Ilustrācija — «Froont»

Domājot par Latvijas intelektuālo potenciālu un tā nozīmi ekonomikas izaugsmē, ierasts atsaukties uz citu mazo valstu veiksmīgajiem piemēriem, kas iekarojuši savu vietu pasaules tirgū. Kad un kas tad būs Latvijas «skaips» un «nokija»? Atliek vien vērīgāk ielūkoties vietējā tehnoloģiju nozarē, lai saprastu, ka patiesībā viss jau notiek.

Sižeti Veronika Viļuma 6. februāris, 2014

Veiksmes stāsts Nº1

Gada sākumā medijus pāršalca ziņa par kontaktu organizēšanas rīka «Cobook» panākumiem. Teju pirms trim gadiem dibinātās kompānijas radītāju inženieru Kaspara Danča un Jāņa Danča mērķis bija padarīt kontaktu organizēšanu ērtāku un pārskatāmāku. Lai arī šajā jomā jau bija vērojami vairāki centieni, patiesi labu risinājumu esot trūcis. To apstiprina arī fakts, ka «Cobook» par vienu no labākajām lietojumprogrammām 2012. gadā atzinis «Apple», lejupielādējuši miljoniem lietotāju un izcēluši tādi mediji kā «TechCrunch», «Lifehacker», «The Next Web» u.c. Šogad «gudro adrešu grāmatiņu» iegādājusies ASV kompānija «FullContact» Denverā, uz kurieni drīzumā pārcelsies arī «Cobook» sešu cilvēku komanda. Šī apvienošanās nozīmē ne tikai nosaukuma maiņu, bet arī profila paplašināšanu un potenciālu pieejamību ne tikai iOS vidē, kā tas bijis līdz šim, gan arī lietotāju datu glabāšanu mākoņservisā, tādējādi ļaujot tam piekļūt katrā laikā neatkarīgi no lietotāja atrašanās vietas.

Bizness biznesam

Neapmierinātība ar esošajām iespējām uz jaunu risinājumu izstrādi pamudinājusi Māri Daģi un Kristapu Alku, e–komercijas rīka «Sellfy» veidotājus. Šī platforma ikvienam ļauj pārdot digitāla satura produktus lietotājiem ērtā veidā — ar hipersaiti. E–grāmatas, fotogrāfijas, video, programmatūru un jebkura cita veida digitālo saturu iespējams augšupielādēt «Sellfy» vidē, kur tam jāpievieno cena, un pārdošanu ar sociālo tīklu palīdzību vai mājaslapā iespējams uzsākt uzreiz. «Sellfy» nodrošina failu uzglabāšanu, maksājumu veikšanu un produkta nogādi lietotājam. Platformas autori sākotnēji nodarbojušies ar «WordPress» tēmu un dizaina izstrādi. Pamanījuši, ka pietrūkst ērta veida digitālu produktu tirgošanai, viņi sāka strādāt pie risinājuma, kas noderētu kā pašiem, tā arī citiem radošiem cilvēkiem — digitālo grāmatu autoriem, mūziķiem, fotogrāfiem un citiem. Šobrīd «Sellfy» biznesa inkubatorā un kopā strādāšanas vietā «TechHub» turpina produktu attīstīt, strādājot pie integrācijām, kas padarīs «Sellfy» lietošanu vēl pieejamāku plašākam lietotāju lokam.

Atšķirīgā veidā tirgotājiem palīdz cits Latvijā radīts rīks «Reach.ly», kuru izveidojis Ernests Štāls. Tas analizē lietotāju uzvedību, kad tie apmeklē, apskata un ar vai bez pirkumiem atstāj klienta interneta veikalu. Iezīmes tiek sagrupētas, un, balstoties uz tām, lietotājus iespējams iedalīt vairākās kategorijās ar tām atbilstošām raksturiezīmēm un ieradumiem, piemēram, impulsīvos pircējos vai pircējos, kuri rūpīgi salīdzina pirkumus pirms to iegādes. Analītikas platforma meklē iespējas labāk iesaistīt pircēju, lai tas preci iegādātos. Minētais mājaslapas īpašniekam ļauj izveidot atbilstošākus piedāvājumus, kā arī sniegt mērķa grupai piemērotas atlaides.

