Alekss Antolino. Foto no Aleksa Antolino personīgā arhīva

Alekss Antolino (Alex Antolino) ir tiešsaistes aptauju formu uzņēmuma «Typeform» radošais direktors. Vadošais biznesa medijs «Financial Times» nesen ievietojis «Typeform» Eiropas straujāk augošo uzņēmumu rindās, savukārt platformas lietotāju skaits 2019. gadā sasniedzis vairāk nekā 2,6 miljonus. Naktīs Alekss aizraujas ar elektronisko mūziku, bet pa dienu joprojām meklē atbildi uz jautājumu — ko filmu režisors dara radošā direktora amatā tehnoloģiju uzņēmumā?

Intervijas Veronika Viļuma 29. aprīlis, 2020

Alekss Antolino būs arī viens no mentoriem kultūras un radošo industriju hakatonā «HackCreative: An Industry Transformed», kas norisināsies šajā nedēļas nogalē.

Kā tu raksturotu «Typeform»? Kāda ir uzņēmuma vīzija un kā izdevies to īstenot?

«Typeform» ir rīks tiešsaistes aptauju veidošanai. Tas tika izveidots 2012. gadā ar domu ieviest vienkāršu, patīkamu un iesaistošu aptauju formu, kurā atbildēšana uz jautājumiem nebūtu kā skabarga pakaļā. Iedomājies sarunu bārā — tu pieej klāt cilvēkam un nober: «Vārds, vecums, dzimums, tautība…» Tā taču neviens nedara! «Typeform» mērķis bija panākt, lai aptaujas aizpildīšana vairāk līdzinātos normālai, draudzīgai sarunai, kurā cilvēks atbild uz vienu jautājumu vienlaicīgi. Mēs cilvēciskojam tehnoloģijas. Tāpat mēs sapratām, ka nevaram cilvēkiem kaut ko prasīt, neko nedodot pretī. Ja es vaicāju tavu vārdu vai vēl personiskāku informāciju, man jāiegūst tava uzticība, un, lai to panāktu, man kaut nedaudz jāiepazīstina ar sevi.

Pats aptauju saturs gan ir lietotāju — uzņēmumu un privātpersonu ziņā…

Jā, bet mēs viņiem dodam iespēju to pasniegt draudzīgā un cilvēciskā manierē, kas noved pie tā, ka viņi iegūst vairāk uzticības. Ja tu pievērsīsi uzmanību pat vissmalkākajai detaļai, tiksi uztverts kā tāds, kurš rūpējas. Un mēs tiecamies vairāk uzticēties tiem, kuriem mēs rūpam. Piemēram, savai ģimenei, nevis svešiniekiem.

Dažu gadu laikā «Typeform» izaudzis no 30 līdz 200 darbinieku lielai kompānijai. Kas ir šīs veiksmes pamatā?

Veiksmes atslēga ir spēja atšķirīgā veidā risināt jau esošu problēmu. Ir ļoti grūti izdomāt kaut ko no jauna, bet radošums slēpjas tajā, ka mēs pārvērtējam kaut ko, kas jau ticis uzskatīts par pašsaprotamu. Tad paveras tik daudz iespēju! Tas ir tikpat vienkārši kā pajautāt sev — kas ir tas, kas mani ierobežo un sagādā grūtības? Ja esi ieinteresēts stāties tam pretī, risināt šo problēmu, kamēr neviens cits to vēl nedara, tā var kļūt par tavu veiksmes atslēgu. Bet «Typeform» gadījumā savu lomu nospēlēja arī zināma viralitāte. Katru reizi, kad kāds dalās ar aptauju, par šo rīku uzzina arvien vairāk cilvēku, un mums nāk klāt jauni lietotāji.

Kāda ir tava līdzšinējā pieredze un kāpēc izvēlējies strādāt «Typeform»?

Kad 2015. gadā pievienojos «Typeform», es neko nezināju par tehnoloģiju industriju. Biju studējis kinematogrāfiju un 23 gadu vecumā izveidoju savu video un foto studiju, taču pēc laika man radās vēlme pievērsties kam pamatīgākam, un sāku strādāt reklāmā. Skaidri atceros dienu, kad filmēju reklāmas rullīti sieviešu rokaspulksteņiem, bet režisora iecerētā forma man likās tik absurda, ka nodomāju — ko es šeit daru?! Negribēju turpināt uzņemt video, kuru stāstu es nevaru ietekmēt.

