Attēls — «Asketic»

Pagājušajā, Latvijas Radio 90. jubilejas gadā, nacionālais radiouzņēmums ieguva uzlabotu un sakārtotu vizuālo identitāti, kuru veidoja studija «Asketic». Šogad šis darbs radošās izcilības festivālā «Adwards» novērtēts ar zelta ordeni, un gan pasūtītājs, gan autori ar gandarījumu atskatās uz veiksmīgo sadarbību.

Sižeti Veronika Viļuma 19. septembris, 2016

Studijas «Asketic» grafikas dizaineris Miķelis Baštiks stāsta, ka Latvijas Radio (LR) jaunās vizuālās identitātes radīšanu nevarētu dēvēt par pārzīmološanu. Darba mērķis nav bijis radoši eksperimentēt, pilnībā izmainot esošo vizuālo tēlu, bet gan to «atsvaidzināt» un ietērpt vienotā, sakārtotā grafisko elementu sistēmā tā, «lai arī pēc desmit gadiem radio zīmols joprojām izskatītos pieklājīgi». Viņš norāda, ka radio primāri vienmēr ir bijis balss medijs, taču mūsdienās par zīmolu jādomā arī ārpus radio viļņiem — LR saturs ir pieejams arī internetā, ētera personības piedalās dažādos pasākumos, un tāpēc ir svarīgi, lai arī vizuālais tēls atspoguļotu augstās kvalitātes prasības, kādas vienmēr bijušas raksturīgas audio saturam. «Sākām domāt par Latvijas Radio vizuālo identitāti, kam 90 gadu garumā nebija pievērsta pienācīga uzmanība. 1925. gadā, kad radio tika dibināts, un pirmskara laikā domāt par to nebija vajadzības, un arī padomju gados neviens par to nelikās ne zinis. Zīmols šķita novecojis, taču īstas nepieciešamības pēc vizuālām pārmaiņām nebija, līdz izveidojām nopietnu mājaslapu un sākām regulāri izmantot sociālos tīklus. Kad pirms pāris gadiem izveidojām jaunu kanālu «pieci.lv», sapratām, ka nemaz tik senili neesam un, ja gribam iet multimediālo ceļu, mums beidzot jādomā par to, kā izskatīsimies,» papildina LR Mārketinga direktors Andris Morkāns. Viņš ar lepnumu atzīst, ka ideja par LR vizuālās identitātes izstrādi sākotnēji nemaz nav bijusi tik grandioza, kāds izvērties rezultāts.

Pēc uzvaras konkursā par LR vizuālās identitātes elementu izstrādi, studijas «Asketic» vairāku mēnešu darbs sākās ar zīmola stratēģijas izveidi. Tika izstrādāta virkne dažādu materiālu, tostarp sešu LR kanālu logotipu sistēma un vienojošie grafiskie elementi, LR un LR 90. gadadienas logotips, lietvedības, komunikācijas, prezentācijas materiālu sagataves, kā arī stila grāmata, kurā sniegtas vadlīnijas vizuālās identitātes turpmākai izmantošanai. Kā pastarpinātu jaunās identitātes ieguvumu Andris Morkāns min arī uzrakstu «Latvijas Radio», kas, naktī izgaismots, kopš pērnā gada rotā ēkas fasādi.

Galvenais simbols LR logotipā jau kopš 1990. gadiem ir radioviļņi, kuri «Asketic» versijā reducēti līdz pavisam lakoniskai formai. Lielākoties saglabātas arī kanāliem raksturīgās krāsas, pie kurām klausītāji jau pieraduši. «Apspriedām kanālu krāsu maiņu, taču, strādājot ar tik lielu zīmolu, kāds ir LR, jābūt uzmanīgiem. LR ir spēcīgas tradīcijas, pazīstami raidījumu vadītāji, un arī toņi rada spēcīgas asociācijas. Būtu grūti pamatot, kāpēc Latvijas populārākā radio kanāla LR2 dzelteno būtu jāaizstāj, piemēram, ar karoga sarkano, to neviens nesaprastu. Mūsu galvenais uzdevums bija uzlabot esošo, rezultāts nedrīkstēja būt pilnīgi atšķirīgs. Arī pārejai bija jābūt tādai, lai cilvēki nešķirotu «vecajā» un «jaunajā», tāpēc LR vizuālās identitātes pārmaiņas netika īpaši izziņotas,» stāsta Miķelis Baštiks. Viņš piebilst, ka zelts LR Klasika logotipā gan atstāts tikai smalkiem drukas darbiem, bet digitālajā vidē un ikdienā lietojama melnbaltā versija.

Jautāts, kā jaunā vizuālā identitāte ienākusi LR ikdienā, Andris Morkāns stāsta, ka darbinieki ar to «dzīvo» jau pusotru gadu — pāreja ir pakāpeniska, bet neatgriezeniska. Jaunie logotipi tiek izmantoti, gan drukājot jaunus materiālus, gan pēc remontdarbiem iekštelpās. ««Asketic» uzliktā latiņa ir kvalitātes zīme, kas nozīmē, ka vairs nekad nevarēsim taisīt ko sliktāku,» saka Andris Morkāns, neslēpjot, ka darāmā vēl pietiek un LR vizuālās identitātes pārmaiņas iedvesmojušas arī nākotnē domāt, piemēram, par atsevišķu radio raidījumu un radio ierakstu studiju vizuālo tēlu.