Ietaupīt laiku un naudu

Ietaupīt naudu ceļojot un nepārmaksāt par mobilo sakaru viesabonēšanu ļauj Latvijā izstrādātā mobilā aplikācija «Roamer», kas darbojas 54 valstīs. Nikolaja Ustinova un Pjotra Antropova radītais pakalpojums palīdz lietotājiem ietaupīt, zvanot no ārzemēm ar jaunu SIM karti, bet saglabājot savu tālruņa numuru. Ietaupījuma summa gan atkarīga no valsts, kurā šo pakalpojumu izmanto.

Laiku, ko veltīt mierīgai grāmatu pārlapošanai, lielākajai daļai cilvēku, šķiet, atrast nākas arvien grūtāk. Šeit talkā nāk pašmāju e-grāmatu lasīšanas rīks «Fastr». «Savu darbību sākām pēc «Garage48» pasākuma 2012. gadā. Divu gadu laikā nonācām līdz produktam «Fastr Books», kas ir vieta, kur var nopirkt un lasīt grāmatas mobilajās ierīcēs,» par uzņēmuma rašanos stāsta tā dibinātājs Eldars Loginovs. Piedalījušies vairākās starptautiskās start–up konferencēs, «Fastr» savu nākotni redz kā sava veida e-grāmatu «Spotify», kas lasītājiem piedāvā plašu grāmatu klāstu par noteiktu abonentmaksu. Janvāra beigās «Fastr Books» grāmatu katalogā lasītājiem bija pieejams 1200 grāmatu, no kurām 26 — latviešu valodā. To skaits pakāpeniski aug, ik dienas pievienojot 2 – 3 grāmatas.

Kvalitāte ne tikai profesionāļiem

Daudzi jau atzinīgi novērtējuši rīku, kas ļauj izveidot pievilcīgu mājaslapu dizainu arī tiem, kuri ar programmēšanu nav uz «tu». «Froont» ļauj izstrādāt mājaslapu dizainu interneta pārlūkprogrammā, izmantojot vienkāršu interaktīvu interfeisu. Izvēlētais dizains ērti pielāgojas dažādām ierīcēm, ļaujot rezultātu apskatīt tieši tādu, kādu to redzēs lietotāji. Uzņēmums dibināts 2012. gadā, un šobrīd tā komandā darbojas septiņi cilvēki. «Froont» pulcējis jau 45 000 lietotāju, un decembrī testa režīmā palaista arī maksas versija. Uzņēmuma līdzdibinātāja Anna Andersone nenoliedz, ka ir saņemti sadarbības piedāvājumi un izrādīta interese produktu pārpirkt, taču «Froont» vēlas palikt neatkarīgi, rēķinoties vienīgi ar pašu nākotnes plāniem.

Globālas ambīcijas piemīt arī uzņēmumam «Sonarworks», kura dibinātājs Kaspars Sproģis izgudrojis un patentējis skaņas signāla apstrādes tehnoloģiju, kas nodrošina digitālu skaņas korekciju telpā un piedāvā digitālo audio signālu apstrādes programmatūras risinājumu gan profesionāļiem, gan entuziastiem. «Sonarworks» programmatūra uzlabo klausīšanās pieredzi, atjauninot skanējuma kvalitāti, kas ir pietuvināta oriģinālam izpildījumam. Tas ir skaņas korekcijas tehnoloģiju evolūcijas nākamais solis, koriģējot gan skandas, gan arī telpas akustiku.

