Foto — Jānis Vecbrālis

Zīmola «Blue Shock Bike» radītāji sapņo par apvērsumu transporta sistēmā un sper pirmos soļus, lai pēc iespējas vairāk braucēju pārsēdinātu uz elektrodivriteņiem, kas bez piepūles ļauj traukties ar ātrumu līdz pat 25 km/h un izmanto dabai draudzīgu tehnoloģiju.

Sižeti Evelīna Ozola 3. novembris, 2014

Kādēļ gan divritenim būtu vajadzīgs motors? Ja braukt labos laikapstākļos pa līdzenu virsmu ir patīkami, tad minoties kalnā, pa smiltīm vai pret vēju bieži vien gribas, lai kāds palīdzētu ātrāk tikt uz priekšu. Elektrodivriteņi atvieglo un paātrina pedāļu mīšanu, tādēļ tos iecienījuši cilvēki, kam ik dienu jānobrauc lieli attālumi, jāpārvietojas kalnainā vai vējainā apvidū, jāpārvadā smagi saiņi vai mazi bērni, vai jātaupa veselība. Motorizēti divriteņi ir ļoti populāri velo lielvalstīs Nīderlandē, Vācijā un Dānijā, kā arī Āzijā, kur ar tiem bieži vien tiek aizstātas automašīnas.

Elektrovelosipēds bez pūlēm ļauj braucējam sasniegt ātrumu 25 km/h; motora baterijas uzlāde aizņem vien pāris stundas, un ar to pietiek, lai nobrauktu līdz pat 70 kilometriem. «Blue Shock Bike» katalogs šobrīd piedāvā divu tipu rāmjus — sporta un pilsētas —, taču Artis Daugins, viens no uzņēmuma dibinātājiem, stāsta, ka viņa komanda spēj izgatavot jebkura dizaina un konstrukcijas divriteni pēc īpaša pasūtījuma. To, ka «Blue Shock Bike» puiši mīl izaicinājumus, apliecina stāsts par viņu radīto modulāro velostatīvu risinājumu — 2013. gadā vien dažās dienās izdomātas, izgatavotas un Mežaparka estrādē piegādātas divtūkstoš mobilas velonovietnes Dziesmu svētku apmeklētājiem.

«Blue Shock Bike» komandas kodolu veido projektu konsultants Neils Kalniņš un brāļi Daugini — Ivars ir augstas kvalifikācijas metinātājs, bet Arti varētu raksturot kā vizionāru. Nemitīgi domājot par jauniem paņēmieniem elektrodivriteņu būvei un popularizēšanai, Artis saka, ka velosipēdi esot tikai maza daļa no uzņēmuma ambiciozajām idejām, kas saistās ar elektromobilitāti. Alternatīvā enerģija puišus interesē ne tikai divriteņu dzinējos — viņi tic, ka jau tuvā nākotnē pilsētās aizvien biežāk sastapsim dažādu veidu elektrotransportu un pakāpeniski atbrīvosimies no naftas atkarības un piesārņota gaisa. «Blue Shock Bike» dibinātāju sākotnējā iecere bijusi ražot elektrotaksometrus, taču puišu jauneklīgā aizrautība investorus nav pārliecinājusi. Toreiz enerģiskie divdesmitgadnieki vēl nevarēja nodemonstrēt darbnīcu, pilnu ar elektrodivriteņiem, kurus viņi izgatavojuši paši savām rokām. Te notiek divriteņu projektēšana, izgatavošana, krāsošana un salikšana, pierādot, ka Liepājas pilsētas centrā var atrasties arī nelielas ražotnes.

Latvijas pircējam divriteņa cena virs tūkstoš eiro var šķist pārāk augsta, taču jāatceras, ka Eiropā un ASV ražotie analogi ir līdz pat trim reizēm dārgāki. «Kad izmet loku ar elektrodivriteni, par cenu vairs nekaulējas,» smejas Artis. Atklājuši, ka tieši testa braucieni potenciālos pircējus pārliecina vislabāk, «Blue Shock Bike» komanda aktīvi strādā, ieviešot nomas punktus Latvijas pilsētās un piedāvājot divriteņus izmēģināt dažādos publiskos pasākumos.

Uzņēmums izmantojis Kurzemes Biznesa inkubatora pakalpojumus, un puiši atzīst, ka vērtīgākais atbalsts ir bijusi iespēja ceļot un iepazīt elektrodivriteņu ražošanas un pārdošanas specifiku, apzināt potenciālos konkurentus, jo ar vietējo tirgu vien «Blue Shock Bike» ir par šauru. Latvijā elektrodivriteņu priekšrocības pirmie novērtējuši transportlīdzekļu nomas uzņēmumi un pašvaldības — ar motorizētiem velosipēdiem jau pārvietojas Smiltenes, Jūrmalas un Auces pašvaldības policisti. Lai gan elektrodivriteņi Latvijas ielās vēl ir retums, pakāpeniska veloinfrastruktūras un ekoloģiskas domāšanas attīstība ļauj cerēt, ka nākotnē tiem pievērsīsies arvien vairāk braucēju.

Raksts sagatavots Liepājas radošo industriju žurnālam «Creative Coast», kas drukātā izdevumā iznāk 2014. gada 7. novembrī un turpmāk bez maksas būs pieejams Liepājas Kultūras pārvaldē.