«Plus Pedal». Foto — Lauris Aizupietis

Uzņēmums «Gamechanger Audio» radījis savu pirmo produktu, inovatīvu ģitāras pedāli «Plus Pedal», kas elektriskajiem instrumentiem piešķir līdz šim nebijušu funkciju. Tā autori šī gada sākumā piedalījušies prestižajā Nacionālās mūzikas tirgotāju asociācijas («National Association of Music Merchants», NAMM) izstādē ASV, bet pašu pedāli savā instrumentu arsenālā jau iekļāvuši pasaulē plaši pazīstami mūziķi. FOLD viesojās uzņēmumā, lai uzzinātu vairāk par «Plus Pedal» iespējām, tā tapšanas gaitu un komandas nākotnes iecerēm.

Sižeti Jeļena Solovjova 7. septembris, 2017

Gudrais cilpotājs

Lai izskaidrotu «Plus Pedal» būtību, tā idejas autors Iļja Krūmiņš sāk ar vēsturisku atkāpi: «Ģitāras pedāļu ideja aizsākās aptuveni 1960. gados. Lai spēlētu elektrisko ģitāru, ir nepieciešami divi elementi — skaņas pastiprinātājs un skanda. Vecajās sistēmās abi šie elementi visbiežāk savienoti vienā iekārtā — «combo amp» jeb «kombī», kā to dēvē sarunvalodā. Tehnoloģijām attīstoties, šīs vienības sāka ražot atsevišķi un slaveniem mūziķiem izgatavoja īpašas pastiprinātāja detaļas — nelielas kastītes, kas tika pieslēgtas sistēmai un radīja dažādus skaņas efektus. Piemēram, Džimija Hendriksa ģitārai bija unikāls skanējums, un ilgi neviens nezināja, kā viņš to panāk. Izrādījās, ka inženieri īpaši viņam būvē skaņas pastiprināšanas moduļus. Mūsdienās ir pieejamas aptuveni 10–15 skaņas efektu kategorijas, un labu laiku nekas jauns netika radīts. Lielākā daļa ģitāras efektu pedāļu ir līdzīgi, tirgus ir ļoti piesātināts, un uzņēmumi sacenšas par niecīgām skaņas niansēm. Katrs uzņēmums ražo savu «distortion» efekta versiju vai pat vairākus modeļus, un ievieto tos līdzīgās alumīnija kastītēs. Ja Amazon meklētājā ierakstīsiet atslēgas vārdus «effect pedal», vietne uzrādīs aptuveni 30 000 dažādas pozīcijas.»

«Plus Pedal» atšķiras no citiem, jo pārstāv pavisam jaunu efektu kategoriju — «sustain effect». Skaņas sintēzes algoritms, kas ļauj īstenot šo efektu, ir pilnībā «Plus Pedal» izstrādāts. Šo algoritmu autori dēvē par «smart looper» (gudro cilpotāju — J.S.), un līdz šim ģitāru pedāļos tas nav ticis pielietots. Iekārta ievērojami paplašina jebkura mūziķa iespējas — gudrais cilpotājs ļauj jebkuru melodisku skaņu paildzināt nepieciešamajā garumā, kas tiek regulēts, mūziķim noturot kāju uz pedāļa vai iestatot ierīcē nepieciešamos parametrus. Pedālis nemitīgi ieraksta ienākošo signālu un, nospiežot mēlīti, atpakaļgaitā analizē skaņu, balstoties uz visai sarežģītām skaņas un spektra analīzes metodēm. Iekārta nosaka labākos savienojuma punktus, kuros neliels, piemēram, pussekundi īss skaņas fragments vislabāk atkārtotos, neradot ausij dzirdamas savienojumu vietas, un pavairo to.

Iļjam ir atbilde arī uz skeptiķu jautājumu «kā var būt, ka šāds efekts nebija jau agrāk izdomāts»: «Vēl pirms pieciem vai desmit gadiem tik kompaktā ierīcē nebija iespējams satilpināt tik jaudīgu datu apstrādes iekārtu. Ar datoru to teorētiski varēja izdarīt arī pirms mums, taču pedāļa formātā tas ir jaunums. Lielos vilcienos, šajā pedālī ir ievietota tikpat jaudīga tehnoloģija kā viedtālrunī.»

Mūzika un inženierzinātne

Iļja Krūmiņš nāk no mūzikas industrijas — 16 gadu vecumā sācis spēlēt ģitāru un kādu laiku to darījis profesionāli. Studējot mūzikas skolā Londonā, sapratis, ka vēlas radīt jaunu, mūziķiem paredzētu tehnoloģisku rīku. Lai šo ideju realizētu, atgriezies Rīgā, taču vienam nekas prātīgs nav izdevies, līdz Iļja atradis labus komandas biedrus, divus inženierus — Mārtiņu Meļķi un Kristapu Kaļvu. Pēc kāda laika trijotnei pievienojies arī Rīgas Ekonomikas augstskolas absolvents Didzis Dubovskis, kurš šobrīd nodarbojas ar uzņēmuma menedžmentu un atbild par administratīvajiem jautājumiem. Savukārt dizaineris Fricis Kalvelis bijis tas, kurš ideju pārvērta taustāmā rezultātā — strādājot kopā ar inženieriem, viņš radījis gan grafisko identitāti, gan paša produkta dizainu. Pirms pusotra mēneša «Plus Pedal» pievienojies arī sestais komandas biedrs — Matīss Tazāns, kurš ir atbildīgs par zīmola komunikāciju.

