Attēls — «Formup»

No jūnija līdz septembrim Kazahstānas galvaspilsētā Astanā norisinās starptautiskā izstāde «Expo 2017», kurā piedalās arī Latvija. Nacionālās ekspozīcijas vizuālā identitāte tapusi grafikas dizaina studijā «Formup» un balstīta idejā par Latviju kā satikšanās vietu.

Sižeti Evelīna Ozola 17. augusts, 2017

Latvijas dalību «Expo 2017» organizē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, kas par paviljona moto izvirzījusi «tikšanās vieta Latvija — enerģija ir mūsu dabā». Vizuālās identitātes pamatā ir plašāks koncepcijas apraksts: «Pateicoties izdevīgai ģeogrāfiskajai atrašanās vietai, Latvija jau gadsimtiem ilgi, kamēr vien ir tikuši veikti darījumi, ir bijusi tikšanās vieta — starp cilvēkiem, uzņēmumiem un valstīm. (..) Mēs esam raduši būt atvērti šiem krustpunktiem, dot tiem mājas un radīt apstākļus, lai sarunas un darījumi noritētu veiksmīgi un cilvēki šeit justos labi. (..) Jaunas tikšanās — jauna enerģija.»

Ideja par krustpunktiem, satikšanos un dažādību viegli nolasāma izstādes vizuālajā identitātē. «Latvijas ekspozīcijas logotips veidots adaptīvs, kas dod iespēju variēt ar tā izskatu, saglabājot vizuālo kodolu. Tas vairāk bija pragmatisks iemesls, ņemot vērā dažādo formātu daudzumu un tehniskos nosacījumus, kas dažādiem izstrādes veidiem atšķiras. Bija arī svarīgi, lai identitāte papildinātu paviljona centrālos objektus, kas sastāv no poligoniem,» stāsta «Formup» vadošais dizaineris Artis Tauriņš.

Tā kā Astanā valstu paviljoni izvietoti jau esoša izstāžu centra korpusos, turklāt Latvijas paviljona finansējums ir krietni mazāks kā iepriekšējos «Expo», šoreiz izstādes grafikai ir īpaši liela nozīme. Artis Tauriņš stāsta, ka izstādei sagatavots lērums materiālu: fasāžu un interjera baneri, info stendu noformējumi, sēžamie pufi, dažādi drukas materiāli, suvenīri un digitālie materiāli. Interjerā un drukas materiālos izmantota krievu valoda, kas Kazahstānā ir ikdienas sarunvaloda, bet fasāžu baneri veidoti oficiālajā kazahu valodā.

Latvijas paviljonā Astanā izvietotas trīs nelielas, daudzšķautņainas telpas, kas izgaismojas dažādos toņus. Divās no tām atrodas 3D realitātes konsoles, ar kuru palīdzību apmeklētāji var iejusties Latvijas dabas, bobsleja trases un Rīgas vidē, bet trešajā iekārtots suvenīru veikaliņš. Izstādes dizainu veidojis arhitektu birojs «12 līnijas» — arhitekte Agnese Lāce, Renāte Pablaka, Kristiāna Šakina–Novika, Dita Oberšate, Krišs Smildzers, Indra Jankovska un Rihards Vietriņš. Latvijas paviljona producents un radošais direktors ir Ansis Egle.

Latvijas paviljonā tiek prezentēti piedāvājumi transporta un loģistikas, tūrisma, informācijas tehnoloģiju, augstākās izglītības un citās jomās. Īpaša vieta atvēlēta VAS «Latvijas Dzelzceļš» un tās izstrādātajam ūdeņraža lokomotīves modelim. Vispasaules izstāde «Astana Expo 2017» apskatāma līdz 10. septembrim.