 

Arī «Typeform» es sāku kā filmētājs un nebiju domājis tur ilgi uzkavēties, taču pamazām iesaistījos arvien vairāk, kompānija piedzīvoja milzīgu uzrāvienu, un man radās iespēja veidot radošo komandu. Lai gan vairāk nekā desmit gadus biju nostrādājis reklāmā, nekad nebiju tiešā veidā domājis par mārketingu kā tādu. Šī bija lieliska iespēja sākt visu no nulles un pēc saviem ieskatiem.

 

Tas var šķist smieklīgi, bet modes industrija, no kuras es nāku, nereti ir visai skarba, tur ir liela konkurence un daudz nedrošības. Kad pievienojos «Typeform», liels bija mans pārsteigums, cik šajā uzņēmumā visi ir… normāli! Cilvēki ar bērniem… (Smejas.) Arī es pats varēju nedaudz nomierināties un pārstāt tik daudz raizēties par dzīvi.

 

Šobrīd varu lepni teikt, ka stāvu aiz «Typeform» zīmola, kāds tas ir pašlaik. Biju tas, kas vispār uzstāja uz pārzīmološanu, bet pēc tam uz šo mērķi gāja visa komanda kopā.

Kādi bija galvenie izaicinājumi pārzīmološanas procesā?

Lai arī zinājām, ko vēlamies panākt, sadarbojāmies ar dizaina studiju «DesignStudio». Mūsu komandā ir talantīgi dizaineri, bet tobrīd mums vēl nebija pieredzes ar šāda veida uzdevumiem, taču es jutu, ka «Typeform» kļūs par veiksmīgu kompāniju, un gribēju, lai arī dizains ir atbilstošā līmenī. Kad atnācu uz «Typeform» un ieraudzīju sākumlapu, kas līdzinājās zobārstniecības pakalpojumu vietnei, nevarēju saprast — kas ir tas, ko jūs pārdodat?

 

Bet galvenie pārzīmološanas izaicinājumi bija divi — īstenot to uzņēmuma iekšienē un uz ārpusi. Tās ir divas dažādas pasaules, un mums nebija daudz laika. Pirmkārt, jāapzinās, ka jauno identitāti nav iespējams ieviest visur uzreiz. Pozīciju vienkārši ir pārāk daudz, un vēl gadu vēlāk mums šur tur parādījās vecais zīmols. Savukārt organizācijas iekšienē šķita, ka pārejai vajadzētu būt humānai un cilvēciskai, taču šie nav vārdi, kas parasti raksturo tehnoloģiju uzņēmumu, un tas nebija nemaz tik viegli. Šī pieredze man lika atkal un atkal atgriezties pie jautājuma — ko es, filmu mākslinieks, daru radošā direktora amatā? Tobrīd neko nezināju, nebiju studējis dizainu. Tomēr vienlaikus šī paļāvība man ir apliecinājums tam, kā zīmoli pēdējā desmitgadē ir mainījušies. Viss nav tikai par dizainu vien, bet par kaut ko lielāku — stāstu, vērtībām, rīcību.

Ko tev nozīmē veiksmīgs zīmols?

Man zīmolu par labu padara trīs lietas — identitāte, spējīgums, komunikācija. Protams, zīmols nozīmē izskatu, sajūtas, ko tas raisa, toni, kādā tas ar mums runā, vizuālo identitāti, bet domāšana tikai par minētajiem nozīmē palaist garām virkni iespēju. Cik labs patiesībā ir tavs produkts? Cik veiksmīgi ar savu produktu vai pakalpojumu tu risini patērētāju problēmas? Kāda ir tava komunikācija, kā tu nodod savu stāstu un vērtības? Mūsdienās uzņēmumi grib būt saprasti, tie meklē mērķi, kaut ko par ko iestāties. Džefs Beizoss saka, ka tavs zīmols ir tas, par ko cilvēki runā, kad tu neesi klāt. Tas nav ne logo, ne reklāma, tā ir kopējā summa, kas rodas visu saskaitot, sākot no klientu servisa līdz pieredzei, lietojot konkrēto produktu.