Parādīt stāstu

Labāk vienreiz redzēt, nekā tūkstošreiz dzirdēt — tā varētu raksturot platformu «BuzzTale», kas ļauj izveidot teksta, foto vai īsus video stāstus, izmantojot iPhone. «Dzīvās» blogošanas projekts radīts biznesa inkubatorā «eegloo» Rīgā, un tā potenciāls novērtēts arī Somijas biznesa akseleratorā «Startup Sauna», kas pazīstams iesācējuzņēmumu vidū. Sākotnēji «BuzzTale» bijusi zināma ar nosaukumu «Latte», taču ar nosaukuma maiņu platformas saturs nav mainījies. «BuzzTale» no vairākiem atšķirīgu lietotāju izveidotajiem fragmentiem ļauj radīt vienotu stāstu, kas ilustrē, piemēram, notiekošo biznesa konferencē, restorāna atklāšanā u.tml. Šis rīks noderīgs uzņēmumiem, un tā līdzdibinātājs Andris K. Bērziņš lepojas, ka «BuzzTale» pirmais korporatīvais klients ir telekomunikāciju uzņēmums «Tele2».

Februāra sākumā divu gadu jubileja aprit datu vizualizācijas rīkam «Infogram», kas ātri un ērti ļauj izveidot un dalīties ar infografikām un interaktīviem grafikiem. Uzņēmuma līdzdibinātājs Uldis Leiterts stāsta, ka pakalpojumu izmanto miljons lietotāju visā pasaulē, to vidū «biroja cilvēki», kuriem vieglāk pārskatāmā informācija noder prezentācijās un pārdošanā, mediji (tostarp tādi grandi kā «Al Jazeera», «The Huffington Post», «Le Monde», «The Verge» u.c.), izglītības iestādes. «Piemēram, vēstures stundā apgūto skolēni patstāvīgi sakārto infografikā, kas viņiem ļauj strukturēt zināšanas, bet skolotājiem — stundas laikā ērti izskatīt trīsdesmit darbus,» skaidro Uldis. Pāris gadu laikā «Infogram» komanda izaugusi no trim līdz divdesmit cilvēkiem, savukārt lietotāji izveidojuši vairāk nekā 1,6 miljonus infografiku, un tā ir lielākā datu vizualizācijas komūna pasaulē.

Turpina attīstīties

«Froont» līdzdibinātāja Anna Andersone, «Fastr Books» Eldars Loginovs un Māris Daģis no «Sellfy» ir vienisprātis — pēdējo divu gadu laikā Latvijas start–up vide strauji attīstījusies, radušās jaunas vietas un notikumi, kas ļauj satikties, veidot komandas. Ja pirms pāris gadiem jomas entuziastus pulcēja «Open Coffee Club Riga» un «Garage48» rīkotie pasākumi, nu jau iespējas satikt domubiedrus un potenciālos biznesa partnerus ir krietni plašākas. Nesen aizvadīts «Startup Weekend Riga», gaidāma «TechChill Baltics» konference, kuru iesildīs «Mini Seedcamp» un «Leancamp» meistarklases. Tomēr Anna piebilst, ka Latvijā joprojām pietrūkst «sabiedriskās zināšanu bāzes». Igauņiem pēc «Skype» izveidojās izpratne par to, kas notiek, ja valstī tiek nodibināta kompānija, kura gūst milzu panākumus visā pasaulē. Veiksmīgo uzņēmumu atgriezeniskā saite ar Latvijas start–up vidi, dalīšanās pieredzē un iespēja no tās mācīties jaunajiem uzņēmumiem, viņasprāt, ir tas, kas veicinātu nozares attīstību. Māris papildina: «Kas nepieciešams, lai būtu vairāk veiksmīgu uzņēmumu? Droši vien pāris veiksmīgu projektu, kas pierādījuši, ka viss ir iespējams.»

Uldis Leiterts runā par divām start–up paaudzēm un atšķirīgiem iznākumiem: «Veiksmīgākie turpina attīstīties, daļa konsolidējas, bet citi klusām izzūd. Tomēr viens ir skaidrs — tie, kuri sākuši ar «startapiem», «normālā» darbā vairs neatgriežas, jo tas ir pārāk garlaicīgi.»