starptautiski, un tā nav nejaušība. «Tas ir mērķtiecīga darba rezultāts un ambiciozas komandas spēks, kas turpina augt un ieņemt arvien jaunus plašumus,» saka Gints, «viens veiksmīgs projekts uzrunā jaunus sadarbības partnerus — radošās un digitālās tīkla aģentūras. Tas nozīmē, ka, pierādot sevi tepat Latvijā, sadarbībā ar zīmoliem, kas atpazīstami citviet, ir vieglāk uzrunāt un iegūt klientus pasaulē.» Savukārt iespēja strādāt ar starptautiskiem klientiem ir ļāvusi saskarties ar industrijām un tēmām, par ko kādreiz varējuši tikai sapņot. Piemēram, šopavasar Šveicē sākās sociālā kampaņa par orgānu ziedošanu, kuru «Panic» veidoja kopā ar radošo aģentūru «Farner Consulting AG». Savukārt kopā ar radošo aģentūru «Ogilvy NY» un digitālo aģentūru «Bajibot» radīts 3D video saturs hologrāfiskajiem displejiem, kas izmantoti «Ernst & Young» klientu pasākumos.

Labs stāsts, skaņa un detaļas

Kā atšķirt labu animāciju no sliktas? «Panic» uzskata, ka kvalitatīva darba pamatā ir trīs būtiski pieturpunkti: labs stāsts, skaņa, kā arī spēja saskatīt un izcelt detaļas. Neatkarīgi no tā, vai mērķis ir viena ilustrācija vai trīs minūšu video, naratīvs ir pats svarīgākais. Animācijā stāstu būvē ar izvēlēto stilistiku, dizaina elementiem, kustību un mūziku. Koncentrējoties uz vizuālo pusi, labs animators nekad neaizmirsīs par skaņu — arī tā spēj pacelt vai gremdēt stāstījumu. Puse no veiksmīga video ir mūzika un skaņu efekti, kas rada atbilstošu atmosfēru, lai nodotu skatītājam stāstu vēl izteiksmīgāk. Pēc Ginta domām, lielāko atšķirību prasmīgā un pilnvērtīgā animācijā redzam tieši detaļās — krāsu izjūtā, tēlu kustībās un elementu plūdenumā. Detaļu slīpēšana var aizņemt pat 20% animācijas izstrādes laika, taču tur slēpjas īstā meistarība.

«Varētu šķist, ka radošā nozarē svarīgākais ir rezultāts, taču tā ir tikai daļa patiesības. Protams, izcili paveikti projekti ļauj piesaistīt citu aģentūru un korporatīvo klientu uzmanību. Taču tas, kas viņus interesē vairāk, ir — kā top šie veiksmīgie darbi? Kādi procesi, sistēmas un domāšanas veidi nodrošina ikviena projekta īstenošanu līmenī?» par starptautisku klientu piesaisti stāsta Rita, «tāpēc īpašu uzmanību pievēršam darba stilam, iesaistošiem un izzinošiem procesiem, ne tikai mērķiem. Labprāt stāstām klientam, kā nonākam pie koncepta, kā rodas animācija, dalāmies ar novērojumiem un pasaules tendencēm.»

Gatavi augt un pieņemt jaunus domubiedrus

Tuvāko trīs gadu laikā «Panic» vēlētos pietuvoties tam, lai varētu sevi saukt par vienu no pasaules labākajām animācijas studijām. Tomēr paši vērtē, ka priekšā ir vēl daudz darba. Komandu motivē apziņa, ka ieņemtais kurss ir pareizs. Sarunas laikā Gints un Rita ik pa laikam uzsver, ka ir gatavi pieņemt projektos arī jaunus kolēģus, taču viņiem jābūt gataviem mācīties. Tehnoloģijas un animācijas iespējas attīstās, vizuālās tendences un mārketinga prasības nemitīgi mainās. «Panic» uzstādījums ir sekot līdzi aktualitātēm, lai spētu piedāvāt augstākā līmeņa izpildījumu. Studija priecājas par katru komandas biedru, kurš gatavs atvest uz Latviju jaunas zināšanas. Tāds ir arī ilustrators un animators Eduards Balodis, kurš pabeidzis Ziemeļvalstu Multimediju akadēmiju (NoMA, Nordic Multimedia Academy) Dānijā.

Rita un Gints vairākkārt uzsver, ka svarīga ir ne tikai profesionāļu piesaiste. «Panic» studijai būtiski ir saglabāt arī brīvu, nepiespiestu darba atmosfēru, spēt pasmieties par sevi un brīvi jokot ar kolēģiem. «Panic» humora izjūta atklājas vairākos projektos — piemēram, viens no pēdējiem darbiem, kas īstenots sadarbībā ar digitālo aģentūru «Wrong», bija reklāma kopīgajam klientam «airBaltic». Reklāmas klipā «Panic» dancināja ziemeļbriedi. Savukārt, kad animēto fontu platforma «Animography» uzaicināja «Panic» piedalīties starptautiskajā projektā «A Word, a Week», studija izveidoja īsfilmu par paniku tualetes kabīnē.