Attēls — «Arhiteksti»

Līdz 31. martam Latvijas Nacionālajā bibliotēkā skatāma augstskolas RISEBA Arhitektūras un dizaina fakultātes studentu un mācībspēku kopīgi veidota izstāde, kas tapusi, iedvesmojoties no arhitekta, mākslinieka un pedagoga Džona Hejduka lielformāta struktūru «Objekts/Subjekts» instalācijas «Projekts Rīga».

Ziņas Fold 13. marts, 2023

Amerikāņu arhitekts Džons Hejduks (John Hejduk) bija viena no redzamākajām figūrām 20. gadsimta arhitektūras pedagoģijā. Hejduka unikālā pieeja arhitektūras izglītībai radīja inovatīvu pedagoģisku procesu — vides projektu, kurā studentiem tiek dota iespēja iepazīt pilno darba ciklu no idejas definēšanas līdz fiziskai projekta realizēšanai.

 

Jau iepriekš rakstījām par trīs sējumu izdevumu «Džons Hejduks: Projekts Rīga», kas iezīmēja 35 gadu jubileju, kopš Filadelfijas Mākslas universitātē tika izstādīta Rīgai veltītā Hejduka instalācija. Grāmata dokumentē divu antropomorfu struktūru — Objekta un Subjekta — tapšanas gaitu un aizsāk projekta jauniestudējumu Rīgā un citviet Latvijā.

Objekts un Subjekts ir daļa no Hejduka naratīvo struktūru repertuāra, ar kuru palīdzību arhitekts radīja pasaules, stāstīja stāstus un centās izzināt cilvēka eksistences būtību. Abas antropomorfās, vairāk nekā astoņus metrus augstās struktūras tika būvētas, balstoties uz viņa 1985. gada akvareli, kas simbolizēja Hejduka atmiņas par Rīgu. Pats instalācijas darināšanas process notika, izmantojot tolaik inovatīvu vides projekta pieeju — Hejduka studenti un kolēģi akvareļa skici analizēja, pārvērta darba rasējumos un būvēja ārpus akadēmiskās studiju vides.

 

Latvijas Nacionālajā bibliotēkā apskatāmajā izstādē ir redzami pēdējo gadu laikā tapušie RISEBA studentu un mācībspēku vides objektu maketi, skices, gleznas un praktiskas pārdomas par Džona Hejduka daiļradi Rīgas un Latvijas kontekstā. «Otrais cēliens: Projekts Rīga» palīdz Hejduka «Rīgai» atgriezties mājās pirms Objekts un Subjekts kā vides projekts tiks realizēts Rundāles pils pagalmā, uz Sātu «Tilta uz nekurieni» un citviet Latvijā.