 

Piemēram, «Typeform» birojā nav biroja administratora letes — tās vietā ir bārs, un tas pat nav foršākais! Foršākais ir cilvēki, kas tur strādā. Diena var būt izdevusies vai draņķīga, bet viņi ir tur un zina, kādu kafiju tev piedāvāt. Izklausās superbanāli, bet tas strādā. Zīmols nav tas, ko tu par sevi apgalvo, tas ir tas, ko tu dari ik dienas. Ja tu pierādi, ka tevis teiktajam var ticēt, arī citi sāks atkārtot to pašu.

Kā tu kopumā skaidrotu dizaina lomu «Typeform»? Tas ir ne tikai vizuāli pievilcīgs, bet arī ļoti intuitīvs rīks…

Mēs pirmkārt esam dizaina uzņēmums — «Typeform» dibinātāji, Deivids Okuņevs (David Okuniev) un Roberts Muņozs (Robert Muñoz), ir dizaineri. Dizaineri un tehnoloģiju inženieri strādā kopā jau no paša sākuma, un dizains, patiesībā, ir tas, kas virza uz priekšu produktu.

Pieņemu, ka «Typeform» ir arī spēcīga UX komanda, cilvēki ar zināšanām psiholoģijā…

Mēs cenšamies ieklausīties klientos, veicam lietotāju testus. Esam sadarbojušies arī ar sarunu pētnieci, profesori Elizabeti Stoko (Elizabeth Stokoe) — viņa ir brīnišķīga! Elizabete analizē to, kā cilvēki komunicē, un parāda, kāds spēks patiesībā ir tajā, kad tu pārņem kontroli pār to, kā tu sevi pasniedz. Ir virkne pavisam vienkāršu lietu, par kurām mēs nekad neaizdomājamies. Man patīk piemērs par vēlēšanos. Lielāka iespēja saņemt apstiprinošu atbildi ir tad, ja tu cilvēkam pavaicā, vai viņš vēlētos kaut ko izdarīt, nevis vienkārši sakot — izdari to. Tam, ka tu piedāvā iespēju izvēlēties, patiešām ir nozīme. Bet šādu sīkumu ir ļoti daudz.

«Typeform» nesen prezentēja «VideoAsk», jaunu rīku video sarunām. Kādam nolūkam «VideoAsk» tika radīts?

«VideoAsk» ir interaktīvs rīks, kas padara sarunas cilvēcīgākas, izmantojot video formātu. Tas ļauj tiešsaistē sazināties asinhroni, viens pret vienu ar cilvēkiem, kuri ir nozīmīgi jūsu uzņēmumam. Rīks tika radīts, lai palīdzētu kompānijām veidot savstarpēju uzticēšanos ar to klientiem, burtiski atklājot zīmola seju. Pievienojot video ikdienas biznesa sarunām, ir vieglāk asociēt zīmolu ar cilvēka seju, un ar to ir vieglāk sarunāties. Mēs esam cilvēki un esam radīti, lai mijiedarbotos ar citiem cilvēkiem. Tas ir tas, kam domāts «VideoAsk».

Jums ir birojs arī Sanfrancisko, taču galvenā mītne ir Barselonā. Vai vari sniegt nelielu ieskatu šīs pilsētas radošajā un jaunuzņēmumu dzīvē?

Tā nepārtraukti attīstās, ir inovāciju un enerģijas pilna. Barselonā ir apkaime El Poblenou, kas, līdzīgi kā daudzās citās pilsētās agrāk bija industriāla zona, bet šobrīd ir ļoti aizraujoši tajā atrasties — tur ir visas tehnoloģiju kompānijas, radošās studijas, liela daudzveidība… Kā zināms, Barselonā notiek arī virkne dažādu konferenču un pasākumu, no kurām daudzas ir starptautiskas. Piemēram, «Offf», kuras fokusā ir radošums un inovācijas, festivāls «Sónar», kurā ir ne tikai mūzika, bet arī lieliska inovāciju konference. Barselona ir ļoti jauka vieta, kur būt.