Publicitātes attēls

Kā Latvijas Dizaina gada balvai 2023 pieteiktie darbi raksturo Latvijas dizainu? Konkursa fināla žūrijas pārstāve, produktu dizainere un Viļņas Mākslas akadēmijas Inovāciju centra direktore Audrone Drungilaite (Audronė Drungilaitė) dalās pārdomās par Latvijas dizaina ainu un balvai nominētajiem darbiem.

Intervijas Fold 19. jūnijs, 2023

Audrones Drungilaites pieredzē ir radošās direktores darbs mēbeļu dizaina uzņēmumā «Emko», palīdzot attīstīt jauno dizaineru darbus. Viņa ir vadījusi arī Lietuvas dizaina forumu — nevalstisku organizāciju, kas saved kopā dizainerus un ražošanas nozari. Audrone bija pirmā Lietuvas Dizaina padomes priekšsēdētāja un ir strādājusi Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) valdē. Kopš 2021. gada nogales dizainere vada Viļņas Mākslas akadēmijas Inovāciju centru, kas nodrošina jaunu produktu komercializāciju, attīstību un atjaunināšanu, inkubācijas aktivitātes un veicina dizaina popularitāti sabiedrībā.

Kā kopumā vērtē Latvijas Dizaina gada balvas 2023 nominantus?

Konkursam tika pieteikts daudz ambiciozu, labi izstrādātu produktu un pakalpojumu, tāpēc izvēlēties daudzsološākos no tiem nebija viegli. Mans personīgais mērķis bija izcelt darbus, kam ir komerciāls potenciāls vai kas pievēršas mazāk populārām tēmām. Es uzskatu, ka dizaina konkursi nav tikai par to, kurš ir labākais, — sevišķi nacionālajiem apbalvojumiem vajadzētu novērtēt tos dizainerus vai dizaina studijas, kas rada jēgpilnas pārmaiņas, un veicināt viņu pašpārliecību lielāku mērķu sasniegšanai. Dizaina balva ir ļoti labs instruments, lai novērtētu vietējo dizaina ainu — Latvijas dizains ir ļoti daudzveidīgs, tas iemieso labu estētikas izjūtu un ir ļoti piezemēts. Daži žūrijas locekļi aktīvi strādā Latvijā, un viņu komentāri par darbu kontekstu bija ļoti vērtīgi. Lai arī bija diezgan daudz pieteikumu, kas mēģināja mums pārdot produktu, nevis izskaidrot tā tapšanas procesu vai pievienoto vērtību, pieteikumu kvalitāte atstāja uz mani labu iespaidu — iekļaut visu nepieciešamo informāciju pieteikumā ir ļoti laikietilpīgs darbs, un, manuprāt, pieteicēji to paveica labi.

Vai, vērtējot darbus, iezīmējās kādas Latvijas dizaina stiprās un vājās puses?

Zinot, ka Latvijā ir spēcīgas amatniecības tradīcijas, esmu pārsteigta, ka nevērtējām nevienu mēbeļu vai interjera elementu dizaina projektu. Neesmu droša, vai tas ir tāpēc, ka šādus darbus atsijāja vietējā žūrija, vai tāpēc, ka jaunajai dizaineru paaudzei šī joma vairs nešķiet tik pievilcīga. Gaidīju arī vairāk iepakojuma dizaina risinājumu.

 

Man vienmēr šķitis, ka Latvijas mode ir ļoti jaudīga, tomēr man nedaudz pietrūkst drosmīgāku, mazāk komerciālu kolekciju. No otras puses, šis mīnuss var izrādīties priekšrocība — ir apbrīnojami, ka vietējie dizaineri veiksmīgi pārdod savas drēbes tādos veikalos kā «Selfridges». Konkursā bija vairāki projekti, kas veiksmīgi pierādījuši sevi ārzemēs, — no augstas klases skaļruņiem līdz izstāžu dizainam Londonā.

 

Ļoti spēcīga bija visa vides dizaina kategorija. Radās iespaids, ka daudz tiek ieguldīts izstāžu dizainā, un dizaineri pieliek lielas pūles, lai radītu kaut ko neordināru.

Vai kāds no nominētajiem darbiem tevi pārsteidza?

Bija daudz darbu, kas mani pozitīvi pārsteidza. Rīgas domes komunikācijas kampaņas bija ļoti spēcīgas. Varbūt tāpēc, ka esmu liela Latvijas karoga fane, man ļoti patika patriotu mēneša kampaņa — skaists risinājums, kas izceļ nacionālo simbolu, iztiekot bez klišejām. Mani ļoti iedvesmoja komanda, kas veidojusi militāro transportlīdzekli «VR–1–FOX» — šie puiši savā darbnīcā klusi veic ļoti svarīgu darbu, izmantojot tam lielākoties savas finanses un iztiekot bez lielas PR kampaņas. Pats transportlīdzeklis ir veiksmes stāsts un pierāda, ka pat mazas valstis spēj veiksmīgi darboties automobiļu nozarē, neskatoties uz ierasto priekšstatu, ka tas ir pa spēkam tikai lielām valstīm ar spēcīgu rūpniecību. Es biju ļoti pārsteigta un lepna, ka šāds projekts tiek īstenots manā reģionā.

Vai nominēto darbu vidū tev bija kāds favorīts, kas netika tālāk?

Atklāti sakot, es esmu diezgan apmierināta ar žūrijas darbu un uzskatu, ka mums izdevās vienoties par daudzsološākajiem darbiem un virzīt tos finālam. Vērtēt nekad nav viegli, jo jāņem vērā daudz dažādu kritēriju, un pamanīt visu darbu stiprās puses, izvērtējot tikai pieteikumu, var būt izaicinoši. Vēlos pateikt paldies balvas rīkotājiem par to, ka mums bija iespēja ar vairākiem nominētajiem darbiem iepazīties klātienē — tas radīja būtisku atšķirību. Man nedaudz žēl, ka finālā neiekļuva «Kokle.lv», jo tas ir lielisks piemērs amatniecībai, tradīcijām un minimālismam dizainā.

 

Latvijas Dizaina gada balvai 2023 kopumā tika iesniegti 159 darbi, kas ir līdz šim lielākais pieteikto darbu skaits augstākajam apbalvojumam dizaina jomā Latvijā. Dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 darbus — rudens un ziemasnominantus —, kurus tālāk vērtēja fināla žūrija. Konkursa finālā tika iekļauti 19 darbi: divi digitālie risinājumi, pieci komunikācijas dizaina darbi, trīs pakalpojumi, četri produkti un pieci vides dizaina darbi. 2. jūnijā tika pasniegtas balvas labākajiem darbiem katrā no kategorijām, kā arī «Grand prix», ko ieguva arhitektūras birojs «Ēter» par izstādes «Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR» scenogrāfiju Londonas Dizaina muzejā. Plašāk par LDGB 2023 ieguvējiem — šeit.