Grāmata «Form Follows Fiction». Foto — Daniela Treija

Jaunā dizainere Daniela Treija šogad noslēdza studijas Eindhovenas Dizaina akadēmijā ar diviem projektiem: amizantu dizaina fikcijā sakņotu darbu kopumu «Form Follows Fiction» un ironisku atsauci uz mūsdienu dizaina tendencēm «Not Another».

Ziņas Ieva Laube 7. decembris, 2015

Daniela Treija sevi sauc par starpdisciplināru dizaineri ― viņas darbi apvieno objektus, attēlus un vizuālo komunikāciju. Strādājot ar daudzveidīgām vizuālā attēlojuma metodēm, viņa savu radošo balsi spēj izteikt visskaidrāk, radot asprātīgus un estētiski pievilcīgus darbus.

Taustāma fikcija

«Pētot, kā fikcionāli elementi un stāsti atstāj iespaidu uz reālo pasauli, es nonācu pie termina «dizaina fikcija». Tā ir prakse, ko pielieto iespējamu nākotnes scenāriju un dizaina ideju ģenerēšanai, pieņemot, ka jebkuram fikcionālam artefaktam ― literāram vai kinematogrāfiskam ― ir iespēja kļūt par derīgu dizaina ideju vai aizmetni turpmākām spekulācijām,» stāsta Daniela. Šie pētījumi aizšķīluši interesi uzzināt, cik unikālu un iztēlotu dizaina objektu iespējams atrast grāmatās un filmās un kas notiktu, ja šīs dizaina idejas, kas dzīvojušas tikai iztēlē un fantāzijās, pieņemtu taustāmas formas fiziskajā pasaulē. Tā Daniela uzsākusi iztēlota dizaina meklējumus kino un literatūrā: «Ja sākotnēji centos smalki atlasīt filmas, kurās šķietami varētu būt daudz dažādu nereālu izgudrojumu, tad pēcāk sāku skatīties filmas masveidā. Sākot no Žaka Tatī retro skatījuma uz moderno pasauli, Vudija Alena agrīnajām filmām, Villija Vonkas, Džeimsa Bonda, beidzot ar avangarda kino. Bija fantastiski iedziļināties filmu scenogrāfijās un detaļās un ieslīgt grāmatās aprakstītajās ainās, meklējot tajās paslēptos objektus.» Daniela apkopojusi vairāk kā 60 iedomātus dizaina objektus, kurus ilustrējusi grāmatā «Form Follows Fiction».

Lai gan vairums filmās un grāmatās atrasto objektu tomēr izrādījušies nefunkcionāli, Daniela atlasījusi trīs objektus, kas varētu būt reāli un tikt lietoti ikdienā: «personīgās telpas nodalītāju» no Terija Giljama 1985. gada filmas «Brazīlija», «griešanas un tostēšanas nazi» no Duglasa Adamsa un Ouena Kolfera darbu sērijas «Hitchhiker’s Guide to Galaxy» un «nepiepildāmo somu» no 1964. gada filmas «Mērija Popinsa».

Kārtējais ananāss

Savukārt projekts «Not Another», ko Daniela realizējusi kopā ar skolas biedri Sāru Sturdžesu (Sara Sturges) radies kā atbildes reakcija mūsdienu atražotajām dizaina tendencēm, kas pārņēmušas digitālās platformas Pinterest, Tumblr un Instagram. «Ikdienā pārstaigājot dažādus blogus, interneta attēlu krātuves, aplūkojot dizaineru un mākslinieku veikumu, bieži nākas uzdurties darbiem, kuros izmantoti ļoti līdzīgi stilistiskie elementi. Tā, protams, ir bijis vienmēr, taču pienāca mirklis, kad tas viss sāka šķist absurdi un pat smieklīgi ― misiņa grozi, «Memphis» stila raksti, palmas zariņš blakus marmora trauciņam, askētiska piegriezuma neoprēna džemperis konceptuālā modes fotošūtā un vēl, un vēl, un vēl. Šķita, ka visi to zina, bet neviens neatzīst, ka eksistē dažādi ātri triki ― dizaina trendi ―, kurus izmantojot ļoti vienkārši iespējams panākt acīm tīkamu, stilīgu skatu. Un tie rodami ne tikai dizainā, kas domāts masām, šie «trendu rīki» visvairāk atrodami augsti novērtētu dizaina studiju un jaunu neatkarīgo dizaineru darbos! Reprodukcija orģinālas produkcijas vietā,» komentē Daniela.

Smīnot par kārtējo marmora trauciņu un rūtaino fonu modes blogos, autores sapratušas, ka šīs nodeldētās tendences lielā mērā ietekmē visu dizaina industriju, un nolēma tās arhivēt, lai ilgtermiņā pierādīto to absurdo un ļoti īso eksistenci. Tā radusies «Not Another» publikācija, kas katru mēnesi apkopo interneta attēlu krāšanas platformās atrastas vizuālas atsauces uz visbiežāk dizainā, fotogrāfijā, modē, scenogrāfijā un citviet izmantotajām tendencēm. Projekts pašlaik vēl ir koncepta stadijā, un tikuši izveidoti 12 žurnāli–prototipi: «Not Another Pineapple», «Not Another Grid», «Not Another Marble», «Not Another Monstera Plant», «Not Another Painted Object», «Not Another Wire Lamp» un tā tālāk. Autores plāno iecerēto konceptu turpināt, apkopojot visbiežāk minētās tendences, ko cilvēki digitālajā vidē atzīmējuši ar #notanother. Abas dizaineres par projektu saņēmušas necerēti pozitīvas atsauksmes un pat ieteikumu šīs publikācijas izsniegt dizaina skolās, lai iemācītu studentiem, kā labāk tomēr nedarīt.