No pirmā bleķa līdz elegantam dizainam

Darbu pie «Plus Pedal» puiši uzsākuši pirms aptuveni diviem gadiem, kad vēl katrs strādājuši savā darba vietā un vakaros līdz vēlai naktij kopā taisījuši pirmo prototipu. Tas prasījis pusotru gadu. «Samontējām to pašu spēkiem — pedālis bija biezs, manuāli locīts un ar baloniņa krāsu appūsts bleķis, ko papildināja ar šķērēm grieztas un pielīmētas gumijas detaļas. Pedālis ne tuvu nebija tik glīts, cik tas ir šobrīd, turklāt tas bija arī nedaudz šķībs. Šādi uztaisījām pirmos četrus eksemplārus, kas kaut cik strādāja, un par pēdējo naudu aizbraucām uz NAMM izstādi Kalifornijā,» atceras Iļja. Braukuši uz labu laimi, bet no ASV atgriezušies ar piedāvājumiem, pasūtījumiem, vērtīgiem kontaktiem un, pats svarīgākais, sajūtu, ka pie šī projekta ir vērts strādāt. Drīz vien puiši pametuši savas agrākās darba vietas un pirms aptuveni piecām nedēļām iekārtojuši darbnīcu garāžā Rīgā.

Sākotnēji bijis skaidrs vien tas, ka produkta dizainam jābūt klasiskam, līdzīgam klavieru pedālim. Kad projektā iesaistījies dizaineris Fricis Kalvelis, viņš mēģinājis prototipa formu padarīt plūstošu un piemeklēt produktam atbilstošākos materiālus. «Tehniski klavierēs «sustain» pedālis palaiž vaļā slāpētās stīgas, un tās izskan plaši, pilnā garumā. «Plus Pedal» skaņas efekta rezultāts ir līdzīgs. Pedāļa mēlītes forma stāsta par funkciju — paskaties uz pedāli, un uzreiz ir skaidrs, ko tas dara. Arī mēlītes materiāls rada asociācijas ar klavieru pedāli — lai arī «Plus Pedal» mēlīte nav veidota no tīra misiņa, bet satur citu materiālu piejaukumus, kas dara to izturīgāku, iecerētais vizuālais un taktilais efekts ir panākts. «Plus Pedal» arī nolietojas tieši tāpat kā klavieru misiņa materiāls, kas ir ļoti skaisti,» stāsta Fricis. Laika gaitā ievērojami mainījusies arī pedāļa pamatnes forma, jo sākotnējais daudzskaldnis radījis nepatīkamas sajūtas — šķitis, ka pedāļa augšējā daļa spiež kāju atpakaļ. Ar 3D drukas palīdzību un daudzkārtējiem testiem pamazām nonākts līdz pašreizējam korpusam, kas darināts no 1,2 mm biezas tērauda plāksnes. Detaļa tiek izgriezta ar lāzeri, salocīta, nokrāsota un apdrukāta.

Uzmanību saista «Plus Pedal» grafikas dizains, kas parādās arī uz paša produkta. «Lai arī pedāļa āriene ir klasiska, iekārtai ir daudzveidīgs pielietojums. Ar tās palīdzību var radīt pilnīgu skaņu kosmosu — ambientus trokšņus, mūzikas slāņus, psihedēliskas skaņas, un to mēs vēlējāmies parādīt arī grafikā,» paskaidro Fricis.

Trīs tūkstoši pedāļu

Pirmie 40 «Plus Pedal» pedāļi saražoti jūnija beigās. «Plus Pedal» ražošanas partneri ir Ventspils Augsto tehnoloģiju parks «HansaMatrix», kur šobrīd tiek izgatavota nākamā — 1000 eksemplāru partija. Uzņēmuma plāns ir šogad realizēt ap 3000 eksemplāru.

Jautāts, kā atrasti līdzekļi komandas darbībai un uzņēmuma pastāvēšanai, Iļja skaidro, ka papildus līdzekļiem, kas iegūti pedāļu iepriekšpārdošanā, projektam ir trīs naudas avoti: kredīts biznesa uzsākšanai no finanšu institūcijas «Imprimatur Capital Seed Fund», kas tiek realizēts ar Eiropas Savienības atbalstu un ir ar izdevīgiem nosacījumiem, grantu programmas «Atspēriens» konkursā iegūtie 15 000 eiro pedāļa mēlītes presformas izstrādei, kā arī savi, draugu un radinieku iekrājumi. Uzņēmuma komunikācijas speciālists Matīss Tazāns savukārt uzsver, ka «Plus Pedal» stāstā ne mazāk svarīga par tehnoloģiju un inovācijām ir komanda: «Visi seši esam cieši saistīti ar mūziku — abi inženieri ir mūziķi, es un Iļja jau desmit gadus spēlējam vienā grupā, Didzis, pirms kļuva par uzņēmējdarbības ekspertu, bija čalis ar gariem matiem un spēlēja ģitāru, un arī Fricis ir nodarbojies ar mūziku. Tas dod dabisku impulsu strādāt ar šo produktu, taču mums visiem ir nemitīgi jāmācās jaunas lietas.»

Konsultācijas un viesošanās pie citiem, pasaulē jau atzītiem pedāļu ražotājiem, «Plus Pedal» dibinātājiem ļāvušas noticēt, ka projektam ir nākotne un tirgus, tomēr ambīcijas ir vēl lielākas. Iļja ir apņēmīgs: «Mēs esam inženieri, mums patīk darboties, un, tā kā mūsu uzņēmuma nosaukums ir «Gamechanger Audio», mēs vairs nevaram apstāties. Pārredzamais mērķis ir nostiprināt tirgū esošo produktu un uzsākt stabilu sērijveida ražošanu, taču paralēli strādāt pie jaunām idejām. Ideālajā gadījumā, uz nākamo NAMM izstādi dosimies jau ar «Plus Pedal», kas ir pārdošanā un visiem labi zināms, un līdzās tam prezentēsim arī jaunu ideju prototipa stadijā.»