Foto — Lolita Kalniņa

Ievas Pastares zīmola «Drawies» divu veidu māla krītiņi nav tikai klasīšu zīmēšanai vai īslaicīgiem ziņojumiem uz asfalta. Rūpīgi veidoti un formas ziņā pārdomāti, tie tiek izmantoti gan kā palīglīdzeklis ergoterapijā, gan mācību procesā. «zīMULĪŠI» bija Ievas bakalaura darbs, «Krāsainie» krītiņi augļu un dārzeņu formā — maģistra darbs, šobrīd abi kopā — bizness.

Sižeti Veronika Viļuma 13. aprīlis, 2016

Par Ievas Pastares diplomdarbu, krītiņiem «zīMULĪŠI», rakstījām jau 2013. gadā, kad, pateicoties dabīgajiem materiāliem, ergonomiskajām formām un daudzveidīgajam pielietojumam, tie izcēlās Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Dizaina diplomandu dienās apskatāmo darbu vidū. Kopš tā laika Ieva absolvējusi studijas arī LMA funkcionālā dizaina apakšnozares maģistrantūrā un dibinājusi savu uzņēmumu «Drawies». Abi iepriekšminētie notikumi noritējuši teju paralēli — pagājušā gadā, kad maģistrantūras studijas tuvojušās beigām, Ieva nolēmusi piedalīties radošo biznesa ideju konkursā «Creative Business Cup», taču konkursa nolikums paredzējis, ka pieteikties var tikai juridiskas personas. «Gatavojoties konkursam, bija jāpabeidz akadēmija, jāaizstāv diplomdarbs un vēl jāatver uzņēmums. Tas viss aptuveni divu nedēļu laikā,» saspringto periodu atceras Ieva. Tomēr pūles atmaksājās — «Drawies» ieguva trešo vietu Latvijas nacionālajā atlasē un iespēju prezentēt jaundibināto uzņēmumu starptautiskajā konkursā Kopenhāgenā.

Sapnis par savu ideju tālāku attīstīšanu Ievai Pastarei bijis jau, studijas uzsākot: «Kad rodas ideja, gribas pārbaudīt, vai tā ir dzīvotspējīga un cik ļoti. Tas ir azarts — studiju laikā varēju naktīm sēdēt, ģenerēt, skicēt, maketēt, jo man vienmēr ir bijusi sajūta, ka vēl var izgudrot kaut ko jaunu.»

Lai arī ideju esot bijis daudz, pirmie dizaineres pašcenzūru izturēja «zīMULĪŠI» — ergoterapeitiski krītiņi no nededzināta Latvijas brūnā māla. Izmēģinot dažādus satvērienus, ar tiem uz flīzēm, asfalta, papīra un citām virsmām iespējams zīmēt gan ar roku, gan kāju pirkstiem. Šādas iespējas paredzētas ne tikai jautrībai, bet arī fizisko un garīgo spēju uzlabošanai. Ieva stāsta, ka zīmēšana ar «zīMULĪŠIEM» attīsta sīko rokas muskulatūru, kas svarīga runas un rakstības apguvei bērniem. Pieaugušajiem tie noder dažādu traumu un slimību, piemēram, insulta seku ārstēšanai. Savukārt senioriem darbošanās ar «zīMULĪŠIEM» palīdz uzturēt smadzeņu tonusu un cīnīties ar vecuma demenci, bet zīmēšana ar kājām lieti noder plakanās pēdas profilaksei, jo trenē pēdas velves muskulatūru.

Likumsakarīgs turpinājums bija Ievas maģistra darbs «Krāsainie», kuru, tāpat kā bakalaura darbu, vadījusi Latvijas Mākslas akadēmijas asociētā profesore Barbara Ābele. Krītiņi augļu, dārzeņu un ogu formās, izgatavoti no māla, ir roku darbs. To galvenā ideja ir krāsas izziņa caur formu — katrs no tiem veidots tā, lai maksimāli līdzinātos burkānam, sēnei, mellenei, tomātam, gurķim, banānam, ķiplokam, zemenei vai plūmei. Tāpat kā ar «zīMULĪŠIEM», arī ar krāsainajiem krītiņiem iespējams zīmēt, dažādojot satvērienus, to svars un virsma stimulē punktus plaukstā, kā arī veicina krāsu izpratni bērniem ar redzes problēmām. Pērn šis produkts uzvarējis Dizaineru savienības konkursa «Gada balva dizainā 2015» apakškategorijā «Dizainparaugi, dizaina koncepcijas».

Ieva Pastare atzīst, ka, sākumā, strādājot pie «zīMULĪŠU» projekta, viņai esot bijusi «spēcīga sajūta, ka vajag darboties tālāk», bet nekādu zināšanu par uzņēmējdarbību. Tās viņa ieguvusi «Nordea» biznesa skolā, kuras kurss tika veltīts tam, kā attīstīt ideju līdz uzņēmējdarbībai. «Kļuva tik interesanti. Tas ir kā uzbūvēt jaunu pasauli,» Ieva dalās savos iespaidos par līdz šim pieredzēto. Nākotnē dizainere apņēmusies «Drawies» attīstīt par dzīvotspējīgu zīmolu, papildināt tā produktu klāstu, padarīt ražošanu efektīvāku un uzsākt eksportu. «Ja ir vēlme, uzrodas arī iespējas to realizēt, atliek tikai darīt,» secina jaunā uzņēmēja, īpaši augstu vērtējot līdzcilvēku un sadarbības partneru atbalstu, kas Ievu motivē un ir nepieciešams, lai turpinātu veiksmīgi strādāt tālāk.